În cazul în care te întrebi de ce ai primit tocmai tu mesajul de mai sus, află că nu ești singurul, și că ai fost ales întâmplător, dintr-o bază de date. Poate că alții au primit același mesaj care a ajuns în telefonul tău sau poate că au fost anunțați că au câștigat un laptop Apple și 10.000 de euro.
Citeste si: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12- catena.ro
Citeste si: Un băiat de 18 ani riscă 20 de ani de închisoare după o vacanță cu familia în Dubai. De ce este acuzat- antena3.ro
Citeste si: Un bărbat din Ploiești a sunat la 112 pentru că doi vecini nu răspundeau la ușă. Polițiștii au făcut o descoperire năucitoare- wowbiz.ro
Dacă nu vrei să devii o victimă a smishingului, una dintre cele mai noi metode de furt inteligent, sau a altor tentative de fraude online, ar fi bine să faci anumite lucruri. Află în continuare cum să te păzești de înșelătoriile online.
Primul lucru pe care să-l faci dacă nu vrei să devii victima unei fraude online
În situația în care primești un SMS prin care ești anunțat că ai câștigat o sumă de bani și alte produse (un laptop, telefoane ieftine etc.), o să ți se solicite să apelezi un număr de telefon sau să dai click pe un link. Nu suna înapoi și nu accesa linkuri primite prin SMS, de la persoane pe care nu le cunoști.
Al doilea lucru pe care să-l faci dacă nu vrei să devii victima unei fraude online
Documentează-te cu privire la tipurile de fraudă online cărora poți să le cazi victimă. O sursă foarte bună de informații în legătură cu tipurile de fraudă online este Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO).
Al treilea lucru pe care să-l faci dacă nu vrei să devii victima unei fraude online
Nu răspunde la mesajele Spam pe care le primești prin intermediul poștei electronice. Spamul este orice mesaj nesolicitat și, de regulă, ajungă în căsuța „Spam” din contul tău de e-mail. Mesajele Spam pot conține viruși care să-ți infecteze desktopul/laptopul/telefonul sau linkuri prin care ți se cere să trimiți niște bani într-un cont anume.
Al patrulea lucru pe care să-l faci dacă nu vrei să devii victima unei fraude online
Nu răspunde la apelurile telefonice de la necunoscuți. Sau, dacă alegi să o faci, ai grijă să nu oferi informații personale, cum ar fi codul PIN de la cardul de debit/credit sau parola de la contul de Internet Banking.
Al cincilea lucru pe care să-l faci dacă nu vrei să devii victima unei fraude online
Pune întrebări ori de câte ori ți se cere să trimiți bani cuiva, chiar dacă este vorba despre cineva cunoscut.
Când este vorba despre persoane pe care le nu le cunoști, nu le transfera niciodată bani când îți solicită acest lucru.
Al șaselea lucru pe care să-l faci dacă nu vrei să devii victima unei fraude online
Investighează, investighează, investighează! De fiecare dată când primești un e-mail, un apel telefonic, un SMS sau un mesaj pe o rețea de socializare de la o persoană pe care nu cunoști, nu răspunde la nicio solicitare venită din partea respectivului sau respectivei, până nu verifici că persoana în cauză este reală.
Totodată, este obligatoriu să te asiguri că persoana care te-a contactat lucrează sau reprezintă organizația din partea căreia se presupune că te-a abordat.
Al șaptelea lucru pe care să-l faci dacă nu vrei să devii victima unei fraude online
Unii infractori cibernetici sunt atât de inventivi și de pricepuți încât reușesc să realizeze reproduceri foarte bune ale website-urilor unor bănci. Dacă anumiți infractori cibernetici încearcă să te păcălească prezentându-se online drept angajații instituției de credit cu care colaborezi și ai anumite bănuieli, contactează urgent banca ta, tastând manual adresa website-ului acesteia.
Al optulea lucru pe care să-l faci dacă nu vrei să devii victima unei fraude online
Nu accesa ferestrele tip pop-up, care se deschid când intri pe anumite website-uri. De obicei, ferestrele tip pop-up sunt folosite ca să culeagă datele tale. Prin urmare, evită introducerea datelor personale în ferestrele tip pop-up.
Al nouălea lucru pe care să-l faci dacă nu vrei să devii victima unei fraude online
Păzește-te de mesajele care ți se par suspecte din punct de vedere al designului (în cazul site-urilor sau pozelor) și care conțin greșeli gramaticale.