În România există foarte multe mașini care circulă fără ITP valabil și foarte multe care nu îl pot obține în mod legal. Accidentele mortale de pe șoselele din România sunt din ce în ce mai frecvente și cu toate acestea șoferii români nu au de gând să se intereseze asupra siguranței rutiere și continua să-i pună în pericol și pe ceilalți, folosind piese auto necorespunzătoare.
Află care sunt cele cinci piese care te pot costa viața, atât pe tine, cât și pe ceilalți participanți la trafic.
Anvelopele
Din pacate inca exista soferi care achizitioneaza anvelope second-hand. Dar nu anvelope la mana a doua aduse de afara, vechi de 1-2 ani, in stare buna, cu uzura minima. Ci anvelope aflate in cea mai proasta stare posibila. Multi soferi se cred piloti de curse si nu vor decat sa fie conform legii daca sunt opriti de politie, fara sa-i intereseze siguranta, avand incredere deplina in aptitudinile lor de soferi.
Asa ca achizitioneaza cele mai ieftine si proaste anvelope de iarna ca sa fie conform legii.
Anvelopele ieftine sunt proaste, foarte vechi, cu suprafata de rulare aproape inexistenta. Si uite asa se face ca e nevoie sa franeze brusc atunci cand soferul vede o masina in fata care stationeaza, dar degeaba, pentru ca masina se va deplasa cu o viteza si mai mare, va intra pe contrasens.
Niciodata sa nu cumperi anvelope second-hand cu DOT mai vechi de 4 ani si cu sub 5 mm "carne". Altfel, iti vei risca viata si poti face accidente foarte grave.
Placuțele de frână și discurile
Sunt oameni in continuare care cred ca fac o afacere buna cumparand placute de frana la mana a doua. E vorba de placute de frana demontate de pe masini aduse de afara si dezmembrate, care mai au ceva suprafata de frictiune, dar nu prea multa.
Si exista clienti care vor sa dea 20 de lei pe un set folosit decat sa dea 100 pe un set nou. La fel este si cu discurile de frana: sunt elemente mult prea importante si care tin de siguranta rutiera, ca sa facem economie.
Cu toate astea, sunt cumparatori de discuri la mana a doua peste tot. Fara sa se gandeasca ca pot cumpara niste discuri ovalizate, crapate, uzate, care oricand se pot sparge la o franare mai violenta. Există riscul de a rămâne un etrier blocat, iar apoi masina va incepe sa se învârtă si nu vei mai avea nicio sansa de supravietuire.
Din tot ce inseamna sistem de directie, bieletele sunt poate cele mai importante. Deoarece sunt elementele finale care leaga fuzeta de caseta de directie si, indirect, de volan. Bieletele iau toate socurile in plin de la gropi, de la viraje, denivelari, sine de tramvai si asa mai departe. Nu e de mirare ca bieletele sunt printre cele mai cumparate piese in Romania.
Partea proasta este ca bieletele se cumpara si la mana a doua, daca va vine sa credeti.
Din cauza ca soferii romani sunt mai interesati sa investeasca in cat mai multa motorina sa se plimbe, decat sa "arunce" banii pe piese de calitate. Insa acesti soferi nu realizeaza ca acele bielete cu siguranta au fost montate acum mult timp, probabil la demontare au fost compromise, partea de cauciuc a fost uzata si ca prezinta un risc mare de a se rupe la o groapa mai mare.
Bieletele, la fel ca si alte elemente de directie, cum ar fi capete de bara, pivoti, bucsaraie, nu trebuie cumparate niciodata uzate. Exista riscul ca, de la vechime, rugina, acea piesa veche sa cedeze si masina sa piarda directia, ceea ce va duce cu siguranta la un accident grav.
Farurile
Nu este neaparat un lucru rau sa cumperi faruri sau stopuri la mana a doua, mai ales daca ai posibilitatea sa le verifici bine inainte sa le pui pe masina.
Problema este ca multe faruri de la dezmembrari sunt matuite, iar acest lucru inseamna vizibilitate scazuta. Sau, daca au crapaturi, inseamna ca intra apa in ele si, la fel, scade vizibilitatea.
O alta problema este ca cei care monteaza faruri vechi in locul celor de pe masina, rupte sau sparte, le monteaza cu tot cu becurile vechi care ajung sa se arda dupa cateva zile. Pe scurt, mai nimeni nu schimba niste faruri la mana a doua asa cum trebuie. Adica sa luam doar faruri curate, clare, cu toate prinderile, pe care sa le montam, dupa care sa punem becuri noi si sa mergem ulterior la reglat cu aparat special. Daca nu facem asta, riscam sa avem o vizibilitate redusa noaptea sau cand e ceata, ceea ce inseamna ca fie nu ne va vedea cineva, fie nu vom vedea noi masina care stationeaza in fata si nu mai avem timp sa franam.
Amortizoarele
Pe internet sunt mii de anunturi cu amortizoare la mana a doua. Si te gandesti ca poti sa iei aceste piese folosite, sa le montezi, ca nu are nimic. Insa ai gresi, deoarece amortizoarele sunt elemente de siguranta. Daca montezi niste amortizoare vechi, s-ar putea sa se scurga imediat dupa ce le pui pe masina, pentru ca e posibil sa fi stat intr-un depozit de dezmembrari cu anii, sau pe o masina care nu s-a miscat deloc, iar garniturile din interior au imbatranit. Un amortizor "mort" face ca masina sa fie o saltareata, ceea ce poate duce la un accident grav. Mai ales in Romania, unde strazile sunt pline de denivelari si gropi.
Este de ajuns sa avem un amortizor pe spate complet dus si sa circulam o idee mai tare pe un Drum National, iar in momentul in carae luam un viraj pe serpentine, roata fara amortizor bun pierde aderenta si masina se invarte si poti ajunge pe contrasens foarte usor.