Barem Biologie BAC 2022: Răspunsurile pentru proba la alegere a profilului
Barem Biologie BAC 2022. Absolvenții de clasa a XII-a susțin miercuri, 22 iunie, ultima probă din cadrul Examenului Național de Bacalaureat. Iată ce subiecte au avut elevii și cum se rezolvă!
Barem Biologie BAC 2022. Ce subiecte au picat la Bacalaureat pentru elevii de la profil real?
Subiectele la biologie la BAC 2022 au fost distribuite la ora 09:00, atunci când a început examenul, iar pentru rezolvarea lor liceenii au la dispoziție trei ore.
Știrilekanald.ro vă va prezenta subiectele la Biologie la BAC 2022 imediat ce acestea vor fi afișate de Ministerul Educației.
▪ Explicarea unor adaptări structurale şi funcţionale ale organismelor la variaţiile de mediu, pe baza
conceptelor biologice fundamentale.
▪ Compararea modurilor de realizare a funcţiilor fundamentale ale organismelor (asemănări, deosebiri),
evidenţiind unitatea şi diversitatea lumii vii, evoluţia lumii vii etc.
▪ Identificarea şi interpretarea variaţiilor cantitative şi calitative ale unor funcţii fundamentale ale
organismelor, ale materialului genetic; aprecierea şi interpretarea unor efecte ale variaţiilor condiţiilor de
mediu asupra eredităţii, a funcţiilor organismelor.
▪ Reprezentarea schematică a unor structuri, a mecanismelor unor procese biologice etc.
▪ Aplicarea cunoştinţelor de biologie în:
- realizarea, interpretarea unor rezultate, scheme etc.;
- elaborarea unui text coerent după un algoritm dat, utilizând termeni specifici;
- rezolvarea unor probleme, situații-problemă date etc.;
- alcătuirea unor probleme şi rezolvarea lor, imaginarea unor situaţii- problemă şi rezolvarea lor;
- proiectarea etapelor unor activităţi experimentale cu scop de investigare, verificare,
certificare etc. a unor date, afirmaţii, procese, legi biologice etc.;
- explicarea efectelor factorilor cu potenţial mutagen asupra organismului uman;
- prevenirea efectelor factorilor cu potenţial mutagen asupra organismului uman;
- prevenirea unor boli care afectează organe, sisteme de organe;
- explicarea consecințelor propriului comportament asupra sănătăţii organismului.
▪ Argumentarea propriilor observaţii, investigaţii, concluzii pe baza conceptelor biologice fundamentale: unitatea structură-funcţie; unitatea organism-mediu; unitate-diversitate; evoluţia de la simplu la complex
▪ Explicarea unor adaptări funcţionale ale organismului uman la variaţiile mediului (stimuli interni, stimuli
externi).
▪ Identificarea şi interpretarea variaţiilor cantitative şi calitative ale unor funcţii fundamentale ale
organismului uman, ale materialului genetic; aprecierea şi interpretarea unor efecte ale variaţiilor
condiţiilor de mediu asupra funcţiilor organismului uman.
▪ Identificarea şi interpretarea unor relaţii interspecifice în ecosistemele antropizate.
▪ Reprezentarea schematică a unor structuri, a mecanismelor unor procese biologice etc.
▪ Aplicarea cunoştinţelor de biologie în:
realizarea, interpretarea unor rezultate, scheme etc.; elaborarea unui text coerent după un algoritm dat, utilizând termeni specifici; rezolvarea unor probleme, situaţii-problemă date etc.; alcătuirea unor probleme şi rezolvarea lor, imaginarea unor situaţii- problemă şi rezolvarea lor; proiectarea etapelor unor activităţi experimentale cu scop de investigare, verificare,
certificare etc. a unor date, afirmaţii, procese, legi biologice etc.; recunoașterea, prevenirea unor boli care afectează organe, sisteme de organe;
explicarea, prevenirea efectelor factorilor cu potenţial mutagen asupra organismului uman; explicarea consecințelor propriului comportament asupra sănătăţii organismului, a impactului antropic asupra ecosistemelor naturale.
▪ Argumentarea propriilor observaţii, investigaţii, concluzii pe baza conceptelor biologice fundamentale: unitatea structură-funcţie; unitatea organism-mediu; unitate-diversitate; evoluţia de la simplu la complex.
CONŢINUTURI
Proba scrisă la biologie pentru care elevul poate opta, în conformitate cu filiera, profilul şi specializarea urmate, se poate susţine în una dintre cele două variante, dacă biologia a fost studiată în clasele de liceu cuprinse în varianta aleasă:
I. BIOLOGIE VEGETALĂ ŞI ANIMALĂ- clasele a IX-a şi a X-a. II. ANATOMIE ŞI FIZIOLOGIE UMANĂ, GENETICĂ ŞI ECOLOGIE UMANĂ- clasele a XI-a şi a XII-a.
I. BIOLOGIE VEGETALĂ ŞI ANIMALĂ
CONŢINUTURI- CLASA A IX-A
1. DIVERSITATEA LUMII VII
1.1. NOŢIUNI INTRODUCTIVE: taxoni (regn, încrengătură, clasă, ordin, familie, gen, specie) nomenclatură binară, procariot, eucariot; VIRUSURI: caractere generale, clasificare: adenovirusuri, ribovirusuri, exemple la om; REGNURI: clasificare, caracterizare generală: la fiecare grup se prezintă caractere de regn, încrengătură, clasă, legate de mediul şi modul de viaţă, morfologie, tipul de locomoţie, de nutriţie, de respiraţie, de reproducere (fără cicluri evolutive), importanţă şi exemple reprezentative;
3. EREDITATEA ŞI VARIABILITATEA LUMII VII 3.1. CONCEPTE: ereditate, variabilitate.
3.2. MECANISMELE TRANSMITERII CARACTERELOR EREDITARE- Legile mendeliene ale eredităţii: - legea purităţii gameţilor; - legea segregării independente a perechilor de caractere;
- abateri de la segregarea mendeliană: codominanţa. 3.3. RECOMBINARE GENETICĂ PRIN SCHIMB RECIPROC DE GENE 3.4. INFLUENŢA MEDIULUI ASUPRA EREDITĂŢII (mutaţii, clasificare, factori mutageni); 3.5. GENETICĂ UMANĂ: boli ereditare- clasificare şi exemple.
2. STRUCTURA ŞI FUNCŢIILE FUNDAMENTALE ALE ORGANISMELOR VII 2.1. FUNCŢII DE NUTRIŢIE
• NUTRIŢIA AUTOTROFĂ
- fotosinteza: ecuaţie chimică, etape (fără mecanismul intim al fotosintezei), evidenţiere (după CO2 absorbit, după substanţă organică produsă, după O2 produs), importanţă; rolul pigmenţilor asimilatori (clorofila a şi clorofila b).
• NUTRIŢIA HETEROTROFĂ
- heterotrofia la fungi: saprofită, parazită, exemple, importanţă;- heterotrofia la plante: parazită; - nutriţia simbiontă (licheni);
- digestia la animale: tipuri de digestie (intracelulară, extracelulară);
- sistem digestiv la mamifere: tub digestiv (componente- localizare, morfologie, fără structura peretelui) şi glande anexe (glande salivare, ficat, pancreas exocrin) – localizare, rolul lor în digestia chimică a alimentelor;
- boli ale sistemului digestiv la om (gastrită, ulcer gastroduodenal, toxiinfecţii alimentare, hepatită virală acută)- manifestări, cauze şi prevenire
Circulaţia la plante: - absorbţia apei şi a sărurilor minerale: localizare, mecanismele absorbţiei;
- circulaţia sevelor: forţe care contribuie la circulaţia sevelor. Circulaţia la animale:
- mediul intern la mamifere (sângele- compoziţie, rol);
- sistem circulator la mamifere: inimă (localizare, structura macroscopică, rol), vase de sânge (artere, vene, capilare, rol);
- boli ale sistemului circulator la om (varice, ateroscleroză, hipertensiune arterială, infarct miocardic, accident vascular cerebral)- manifestări, cauze şi prevenire.
• EXCREŢIA
Excreţia la plante: - transpiraţia- prezentare generală, localizare;
Excreţia la animale: - sistem excretor la mamifere: căi urinare şi rinichi (localizare, structură şi rol- fără mecanismul
formării urinei); - boli ale sistemului excretor la om (litiază urinară, insuficienţă renală cronică)- manifestări, cauze
- sistem nervos la mamifere- SNC (măduva spinării, encefal -localizare, componente, rol); - boli ale SNC la om (boala Parkinson, paralizie, epilepsie, scleroză în plăci)- manifestări, cauze,
prevenire şi factori de risc (consum de droguri, alcool, cafea, tutun).
• LOCOMOŢIA LA ANIMALE
Sistem locomotor la mamifere (scheletul şi musculatura membrelor). 2.3. FUNCŢIA DE REPRODUCERE
• REPRODUCEREA LA PLANTE
Reproducerea asexuată la plante: specializată şi vegetativă;
Reproducerea sexuată la angiosperme: floare- structură; fecundaţie; sămânţă- alcătuire; fruct- tipuri reprezentative de fructe.
• REPRODUCEREA LA OM Sistemul reproducător femel şi sistemul reproducător mascul (localizare, structură şi rol); Boli cu transmitere sexuală (sifilis, gonoree, candidoză, SIDA)- manifestări, cauze şi prevenire.
II. ANATOMIE ŞI FIZIOLOGIE UMANĂ, GENETICĂ ŞI ECOLOGIE UMANĂ
CONŢINUTURI- CLASA A XI-A
1. ALCĂTUIREA CORPULUI UMAN
- topografia organelor şi a sistemelor de organe- planuri şi raporturi anatomice;
2. FUNCŢIILE FUNDAMENTALE ALE ORGANISMULUI UMAN 2.1. FUNCŢIILE DE RELAŢIE
SISTEMUL NERVOS - clasificarea sistemului nervos din punct de vedere topografic şi funcţional; - sistemul nervos somatic: funcţia reflexă- actul reflex, funcţia de conducere- clasificarea căilor
ORGANIZAREA MATERIALULUI GENETIC: virusuri, procariote şi eucariote; IV. NOTĂ:
Biologia este susţinută ca probă scrisă.
Timpul alocat probei este de 3 ore. Punctajul maxim este de 100 de puncte dintre care 10 puncte se acordă din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea punctajului obţinut la 10. Nota minimă pentru promovarea probei este 5, echivalentul a 50 de puncte.