15 mii de romani au facut plangere la protectia consumatorilor in legatura cu contractele incheiate cu bancile si Institutiile Financiare Nebancare
Intr-un singur an, nu mai putin de 15 mii de romani s-au plans la protectia consumatorilor in legatura cu contractele pe care le-au incheiat cu bancile sau Institutiile Financiare Nebancare. Urmatorul drum duce direct la instanta, asta pentru ca putini stiu dca pot apela la conciliere. Unii clienti si-au redus costurile creditului chiar si cu 10 mii de euro in acest fel.
Dana este unul dintre romanii cu un credit la banca. A analizat atent contractul si...
DANA DUMITRU, CLIENTA UNEI BANCI: Am constatat acolo ca era un comision care ma deranja.
Era vorba de aproximativ 70 de euro pe luna. In contract scria ca banca poate renunta la comision pentru o anumita perioada.
DANA DUMITRU, CLIENTA UNEI BANCI:Am facut aceasta cerere la banca si mi s-a raspuns ca nu se poate, daca doresc ceva, trebuie sa restructurez creditul.
Nu-i ramanea, la prima vedere, decat sa dea banca in judecata. Asta implica anganjarea unui avocat si mult timp pierdut. Cautand pe internet, Dana a descoperit o solutie alternativa.
DANA DUMITRU: Se intra pe site, exista acolo o cerere in care formulezi ce fel de obiective iti doresti in legatura cu banca.
Am fost extrem de suprinsa de reactia lor.
DANA DUMITRU: In urma medierii, am ajuns la renuntarea la acest comision pentru urmatorii 20 de ani.
Adica a facut o economie de aproximativ 10 de mii de euro.
SIMONA VALCEANU, CSALB: Consumatorii beneficiaza de acest serviciu total gratuit!
Centrul de solutionare alternativa a litigiilor a cunoscut o crestere uriasa a solicitarilor in 2017.
Iar prima luna din anul acesta a fost una plina.
LIVIU FENOGHEAN, DIRECTOR CSALB: In anul 2018, intr-o singura luna noi am inregistrat 61 de dosare, mai mult decat in tot anul 2016. Avem si dosare care au fost solutionate intr-o singura saptamana.
ALEXANDRU PAUNESCU, CSALB: Daca la ANPC exista posibilitatea de a amenda operatorul economic, la Centrul de Solutionare Alternativa vorbim de o negociere.
Peste 7 mii de romani au cerut telefonic informatii despre acest centru anul trecut.
DRAGOS GHEORGHE, CONCILIATOR: Personal am avut cazuri in care am solutionat chiar intr-o zi. Deci, ulterior primirii acceptului din partea ambelor parti, le-am convocat la sediul CSALB si in aceeasi zi am emis o nota de solutie.
Ce pot obtine consumatorii?
"In cazul unui credit ipotecar in euro, dobanda a scazut de la 9,75 la suta la 5,75 la suta pe an.
Iar rata, o vedeti tot aici, de la 207 euro la 95."
Nu doar romanii cu probleme legate de banci cer ajutorul conciliatorilor.
PAUL ANGHEL, ANPC-MEMBRU CSLAB: Ponderea reclamatiilor era 70 la suta in domeniul bancar si 30 la suta pe partea de IFN uri, acum procentele s-au inversat.
La centrul de solutionare alternativa fiecare cauza este discutata individual iar consumatorii au dreptul sa fie insotiti si de un avocat.