Care este diferența dintre oprire și staționare? Ce spune Codul Rutier 2020
Codul Rutier 2020 are referiri clare în ceea ce privește oprirea și staționarea vehiculelor aflate în trafic.
Codul rutier 2020 reglementează oprirea și staționarea vehiculelor la articolele 63, 64 și 65. Astfel, la articolul 63 se arată că oprirea este imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste această durată, imobilizarea se consideră staţionare. Nu se consideră oprire imobilizarea vehiculului atât timp cât este necesară pentru îmbarcarea sau debarcarea unor persoane, dacă prin această manevră nu a fost perturbată circulaţia pe drumul public respectiv.
Nu este considerată oprire nici imobilizarea autovehiculului având o masă totală maximă autorizată de până la 3,5 tone, atât timp cât este necesar pentru operaţiunea de distribuire a mărfurilor. Pentru atovehiculele care transportă mărfuri, cu o masă de peste 3,5 tone, administratorul drumului public, împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, cu avizul poliţiei rutiere, vor stabili programe sau intervale orare pe timpul nopţii, în care oprirea sau staţionarea este permisă pentru distribuirea mărfurilor.
Citeste si: Verificare rovinietă. Cum verifici valabilitatea rovinietei online
Citeste si: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi- catena.ro
Citeste si: Când trebuie să montezi cauciucurile de iarnă ca să nu fii amendat de poliție
Citeste si: Care este limita de alcoolemie care te scapă de dosarul penal, însă tot te alegi cu permisul suspendat
Vehiculul oprit sau staţionat pe partea carosabilă trebuie aşezat lângă şi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel.
Motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta. La articolul 64, se menționează că Poliţia rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă.Ridicarea şi depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administraţiile publice locale sau de către administratorul drumului public. Mai e specificat și faptul că contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul şi depozitarea vehiculului staţionat neregulamentar se suportă de către deţinătorul acestuia. În fine, articolul 65 arată că cazurile şi condiţiile în care oprirea, staţionarea sau parcarea pe drumul public este permisă se stabilesc prin regulament.