Care sunt diferențele între un motor cu turbină și unul clasic, aspirat
Pentru cei care vor să știe diferențele între motoarele cu turbină și cele aspirate am pregătit mai jos o listă întreagă de specificații.
Un singur lucru este cert între motoarele cu turbină și cele clasice: faptul că ambele sunt bune în funcție de necesitățile fiecărui șofer. Astfel, motorul aspirat natural va fi mereu mai fiabil decat unul turbo deoarece in primul si in primul rand sunt mai putine piese in miscare (nu mai avem turbina sau compresorul, nu mai avem electrovalve si senzori asa de multi, nu mai avem intercooler si alte piese care ar putea ceda in timp).
De asemenea componenetele unui motor aspirat natural sunt supuse la tensiuni mult mai mici decat cele ale unui motor turbo (la un motor turbo, temperatura si presiunile din interiorul motorului sunt mult mai mari decat la unul aspirat).
Citeste si: Motoare motorindustry.ro: calitate imbatabila la preturi accesibile!
Propulsoarele turbo sunt tot mai răspândite în rândul constructorilor auto. Cu o capacitate cilindrică mai mică, acestea pot oferi o putere similară sau chiar mai mare în raport cu motoarele aspirate natural cu o capacitate cilindrică identică, dar totodată noile motoare turbo asigură şi o eficienţă îmbunătăţită şi un nivel mai mic de emisii.
Printre automobilişti circulă şi diverse mituri despre acest tip de motoare, în special cele pe benzină, precum că acestea ar fi mai puţin rezistente în timp.
Citeste si: Impozitul auto 2021: Care sunt prețurile din anul acesta
Motorul cu ardere interna, este “dispozitivul” care transforma energia chimica a unui combustibil in energie mecanica prin intermediul unor arderi controlate.
Citeste si: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii- catena.ro
Mai exact caldura degajata in camera de ardere se transforma prin intermediul presiunii in miscare ciclica, rectilinie, dupa care in miscare de rotatie uniforma, obtinuta la arborele cotit. Combustibilul (benzina, motorina sau gaz petrolier lichefiat) in amestec cu aerul se numeste carburant.
Arderea poate fi initiata ori prin punerea carburantului in contact direct cu o sursa de caldura (o bujie electrica) sau chiar doar prin simpla comprimare (in cazul motoarelor diesel) unde amestecul se aprinde multumita compresiei.
In momentul arderii combustibilului in camera de ardere temperatura ajunge undeva la peste 2000 de grade. Dupa ardere rezulta gaze foarte fierbinti care sunt eliminate in galeria de evacuare (dupa in catalizator, in tobe si in final in atmosfera).
Pentru ca arderea sa se efectueze complet cantitatea de oxigen trebuie sa fie calculata destul de atent altfel se risca ca amestecul sa fie prea bogat in combustibil lucru care face doar sa mareasca consumul inutil deoarece surplusul de combustibil va fi eliminat in evacuare.
Fara indoiala, motoarele aspirate natural sunt cele mai fiabile. Pentru ca mai putine piese sunt in miscare, mai putine elemente se pot defecta, materialele sunt supuse la o tensiune mai mica. Nu degeaba cele mai longevive motorizari din lume sunt V8-uri aspirate sau dieseluri aspirate, de la Chevrolet, Mercedes-Benz sau Ford, motoare vechi, de pe vremuri, asa cum nu se mai fac acum.
Daca la diesel e clar, pentru ca nu poti alege decat motoare turbo-diesel, la benzinare ai de unde alege: fie turbo, fie aspirate. Deja sunt producatori care nu mai comercializeaza motorizari aspirate, ci exclusiv supra-alimentate cu un turbo-compresor. Dar producatorii de masa, care vand automobile compacte si sub-compacte, au in oferta motoare aspirate si turbo.
Un motor aspirat este mai bun decat unul turbo la noi in tara, in cazul unui automobil obisnuit, de zi cu zi. Pentru ca nu avem sosele si drumuri pe care sa alergam, asa ca ne putem lipsi de factorul de performanta oferit de turbina. Preferam un motor aspirat si prin prisma costurilor de intretinere, dar si pentru ca te poti urca la volan fara sa astepti sa se incalzeasca motorul si poti pleca direct. Daca la o masina turbo accelerezi brusc cu uleiul rece sau o opresti cand e incinsa, ii scazi durata de viata turbinei.
Noi preferam un motor aspirat de capacitate mica, de sub 2000 cmc, unde taxele sunt decente, pentru ca rezista mai bine in aglomeratie, se incalzeste mai putin ca unul turbo si nu suprasolicita niciun element de sub capota, cum ar fi un eventual turbo-compresor. Asadar, daca am circula preponderent in mediul urban, am alege motorul pe benzina aspirat.
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro
Dar daca am circula mai mult in afara orasului, am alege un motor turbo. Consum ceva mai mic, un plus de putere ideal pentru Valea Oltului, de exemplu, cand ai doar cateva secunde sa depasesti un TIR, greutate mai mica a masinii si o dinamica sporita.
In final, totul tine de preferintele soferului, de cat de mult merge, unde merge si cum merge. Daca este un tataita care nu se grabeste, speriat de vizitele in service si care tine de ultimul banut, atunci isi va lua un motor aspirat. Daca este un sofer care o mai calca, cu bani in plus de achitat pe o motorizare turbo, dar care isi va recupera banii din diferenta de la impozite, atunci isi va lua un turbo. Totul depinde de dorinta soferului.