21 de angajaţi ai serviciului de ambulanță, confirmaţi cu Covid-19
Prefectura Olt a anunţat, marţi, că organizarea activităţii de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 la nivelul Serviciului Judeţean de Ambulanţă (SJA) Olt a fost gestionată necorespunzător, iar în urma acestei situaţii 21 de angajaţi ai instituţiei şi şase contacţi ai acestora au fost confirmaţi cu Covid-19. Pentru aceste nereguli, conducerea SJA a primit un avertisment, iar raportul controlului a fost transmis Ministerului Sănătăţii.
Prefectura Olt a transmis, printr-un comunicat de presă, că după apariţia unor cazuri de Covid-19 la Serviciul Judeţean de Ambulanţă, a fost înfiinţată o comisie mixtă de control pentru a verifica modul de desfăşurare a activităţii acestei unităţi pe perioada stării de urgenţă şi stării de alertă, cât şi pentru a se identifica şi implementa măsuri eficiente pentru prevenirea răspândirii infecţiei Covid-19 la nivelul serviciului.
În urma verificărilor, comisia a constatat că nu a fost desemnat un medic din personalul propriu responsabil pentru activitătile specifice de supraveghere, prevenire şi limitare a infecţiilor asociate asistenţei medicale; triajul epidemiologic al personalului
s-a efectuat prin termometrizare din 18 mai, când unitatea a achiziţionat şase termometre non-contact, iar până la acel moment se efectua o anamneză succintă a stării de sănătate a fiecărui salariat, de către persoanele specializate din unitate, însă fără consemnarea rezultatelor într-un registru.
21 de angajaţi ai serviciului de ambulanță, confirmaţi cu Covid-19
De asemenea, în jurnalele de bord nu erau consemnate întotdeauna substanţele dezinfectante şi concentraţiile acestora, utilizate la dezinfecţia cabinei medicale şi a cabinei ambulanţierului.
Totodată, nu s-au înregistrat expuneri accidentale ale personalului la produse biologice.
După 18 mai, s-au creat circuite pentru intrarea şi ieşirea personalului din ture.
"Din analiza condiţiilor locului de muncă au fost identificate locuri posibile de infectare: vestiar, spaţii de odihnă, locul comun de servit masa. Spaţiile de odihnă ale personalului erau supraaglomerate, cu paturi raportate la suprafaţă şi cubaj, iar în sala de aşteptare a personalului din imediata vecinătate a dispeceratului medical era amplasată o canapea, acoperită cu husă din material textil, greu lavabilă şi de dezinfectat”, se
mai arată în comunicat.
Sursa citată menţionează că produsele de curaţenie şi substantele dezinfectante existau în cantităţi suficiente, atât cele date în uz, cât şi cele în stoc la magazie; substanţele biocide erau însoţite de avize sanitare de punere pe piaţă, fişe tehnice de securitate şi declaraţii de conformitate.
De asemenea, la data verificării, tunelurile de dezinfecţie erau amplasate la intrarea şi ieşirea de pe circuite şi existau montate dispensere cu substanţe dezinfectante pe baza de alcool pentru dezinfecţia mâinilor la intrarea în unitate şi pe holurile de acces.
Totodată, dotarea cu echipament de protecţie a echipajelor era corespunzatoare pe ambulanţele verificate (la momentul controlului, în substaţia Slatina erau disponibile 7 ambulanţe din care: 6 tip B1, B2 şi o ambulanţă tip C2).
Pentru asigurarea unor condiţii de sănătate şi securitate în muncă corespunzătoare în vederea prevenirii şi limitării răspândirii virusului SARS-CoV-2 la nivelul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Olt, au fost stabilite următoarele: efectuarea triajului epidemiologic, zilnic, la intrarea personalului în ture la care se va anexa chestionarul pentru triaj COVID-19; crearea grupurilor restrânse de muncă, prin redistribuirea temporară (pe timpul stării de alertă) a unor
echipaje de intervenţie în alte locaţii; reanalizarea nivelului de risc pentru circuitele stabilite în fiecare imobil; individualizarea măsurii purtării măştii, pe toată durata prezenţei la locul de muncă; asigurarea distanţării sociale în spaţiile de odihnă ale personalului, prin scoaterea a câte unui pat din fiecare spaţiu; amenajarea spaţiului de aşteptare al personalului prin dotarea acestuia cu scaune cu suprafeţe lavabile şi îndepărtarea canapelei cu suprafaţa din material textil, greu lavabil; respectarea circuitelor funcţionale de către personal; supravegherea de către conducerea unităţii a respectarii măsurilor de protecţie şi a regulilor de distanţare socială ale salariaţilor; desemnarea unui medic din personalul propriu care
a absolvit un curs de perfecţionare în domeniul supravegherii, prevenirii şi limitarii infecţiilor asociate asistenţei medicale; elaborarea procedurilor de lucru pentru fiecare angajat, în funcţie de programul de lucru, specificul activităţii desfăşurate, structura organizatorică, structura incintei.
Prefectura Olt a mai anunţat că, pentru neconformităţile constatate, Serviciul Judeţean de Ambulanţă Olt a fost sancţionat contravenţional cu avertisment, potrivit prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 3577/2020 şi Legii nr. 55/2020 şi cu alt avertisment, potrivit prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr.
319/2006.
"Concluzia verificărilor efectuate este că organizarea activităţii de prevenire şi limitare a răspândirii virusului SARS-CoV-2 la nivelul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Olt, în perioada stării de urgenţă/alertă, a fost gestionată necorespunzător, fapt pentru care raportul de control a fost transmis Ministerului Sănătăţii”, se mai precizează în comunicat.
De la data înregistrării focarului- 18 mai- până în prezent, 21 de salariaţi ai S.J.A. Olt şi şase contacţi ai acestora au fost confirmaţi pozitiv la testarea Covid-19. Totodată, au fost identificaţi 117 contacţi de familie/contacţi direcţi pentru care s-a dispus măsura izolării la domiciliu şi au fost recoltate, în total, 287 de probe.