Cât a încasat medicul care a făcut-o praf pe Olivia Steer de la producătorii de vaccinuri și companiile farma? Mihai Craiu spune că sumele au fost de ”două-trei sute de euro”
Mihai Craiu, medicul care ”a câștigat internetul” după dezbaterea cu Olivia Steer despre vaccinuri a decontat bani prin intermediul companiilor farmaceutice pentru a participa la evenimente științifice.
Medicul Mihai Craiu a făcut-o KO pe Olivia Steer într-o dezbatere televizată legată de importanța vaccinării în imunizarea copiilor. Imediat după emisiune, Craiu a declarat că nu este sponsorizat de producătorii de vaccinuri și că aceștia i-au plătit câte ”două-trei sute de euro” cu mai mulți ani în urmă pentru a-l susține în prezentarea unor lucrări științifice. În realitate, sponsorizările au fost ceva mai mari.
Jurnaliștii de la Vice.ro l-au întrebat pe Craiu: ”Vă sponsorizează vreun producător de vaccinuri?”. Răspunsul medicului: ”Nu. De altfel, e verificabilă chestia asta. Și puteți să fiți siguri că m-au căutat fanii Oliviei fără să găsească nimic în ultimii ani. Ce am primit au fost decontarea taxelor de participare la niște congrese de acum trei-patru ani, în sume de două-trei sute de euro. Dar asta pentru că m-am dus să prezint lucrări științifice, nu să mă plimb prin Hawaii sau Bali”.
Pe site-ul Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale, sumele sunt însă ceva mai mari. Este vorba de sponsorizări primite de la companii producătoare de medicamente (sau distribuitoare) pentru anii 2015- 2017 (pentru 2018 lista nu a fost încă actualizată).
Sanofi, o companie care produce vaccinuri în România, a virat în contul lui Mihai Craiu: 1.467,54 lei (în 2016 – dată nespecificată), 810 lei+ 2.396
lei (23.05.2016) și 2.122,53 lei+ 8.125,29 lei (29.03.2017). Toate sumele se referă la cheltuieli participare la eveniment medical științific.
În afară de acestea, Mihai Craiu a mai primit sponsorizări, una de 5.413
lei (în 2015, pentru un eveniment despre astm), alta de 2.250 lei pentru conferențiere și consultanță evenimente medicale (2016) și ultima de 3.079 lei pentru un eveniment despre astm (2017) – de la companii farmaceutice (BGP și Novartis). În trei ani, valoarea sponsorizărilor s-au ridicat la aproximativ 25.660 lei, adică 5.460 euro.
Firmele de medicamente fac sponzorizări uriașe
Sponsorizarea specialiștilor în sănătate de către companiile din domeniul farma a reprezentat un subiect despre care s-a vorbit destul de puțin până acum câțiva ani, când acestea au devenit transparente în conformitate cu legislația
europeană. Acest tip de sponsorizări sunt permise, însă trebuie declarate de ambele părți (sponsor și sponsorizat). Anual, pe site-ul Agenției Naționale a Medicamentului, sunt postate peste 50.000 sponsorizări. Acestea nu merg doar pentru medici, ci și către instituții medicale și pot ajunge la zeci de mii de euro.