Când trebuie puse cauciucurile de iarnă? Regulile care se aplică în sezonul rece 2022 - 2023
Când trebuie puse cauciucurile de iarnă? La munte, primele ninsori și-au făcut deja apariția. Potrivit prognozelor ANM, vremea se răcește și va aduce fenomene specifice sezonului de iarnă.
Sezonul anvelopelor de iarnă a început. Șoferii ale căror autovehicule nu sunt dotate cu astfel de pneuri pot primi amenzi de până la 2.900 de lei, precum și reținerea certificatului de înmatriculare.
Potrivit Codul Rutier, este interzisă circulaţia autovehiculelor pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acestea să fie dotate cu cauciucuri de iarnă.
Este vorba despre OG 5 2011 sau ”Legea cauciucurilor de iarnă”, intrată în vigoare de la 1 noiembrie 2011.
Pentru a conduce regulamentar, schimbarea anvelopelor, din cele de vară în cele de iarnă, este esențială la sosirea sezonului rece și a zăpezii pe drumuri.
Când a intrat în vigoare legea cauciucurilor de iarnă?
„Legea cauciucurilor de iarnă” a intrat în vigoare în 2011. Șoferii care circulă pe drumuri publice acoperite de zăpadă, gheață sau polei sunt obligați să aibă anvelope de iarnă.
Anvelopele de iarnă se identifică ușor, datorită prezenței pe laterale a literelor M și S, sub forma: „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fără a include în această categorie anvelopele marcate numai cu inscripţia ,,all seasons”.
Nerespectarea ordonanței de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice din Codul Rutier atrage însă contravenție, ce se încadrează în clasa a IV-a de amenzi. Șoferii riscă să rămână fără certificat de înmatriculare și amenzi între 1305 și 2.900 de lei (reamintim pe această cale că punctul de amendă s-a majorat la 145 de lei, de la 1 februarie 2019).
Fapta este considerată de gravitate maximă. Noutatea în acest an însă, în ce privește amenzile, este că șoferii pot plăti jumătate din amenda primită, în termen de 15 zile.
Potrivit legii, autoturismele personale şi autovehiculele de transport persoane cu maxim 9 locuri pe scaune trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă pentru toate roțile.
Autovehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculele de transport persoane cu mai mult de nouă locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, trebuie să fie echipate cu
anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau să aibă montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate.
Reținerea certificatului de înmatriculare
În cazul reținerii certificatului de înmatriculare, polițiștii eliberează o dovadă înlocuitoare, fără drept de circulație. Mașina ta nu va putea circula în trafic. Talonul ți se va restitui în baza dovezii că ți-ai echipat corespunzător mașina cu anvelope de iarnă.
Un alt motiv pentru care anvelopele de iarnă sunt necesare și nu merită să riști este și acela că, în caz de accident, anumite companii de asigurări aleg să nu plătesacă despăgubiri pentru mașinile neechipate cu cauciucuri de iarnă: Veți rămâne fără talon și fără despăgubiri!
Cum alegi cauciucurile de iarnă potrivite?
Trecerea de la anvelopele de vară la cele de iarnă se face în momentul în care temperaturile scad sub 7°C. Anvelopele
iarnă se pot identifica ușor prin prezența pe laterale a literelor M si S, sub forma: M+S, M.S. sau M&S, fiind simbolurile certificate de RAR (Registrul Auto Român).
Spre deosebire de anvelopele de vară, aceste cauciucuri au compuși care rămân moi la temperaturi joase și o sculptură extrem de canelată care asigură o performanță optimă in condiții de frig (vreme uscată, umedă, zăpadă sau gheață). Ele mai pot fi recunoscute și prin marcaje speciale, respectiv un simbol cu 3 Vârfuri de Munte cu Fulgi de Zapadă (3PMSF).
Mai sunt și anvelopele all-season sau mixte, însă, potrivit RAR, acestea nu sunt ”recunoscute” drept anvelope de iarnă. În plus, sunt și mai scumpe. Anvelopele „all seasons” pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de iarnă („M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”), altminteri, se riscați amendă.