Anvelopele all-season, când pot fi o soluție eficientă?
Dacă nu v-ați schimbat, încă, mașina la ”încălțămintea” de vară, atunci este cazul să o faceți cât mai rapid. Odată cu creșterea temperaturilor, anvelopele de iarnă devin din ce în ce mai puțin eficiente și se vor uza din ce în ce mai mult. Iar, dacă faceți parte dintre cei care agreează spre puțin sau deloc aceste schimburi de roți de la iarnă la vară și invers, aveți oricând opțiunea anvelopelor all-season.
Dar ce este, de fapt, o anvelopă all-season? Ei bine, spre deosebire de pneurile dedicate pentru anotimpurile reci sau calde, acestea sunt destinate pentru toate anotimpurile. Atenție, însă, nu înseamnă că iarna vor putea ieși fără probleme din straturi adânci de zăpadă sau că vara se vor comporta asemeni unor pneuri de înaltă performanță. Acestea au, în general, un profil mai bun pentru zăpadă pe centru și mai adecvat asfaltului uscat pe flancuri.
Anvelopele all-season au un profil proiectat astfel încât pot rula fără probleme pe straturi subțiri de zăpadă, iar pata de contact asigură o aderență destul de bună pe asfalt uscat. Mai mult, cauciucul din care sunt făcute suportă un ecart de temperaturi de la sub zero grade la peste 30 de grade, dar în zilele caniculare se vor uza mai repede decât unele de vară. Dar sunt acestea o soluție corectă?
Ei bine, cel mai bine poate răspunde la întrebarea aceasta persoana care conduce mașina pe care vor fi montate anvelopele. În plus, contează foarte mult și ce fel de autoturism este. Dacă vorbim despre un model de performanță, atunci de preferat ar fi să se aleagă cate un set de cauciucuri de iarna si un set de cauciucuri de vara. În schimb, dacă vorbim despre mașini sub 150 CP și un șofer care preferă să meargă mai domol, atunci da.
Prin urmare, dacă știți că aveți un stil de conducere relaxat, că în ultimii ani nu a fost niciodată nevoie să puneți o frână de urgență și nici nu mergeți niciodată prin viscol și zăpezi mari, atunci anvelopa all-season este o alegere corectă. De asemenea, dacă nu parcurgeți foarte mulți kilometri pe an, aproximativ 15.000, și se aplică și condițiile de mai sus, atunci chiar aveți toate motivele să nu mai utilizați două seturi de anvelope.
Dacă, în schimb, aveți o mașină mai puternică pe care vă place să o conduceți mai rapid, dar să și abordați virajele mai cu aplomb, atunci o anvelopă all-season v-ar putea ridica probleme. Este posibil ca într-o situație limită să aibă o distanță de frânare prea lungă, sau chiar să derapeze, la viteze la care o anvelopă de vară v-ar ține mașina în siguranță pe traiectoria dorită.
Nu în cele din urmă, dacă parcurgeți mai mult de 20.000 de kilometri pe an, mergeți totuși pe strategia cu anvelope dedicate. Astfel, pe termen lung, costurile de utilizare ale autovehiculului vor fi mai scăzute și veți putea utiliza aceleași anvelope timp de trei ani fără probleme.
Trebuie înțeles că o anvelopă all-season de calitate superioară se comportă mai bine pe asfalt uscat decât o anvelopă dedicată îmbătrânită sau cu un grad de uzură accentuat.
Această diferență se remarcă și mai mult iarna, când o anvelopă de iarnă uzată s-ar putea să nu mai aibă calitățile necesare pentru evacuarea zăpezii.
În general, cauciucurile all-season conduc în general la o prelungire a distanței de frânare cu aproximativ zece procente față de o anvelopă de vară bună și o scădere similară pentru accelerațiile laterale suportate. De asemenea, sunt cam cu același procent mai bune pe uscat și pe ud vara decât cele de iarnă, dar se uzează mai greu decât acestea. Prin urmare, la viteze de sub 60 de km/h, se vor comporta foarte asemănător cu un set de anvelope de vară. Pe măsură ce vitezele de rulare cresc, diferențele se vor accentua.