Ce înseamnă semnele de pe anvelope: marcaje și termeni specifici anvelopelor de vară si iarnă
În cazul în care nu ai aflat ce înseamnă toate marcajele și termenii specifici de pe cauciucurile mașinii tale, iată că îți venim în ajutor cu explicația tututror semnelor de pe anvelope.
Author: Alina Raducu luni 06 septembrie 2021 , 10:09
60: Flancul anvelopei(raportul procentual intre inaltimea flancului si latimea anvelopei: 0,60)
R15: Structura anvelopei de tip radial si 15 reprezinta diametrul interior al anvelopei in inchi
DOT: XXXX- PPPP- WWYY
unde DOT= Departament Of Transportation
XXXX= cod de identificare a tarii de provenienta si a producatorului
PPPP= cod intern al producatorului
WWYY= data fabricatiei (WW= numarul saptamanii indicat prin 2 cifre, YY= anul fabricatiei tot pe 2 cifre)
Astfel, pentru combinatia DOT... 4507 data fabricatiei este saptamana 45 din anul 2007.
DOT- XXXX- PPPP- WWYY unde DOT= Departament Of Transportation XXXX= cod de identificare a tarii de provenienta si a producatorului PPPP= cod intern al producatorului WWYY= data fabricatiei (WW= numarul saptamanii indicat prin 2 cifre, YY= anul fabricatiei tot pe 2 cifre) Astfel, pentru combinatia DOT... 4507 data fabricatiei este saptamana 45 din anul 2007.
PDV9: Codul fabricii unde a fost fabricata anvelopa
INHR: Codul dimensional al anvelopei
M+S: (In unele cazuri mai apare marcajul M S sau M&S) Anvelopele au fost testate de producator pe zapada si noroi si sunt astfel omologate din punct de vedere legal pentru a putea fi utilizate pe timp de iarna (zapada, polei, gheata). Prezenta acestui marcaj pe anvelopele de iarna este obligatorie.
Macajul: piscul cu fulg de nea: Anvelopele ofera performante superioare pe timp de iarna. Este un marcaj facultativ adaugat de producator si neomologat de lege in Romania.
Notatia XL (eXtra Load): semnnifica faptul ca anvelopa are o rezistenta mai mare decat cea a unui pneu normal. Este posibil sa scrie chiar textual Extra Load.Notatia XL (eXtra Load): indica faptul ca anvelopa are o rezistenta mai mare decat cea a unui pneu normal. Este posibil sa scrie chiar textual Extra Load.
O anvelopă de vară în stare bună de utilizare are o distanță de frânare pe o suprafață umedă de peste 12 metri, la viteza de 80 km/h. Aceasta depășește de două ori lungimea unei mașini. Distanța poate face diferența la o oprire bruscă, pentru evitarea lovirii unui obstacol.
Totodată, acvaplanarea este un fenomen extrem de neplăcut în urma căruia anvelopa pierde contactul cu șoseaua dacă între suprafața șoselei și banda de rulare a anvelopei este prea multă apă. Această situație poate degenera într-un derapaj incontrolabil al vehicului în cauză.
În timpul utilizării anvelopelor de vară, o mașină acvaplanează pe un drum umed la o viteză de peste 80 km/h, în timp ce o mașină prevăzută cu anvelope de iarnă uzate va scăpa de sub control la 60 km/h.
Astfel, anvelopele de vară și cele de iarnă sunt extrem de diferite, chiar dacă, la o primă vedere, ar putea părea similare. La anvelopele de iarnă, toate elementele, cum ar fi designul benzii de rulare, și compusul din cauciuc mai moale, au fost create pentru siguranța condusului în perioada rece.
Poti alege să folosești anvelope de vară în timpul sezonului cald, deoarece acestea nu numai că iti vor aduce numai avntaje pe timpul verii, dar suprafețele calde ale drumului le vor face să se uzeze mai repede și să-și piardă proprietățile de siguranță pentru iarna următoare.
La o temperatura sub 7 grade C, o anvelopa de iarna ofera mai multa siguranta si reduce distantele de franare comparativ cu o anvelopa de vara, pe orice tip de carosabil.
Totodată, suntem tentati uneori sa montam anvelope de iarna numai pe cele 2 roti motoare. Acest lucru nu este deloc suficient pentru bune performante si o conducere in siguranta. Cu doar 2 anvelope de iarna pe rotile motoare veti obtine numai o buna motricitate dar nu si un bun control al vechiculului. Pentru conditii optime de siguranta de circulatie, iarna este recomandat sa va echipati pe toate rotile cu anvelope de iarna.
Un autovehicul echipat cu cauciucuri de iarna pe tractiunea pe fata va fi dezechilibrat pe spate si risca sa plece cu multa usurinta in derapaj tete-a-queue. Si respectiv, un autovehicul echipat cu anvelope de iarna numai pe rotile de propulsie pe spate va fi dezechilibrat pe fata si risca sa rateze virajele ruland drept in fata.
Marcajul M+S: (In unele cazuri mai apare marcajul M S sau M&S) Anvelopele au fost testate de producator pe zapada si noroi si sunt astfel omologate din punct de vedere legal pentru a putea fi utilizate pe timp de iarna (zapada, polei, gheata). PREZENTA ACESTUI MARCAJ ESTE OBLIGATORIE PE ANVELOPELE DE IARNA.
Marcajul Piscul cu fulg de nea: Anvelopele ofera performante superioare pe timp de iarna. Este un marcaj facultativ adaugat de producator si neomologat de lege in Romania.
Jantele au ca marcaj de exemplu 6JX15 ET40 4X108. Iar acest cod reprezinta:
Latimea interioara a jantei este reprezentată de primul numar din cod- 6Jx..., unde 6 este latimea interioara a jantei, masurata in inci, si este masurata intre marginile jantei, acolo unde intra anvelopa. De exemplu, 7J inseamna 7 inci, mai exact, 170.78 mm, de unde rezulta ca putem folosi o anvelopa in jurul dimensiunii de 170 mm latime. Daca vom avea 9J, o sa putem pune anvelope ce au latimea de 225 mm; si asa mai departe. Luand in consideratie si toleranta marginilor jantei, putem pune si anvelope putin mai mari; in general cu maximum 2 cm. Astfel, pentru performante optime si pentru a respecta specificatiile jantei si cele ale anvelopei, la 7J putem pune anvelope de maximum 175 iar la 9J vom putea pune maximum 235.
Diametrul total- Diametrul jantelor se masoara in inci si este masurat, dintr-o parte in alta a suprafetei exterioare, trecand prin centrul jantei. Alegerea diametrului unei jante depinde numai de dimensiunile inscrise in talon referitoare la acestea sau de gusturi personale. Diametrul jantei il veti gasi intotdeauna inscriptionat pe jante, de obicei fiind al doilea numar- 6Jx15..., unde 15 este diametrul rotii. Bineinteles ca diametrul unei jante va influenta greutatea, stabilitatea, demarajul sau alti parametri ai masinii.
Profilul jantei semnifica J, JJ, K, JK, B, P sau D, acestea sunt litere care sunt atasate la cifra care arata latimea interioara a jantei, cum ar fi 7J. Literele arata ce fel de profil are janta, mai exact, pe ce suprafata se asaza anvelopa. Majoritatea masinilor au "J", un profil al jantei des intalnit si universal. Masinile 4x4 au de multe ori jante cu profil "JJ", in timp ce alte masini mai vechi pot avea, de exemplu, un profil "K".
Alezajul central (ET) înseamnadistanta de la butucul rotii (acolo unde se prinde pe masina) pana la mijlocul jantei. ET=Offset si se masoara in mm. Practic acest ET reprezinta distanta dintre "spatele" butucului jantei si "mijlocul" acesteia. Cu cat ET este mai mare cu atat janta intra mai in interiorul caroseriei si invers. In exemplu dat mai sus, 40 reprezinta ET-ul.
Numarul de prezoane- reprezinta numarul de suruburi cu ajutorul carora este fixata roata. In exemplul nostru este 4x108, unde 4 reprezinta numarul de prezoane.
Distanta dintre prezoane- înseamna departare intre prezoane si trebuie cunoscuta exact pentru alegerea corecta a jantelor. Distanta intre prezoane este de obicei stantata si pe janta, sub o forma de genul- 4x108, unde 108 reprezinta distanta in milimetri intre prezoane.
Astfel, la masinile cu 4, 6 sau 8 prezoane – se masoara din centrul imaginar al celor doua gauri opuse.
La masinile cu 5 prezoane- se masoara din marginea indepartata a unei gauri pana in centrul celei de-a doua gauri.