In articol:
Din totalul cheltuielilor, 183.360,30 mii lei sunt alocate pentru funcționarea instituțiilor și serviciilor publice, iar 249.704,30 mii lei sunt destinate investițiilor. Excedentul anilor precedenți, în valoare de 2.467,20 mii lei, va fi folosit ca sursă de finanțare pentru investițiile din 2024.
„Este pentru al doilea an consecutiv când se întâmplă un lucru bun, în sensul că bugetul consolidat al statului fiind aprobat la finalul anului trecut, cum este firesc, primăriile își pot aproba
Primăria Tulcea gestionează 44 de proiecte cu finanțare aprobată, în valoare totală de peste 92 de milioane de euro. Proiectele, care includ reabilitarea energetică a blocurilor, modernizarea unităților de învățământ, construcția de locuințe și centre sociale, reabilitarea străzilor și dezvoltarea infrastructurii turistice, sunt programate să se finalizeze în acest an.
„Bugetul pe care îl avem este calculat în euro, aproximativ 87 de milioane de euro. Procentul cel mai mare este alocat investițiilor, atât cele din fonduri europene, cât și cele din bugetul local. Un procent de aproape 60% este alocat investițiilor și 40% pentru funcționarea instituțiilor și serviciilor. Investițiile sunt cele pe care le avem din fonduri europene, fonduri guvernamentale din bugetul local, iar cheltuielile de finanțare, de funcționare de la noi care înseamnă 40%, cheltuieli pentru reabilitare străzi, întreținere și modernizare zone verzi, pe lângă cheltuielile de salarizare.
Primarul a subliniat că majoritatea fondurilor din bugetul local sunt alocate proiectelor de modernizare a infrastructurii orașului. El a explicat: „Cele mai costisitoare investiții sunt în primul rând cele care se referă la infrastructura de bază, adică la străzi, pentru că nu facem doar o simplă asfaltare. La toate străzile pe care lucrăm, de aceea și întârzie, creează și frustrare, înlocuim tot ceea ce este stricat, tot ceea ce nu funcționează, canalizarea pluvială, canalizarea menajeră, instalațiile de iluminat, instalațiile electrice, apoi trasăm strada și asfaltăm cu două straturi succesive de asfalt. Acestea sunt cele mai costisitoare și cărora li se alocă și mult timp. Pe infrastructura de bază se clădește un oraș. Oamenii, din păcate, nu au mai trecut prin astfel de investiții și de aceea este frustrarea mare, la care concurează și mulți alții care vor s-o întrețină. Când aceste lucrări se vor termina, oamenii vor avea un oraș cu un fundament corect, peste care se poate construi pentru următorii 20 de ani fără probleme. Ca străzi principale, vom finaliza, odată cu deschiderea stațiilor de asfalt, strada Păcii, unde acum lucrăm la trotuare. Timpul acum ne permite să lucrăm la borduri, trotuare, când sunt temperaturi între 0 și 5 grade ne permite chiar să turnăm și niște betoane, dar nu putem să turnăm asfalt. Vrem să terminăm partea de trotuare, cămine și ce mai avem de făcut, astfel încât în luna martie să terminăm cu asfaltarea și să avem strada Păcii cap – coadă terminată. Tot în această perioadă lucrăm pe strada Alunișului, care era praf făcută din cauza gropilor, și unde am descoperit că sunt probleme foarte mari de canalizare și apă pluvială. Blocurile aveau toate subsolurile pline. Oamenii care înjură de ce se lucrează atât de mult pe Alunișului nu știu, dar cei care locuiesc la blocuri cunosc că subsolurile lor erau mereu pline, și atunci nu puteam să facem doar o simplă asfaltare și să lăsăm în continuare problema oamenilor de acolo. Am început să înlocuim sistemul de canalizare și a trebuit să găsim soluții tehnice, că apa menajeră care este folosită de locatari și se scurge dintr-un bloc să aibă o cădere în așa fel încât să se ducă în stația de epurare. Sperăm ca atunci când se deschid stațiile de asfalt să terminăm până atunci cu toate aceste lucrări și să putem asfalta. Mai avem puțin și vom încheia și strada Forestierului și vom începe lucrări la alte străzi pe care cetățenii le așteaptă de foarte mult timp. Vom termina și I.L. Caragiale, tot în primăvara acestui an, pentru că și aici am descoperit canalizări încă din anii 50-60, care nu doar că nu funcționau corect, dar nu aveau soluția tehnică pentru a le înlocui. A fost foarte complicat, am săpat la adâncimi mari, trebuie să racordăm blocurile, creează disconfort. Eu înțeleg și îmi asum lucrul acesta, chiar dacă oamenii n-o să-și mai dorească să le fiu primar, dar știu că am făcut o treabă care le va rămâne în amintire ca un lucru bun pentru foarte mulți ani. Și strada Alexandru cel Bun o terminăm în primăvară, și strada Podgoriilor, strada Dumitru Ivanov, unde lucrăm acum la trotuare și pregătim pentru asfalt. Ne-am întâlnit cu cei de la Vard și apreciază această muncă colosală pentru strada Dumitru Ivanov care nu avea apă, nu avea canalizare, nu avea pluvială. Noi am găsit soluții, lucrăm la ele, în așa fel încât în martie să asfaltăm, și toți cei care lucrează la Vard, la Frigorifer și alte fabrici de acolo, pe lângă trecerea de cale ferată pe care am realizat-o anul trecut de nu-și mai rup mașinile când trec calea ferată, vor avea și o stradă Dumitru Ivanov perfectă, cu foarte multe lucruri folositoare, parcări de o parte și de alta, unde toți cei care vin acolo să poată parca nestingheriți. De asemenea, vom termina până în primăvară și noua stradă Militari, care decongestionează traficul de pe 1848 și alte străzi începute. Vom începe și alte două străzi importante pe care cetățenii care locuiesc acolo le doresc. Este vorba despre strada Mahmudiei, unde noi am terminat de pus apa, canalizarea și gazul, urmând acum ca cei de la Enel să îngroape rețelele electrice, iar noi vom începe din spatele lor a trasa strada şi a o asfalta, inclusiv cu trotuare. Vom avea o lucrare destul de complicată pe Gavrilov Corneliu care, la fel cum a fost Păcii, va suferi lucrări de apă de canalizare, de instalaţii ale cablurilor de televiziune, internet, electrice şi bineînţeles şi asfaltare. Şi la blocurile de pe Corneliu Gavrilov am descoperit foarte multe probleme. Apa menajeră şi apa pluvială sunt unite.
Conducte de canalizare vechi de 100 de ani trebuie curățate sau înlocuite
Practic, atunci când plouă, apa intră în conductele de apă menajeră. Acestea nu pot să transporte un volum de 20-30 ori mai mare, atunci când plouă, refulează şi apa trece peste stradă, ajunge în Dobrogeanu Gherea, apoi apa o ia pe Păcii. În momentul în care vom reuşi să instalăm conductele de apă pluvială şi să le separăm de cele menajere, atunci când vom avea ploi torenţiale efectul de inundaţie va fi mult mai mic. Va fi exact cum este pe Păcii, unde nu se mai cumulează cantităţi mari de apă. Cele care vin, vin de pe Corneliu Gavrilov. Pe Eternităţii vom scoate piatra cubică şi vom turna asfalt. Avem multe lucrări, oamenii cred că noi le-am început pe toate, dar am început doar un 15% din ele.
Cei de pe străzile unde nu am început lucrări, cum este Corneliu Gavrilov, aproape lunar ne contactează şi ne întreabă când începem lucrările şi la ei. Nu poţi reabilita un oraş fără efecte negative ale disconfortului. Însă atunci când vom prezenta strada Păcii cap – coadă făcută, oamenii vor înţelege efortul. Ei spun – Aţi început din 2020 strada Păcii-, păi da, am început-o din 2020 cu schimbarea conductelor de canalizare care a fost extraordinar de grea, pentru că trebuit să curăţăm conducte de canalizare vechi de 100 de ani, să le înlocuim pe unele. Pe Păcii a trebuit să spargem şi la 7-8-10 m adâncime, a trebuit să treacă timp pentru a se tasa ceea ce am pus, pentru a nu se lăsa. Noi acum lucrăm între Zimbrului şi strada Mică. Când vom finaliza asta şi se vor deschide staţiile de asfalt, o vom asfalta în totalitate şi vom merge de la sensul giratoriu Delta până în Viticulturii fără probleme, fără piatră cubică, fără cabluri care stau deasupra străzii.”, a precizat edilul, potrivit ziaruldelta.ro.
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro