ECONOMILA, REPORTER SPECIAL STIRILE KANAL D
"Cine nu-si cunoaste drepturile are numai de pierdut. Suna a slogan din cine stie ce campanie de informare? Ei bine, e adevarat suta la suta. Cine v-a batut ultima data la usa ca sa va bage bani in buzunare? Nimeni, normal. Trebuie sa va cereti drepturile cereti clar si raspicat."
VALOAREA ZILEI: 2,25%
MUGUR ISARESCU, GUVERNATOR BNR
De ce spun marginal? Pentru ca majorarile nu sunt de amploare. Daca ne gandim la nivelul istoric pe care l-a avut rata dobanzii la creditele in lei, in urma cu cativa ani aceasta s-a situate la 5- 6 la suta, doar stim de unde am plecat.
ADRIAN BENTA, CONSULTANT FISCAL
Eu vad aceasta a doua majorare a ratei dobanzii de la BNR nu neaparat ca un semnal de a mai tempera apetitul nostru de noi imprumuturi pentru consum, ci mai mult un fel de atentionare: fiti mai prudenti, s-ar putea sa vina vremuri si mai rele.
CUM POTI REVIZUI UN CONTRACT?
Contractele de credit, spre exemplu, pot fi revizuite.
SIMONA VALCEANU, CSALB
Unele banci au si varianta de a suspenda total rambursarea creditului si a ratelor pe o perioada de pana la 6 luni.
Pierderea venitului este insa o situatie exceptionala. Exista si alte motive pentru care puteti cere conditii mai bune in relatia cu banca.
DANA, CLIENTA UNEI BANCI
Mi-am dorit ca la inceput de an sa-mi fac un mic calcul si am revizuit putin conditiile mele contractuale cu banca la care am creditul de 10 ani.
Spre exemplu, un comision de administrare cu o valoare ridicata ar trebui sa va puna pe ganduri.
DANA, CLIENTA UNEI BANCI
Uitandu-ma in contract, am vazut ca exista o optiune la care banca ar fi putut apela daca isi dorea, si anume sa renunte la acel comision pentru o perioada definita de dansii.
In acest caz, clienta a cerut bancii scaderea valorii comisionului. A fost refuzata, asa ca s-a interesat ce are de facut. In loc de un proces a apelat Centrul de solutionare alternativa a litigiilor bancare.
CUM DECURGE CONCILIEREA?
Primul pas: o solicitare prin mail catre centru.
PROCEDURI:
1.CONCILIERE- PARTILE SE POT RETRAGE ORICAND
2.ARBITRAJ- PARTILE NU SE POT RETRAGE DIN PROCEDURA
Urmeaza ca cei implicati sa aleaga una dintre proceduri. Concilierea presupune ca atat clientul, cat si reprezentantii bancii pot renunta oricand la aceasta actiune. In cazul arbitrajului, se emite o solutie obligatorie pentru ambele parti, iar cei implicati nu se pot retrage.
DRAGOS GHEORGHE, CONCILIATOR
Conciliatorul are posibilitatea sa contacteze telefonic partile, fie prin mail, sa convoace partile la centru. Sa ii aduca fata in fata.
Termenul maxim in care se pot finaliza procedurile este de 90 de zile. Exista insa cazuri in care totul s-a terminat intr-o singura zi.
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro
Sa revenim la cazul prezentat la inceput.
DANA, CLIENTA UNEI BANCI
De la premisa ca n-o sa pot obtine decat o reducere a acestui comision, in urma medierii am ajuns la renuntarea la acest comision pentru urmatorii 20 de ani.
Si mai exista un aspect important.
-Nu exista niciun fel de cost pentru consumatori.
Ce se intampla in cazul in care clientul nu este din Bucuresti, unde se afla sediul centrului?
DRAGOS GHEORGHE, CONCILIATOR
E de undeva din Satu Mare si are nevoie sa trimita o persoana, un reprezentant, acesta este liber sa apeleze la persoana unui avocat sau un prieten pe care il cunoaste sa-l imputerniceasca.
De ce ar accepta concilierea o banca sau un IFN? Cealalta varianta este procesul. Este o solutie de lunga durata si presupune costuri pentru toate partile. Iar in cazul in care castiga clientul, banca achita si cheltuielile de judecata ale acestuia. Deci, compromisul e mai ieftin.
ECONOMILA, REPORTER SPECIAL STIRILE KANAL D
"Pana data viitoare, nu uitat cea mai importanta regula: aveti mare grija de banii dumneavoastra!"