![Ce reprezintă cifrele si numerele de pe anvelope. Cum să citesti marcajele de pe cauciuc Ce reprezintă cifrele si numerele de pe anvelope. Cum să citesti marcajele de pe cauciuc](https://cdn.knd.ro/media/521/2863/1663/20162661/1/anvelopa.jpg?width=320&height=180)
1 din 2 | Ce reprezintă cifrele si numerele de pe anvelope. Cum să citesti marcajele de pe cauciuc
![Ce reprezintă cifrele si numerele de pe anvelope. Cum să citesti marcajele de pe cauciuc Ce reprezintă cifrele si numerele de pe anvelope. Cum să citesti marcajele de pe cauciuc](https://cdn.knd.ro/media/521/2863/1663/20162661/1/masina.jpg?width=320&height=180)
2 din 2 | Ce reprezintă cifrele si numerele de pe anvelope. Cum să citesti marcajele de pe cauciuc
Încă nu știi cum să citești marcajele de pe cauciucurile mașinii tale? Iată că îți venim în ajutor cu explicația tututror cifrelor si numerelor de pe anvelope.
Astfel, flancul anvelopei include mai multe informații importante care îți arată tot ce trebuie să știi despre cauciucurile tale. Cea mai bună metodă de a citi/înțelege aceste marcaje este să luăm un exemplu și să îl studiem în detaliu.
Dacă aveți o anvelopa din imagine cu aceste numere inscripționate P185/60R14. Primele cifre, respectiv 185 reprezintă lăţimea, în secţiune. Numărul 60 indică raportul dintre înălţime şi lăţime.
Ce reprezintă cifrele si numerele de pe anvelope?
Lăţimea
Numerele din exemplu ne indică faptul că această anvelopă are 185 milimetri lăţime. Întotdeauna, primele numere din această serie se referă la lăţimea secţiunii anvelopei, adică distanţa dintre pereţii laterali/flancuri în milimetri, măsurată în partea de sus, deasupra benzii de rulare. Ca regulă generală, cu cât este mai mare primul număr, cu atât este mai lată anvelopa.
Raportul înălțime/lățime
Este raportul dintre înălțimea flancului și lățimea anvelopei. În exemplul de față, înălțimea flancului reprezintă 60% din lățimea anvelopei. Acest număr este unul dintre cei mai buni indicatori în alegerea unei anvelope, în sensul că, un flanc mai redus ca dimensiuni, să zicem 55 sau 50, asigură un răspuns mai bun la schimbările de direcție ale automobilului și, în general, o manevrabilitate mai bună.
Flancurile înalte flexează în lateral, rezultând un grad de confort la rulare mai mare, în detrimentul manevrabilității. Flancurile înalte se regăsesc la anvelopele de off-road și vehiculele cu scop utilitar, în general.
Citeste si: Mașinile diesel și pe benzină ar putea fi interzise. De când ar putea dispărea acestea
(R) Construcția internă
„R”- ul se referă la construcția radială, metodă standard pentru producătorii de anvelope destinate automobilelor de pasageri, la nivel mondial, în ultimii 20 și ceva de ani. Înaintea anvelopelor radiale, majoritatea automobilelor erau echipate cu anvelope diagonale. Acestea din urmă, au inscripționat pe flanc litera B, sunt incă utilizate pentru câteva modele de camion, camionetă, furgonetă, motocicletă etc.
Diametrul roții
Acesta indică mărimea jantei pe care poate fi montată anvelopa, exprimată în inch.
Alte marcaje
(82) Indicele de încărcare
Acest indice indică greutatea maximă pe care o poate suporta din construcție, fiecare anvelopă.
(H) Indicele de viteză
Mulțumită acestui indicator, poți cunoaște viteza maximă cu care pneul a fost proiectat să ruleze pentru perioade de timp lungi. Litera „H” înseamnă că anvelopa rulează în siguranță până la viteza de 209 km/h, pe perioade îndelungate. Explodează dacă sari de această limită? Nu, nu imedit. Dar este posibil să se întâmple dacă mergi așa perioade îndelungate. Mai jos ai o listă cu indicii de viteză:
S 180 km/h
T 190 km/h
U 200 km/h
H 209 km/h
V 240 km/h
*Z peste 240 km/h
*W 270 km/h
*Y 299 km/h
*(Y) peste 299 km/h
*Indicele „Z” a fost cel mai mare existent o perioadă de timp, dar odată cu apariția și dezvoltare noilor tehnologii și automobile, cele mai mari rating-uri au devenit „W” și „Y” rating. De asemenea, există și marcajul „ZR”, care indică tot o viteză maximă foarte mare, folosit câteodată și în combinație cu W sau Y. Astea ar fi supreme, peste ele nu se poate momentan.
Codul DOT
Cod acesta este folositde Departamentul de Transporturi (DOT) din Statele Unite pentru a urmări anvelopa, din faza de producție, în cazul unor rechemări sau retestări. Dacă un pneu se dovedește a fi defect, acest cod ajută la depistarea traseului și cumpărătorului final, astfel încât acest din urmă să fie informat despre problemă. La finalul codului DOT vei găsi un grup de patru cifre. Este data de fabricație a pneului.
Primele două cifre indică numarul săptămânii din an, iar ultimele indică anul fabricației. Spre exemplu, dacă ai pe pneu numarul 1616, acesta a fost produs în săptămâna a 16-cea din 2016. Dacă descoperi un cod de trei cifre, ai de-a face cu o anvelopă fabricată înainte de anul 2000. De exemplu, codul „145” indică faptul că a fost fabricată în săptămâna a 14-cea a celui de-al cincilea an al deceniului. Nu se poate spune sigur dacă este vorba despre 1995 sau 1996. Unele anvelope produse în anii 1990 pot avea un triunghi după codul DOT, pentru a preciza deceniul. Este indicat și recomandat ca anvelopele mai vechi de 6 ani să fie înlocuite, indiferent de gradul lor de uzură. În anumite cazuri, codul DOT poate fi localizat pe fața interioară a pneului, fiind necesară verificare la o vulcanizare.
Presiunea de aer maximă
Acest număr se referă la volumul maxim de aer pe care îl acceptă un pneu fără a fi afectat. Totuși, el nu exprimă presiunea recomandată de rulare, aceasta se găsește înscrisă în manualul de utilizare al automobilului și pe stâlpul ușii șoferului.
Indicele de tracțiune
Se găseşte pe toate anvelopele moderne. Poate fi notat ca AA, A, B sau C. Indică o apreciere/evaluare a comportamentului pneului la frânare în linie dreaptă, pe suprafață udă Cea mai bună performanță, cel mai bun comportament este notat cu AA, la polul opus fiind C.
Indicele de temperatură
Acesta se referă la abilitate pneului de a rezista la căldură la viteze mari. De la cel mai bun, la cel mai slab, marcajele sunt: A, B și C. Totodat, ai putea observa cuvântul „TREADWEAR” pe flancul anvelopei urmat de un număr ca 120 sau 180. Este indicele de rezistență/durabilitate a profilului de rulare, testat și notat în comparație cu un standard. Numărul de referință/standardul este 100, deci un pneu cu indice 200 are o durată estimată de exploatare mai lungă cu 80% mai mare decât cea estimată ca standard, în timp ce un pneu cu rating 80 va avea o durată de exploatare sub durata estimată standard.
Citeste si: Cele mai frecvente greșeli atunci când schimbi roțile mașinii
Listă cu alte marcaje regăsite pe flancurile anvelopelor:
„Star”: pneuri originale pentru BMW
A/S: Pneu All-season
A/T: Pneu All-terrain
B: construcţie diagonală, regăsită des la aplicaţiile pentru motociclete.
C: Pneu pentru vehicul comercial/ de pasageri passenger
BSW: Black SideWall
C: Comercial; pneuri pentru utilitare ușoare. Similar cu LT (jos)
E4: Pneu conform standardelor ECE. Litera E, mai jos.
EL: extra load, greutate suportată mare; pneu destinat vehiculeor cu greutate mare
FR: Flange Rib – anvelope cu flancurile ranforsate, pentru protecția buzei jantelor
H/T: Pneu Highway/terrain. Destinat SUV-urilor și autovehiculelor 4×4 – au un profil mai puțin agresiv decât anvelopele pentru off-road, astfel încât să se poate rula civilizat și pe șosea
LT: Pneu pentru utilitare ușoare.
M0: Pneu original pentru Mercedes-Benz
M+S sau M&S: Pneu Mud and Snow – pentru noroi și zăpadă
Made in …: țara de fabricație
MFS: Max Flange Shield – pneu care are un inel de cauciuc în zona buzei jantei, pentru a o proteja
M/T: Pneu Mud/terrain de noroi şi off-road mai blând. Asemănător cu A/T
N(number): Pneu original pentru Porsche.
OWL: Outline White Lettering – Inscripţiile de pe flancul anvelopei sunt scrise cu alb
P: Pneu pentru vehicule comerciale/ de pasageri
RB/RBL: Raised Black Lettering – Inscrisul de pe flanc este cu negru şi în relief
RF: Reinforced tyres – Anvelope ranforsate
RIB: pneu care are un inel de cauciuc în zona buzei jantei, pentru a o proteja. La fel ca MFS
RW/RWL: Raised White Lettering – Inscrisurile de pe flanc sunt în relief şi cu alb
SFI, or Inner: Side Facing Inwards; Inscrisul se regăseşte pe faţa interioară la anvelope cu profil de rulare asimetric.
SFO, or Outer: Side Facing Outwards; Indică partea care vine în exterior, la faţă, pentru anvelopele cu profil de rulare asimetric
SL: Standard Load – Pneu pentru utilizare normală
SUV: Pneu pentru SUV/ 4×4
TL: Tubeless – Pneu fără cameră
TT: Tube-type – Pneu cu cameră
TWI: Pneu cu indicator de uzură a benzii de rulare
WSW: White SideWall – Pneu cu flanc alb
XL: eXtra Load; Pneu pentru vehicule foarte grele. Similar cu EL
Săgeți: indică direcția de rotație la pneurile cu banda de rulare direcțională
A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, specializarea Comunicare și Relații Publice, în cadrul Universității din București.
Primii ei pași spre o carieră în jurnalism i-a făcut la postul de televiziune Kanal D, acolo unde a început mai întâi ca practicant în redacție, și ulterior a fost promovată pe o poziție de redactor de știri.
Alina are o experiență de aproape doi ani în domeniul presei și se declară pasionată de arta povestirii în scris. Printre pasiunile ei se numără și călătoriile, plimbările în natură care o inspiră de fiecare dată, lectura, dar și desenul și pictura.
Pasiunea pentru jurnalism a descoperit-o încă de pe băncile liceului, când se vedea deja în redacția unui post de televiziune cunoscut.
Acum, ca redactor de știri, poate spune că, pentru ea, scrisul înseamnă o comunicare fără blocaje, un instrument prin care poate transmite publicului multiple cunoștințe câștigate pe parcursul experienței acumulate. Uneori îi place să spună că scrisul poate însemna mult mai mult, și anume o evadare din cotidianul cenușiu, care o poate transpune într-un tărâm de poveste, plin de culoare și emoție. De asemenea, în redactarea articolelor pentru stirilekanald.ro îi place să relateze mereu adevărul și informațiile de actualitate.