Ce se întâmplă dacă ți-ai uitat buletinul și vrei să votezi. Ce acte sunt necesare la alegerile locale 2024
Alegeri locale și europarlamentare 2024. Mulți români se întreabă ce se întâmplă dacă nu au buletinul la ei în ziua votului din 9 iunie. Ar vrea să voteze, dar vor fi lăsați? Ce acte sunt necesare la alegerile locale 2024 - vezi mai jos.
Trebuie știut că numai Cartea de identitate (CI) este singurul document cu care puteți vota la alegerile locale și europarlamentare dacă locuiți în țară.
Pașaportul poate fi folosit în țară numai de cetățeni români care au domiciliul în străinătate.
La alegerile din 9 iunie, puteți vota oriunde în țară pentru alegerile europarlamentare, însă doar în localitatea unde aveți domiciliul ori reședinta stabilită oficial la scrutinul local.
Poți vota dacă ți-ai uitat buletinul?
Cei care și-au pierdut buletinul de identitate sau acesta a expirat pot beneficia în weekend-ul alegerilor locale 2024 de servicii de urgență pentru eliberarea actelor de identitate.
Astfel, sâmbătă: 08 iunie 2024, la Primăria Cluj-Napoca, spre exemplu, între orele 08.00-16.00 se permit primiri de documentații- pe motiv de pierdere act de identitate, furt act de identitate; deteriorare act de identitate și eliberări acte de identitate.
De asemenea, duminică, 9 iunie, în ziua votului, în intervalul orar 07.00-20.00- se acordă primiri documentații- pe motiv de pierdere act de identitate, furt act de identitate; deteriorare act de identitate și eliberări acte de identitate;
Eliberările de acte de identitate se fac chiar până la ora 22 în ziua votului, 9 iunie 2024.
Poți folosi pașaportul la vot?
Ce răspunde BEC: la alegerile administrației publice locale și alegerile europarlamentare, pașaportul simplu, pașaportul simplu electronic și pașaportul simplu temporar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot numai de cetățenii români aflați în străinătate sau de cetățenii români domiciliați în străinătate, care își exercită dreptul de vot în țară.
Actele necesare pentru votul la alegerile locale 2024
Autoritățile române au stabilit că, la alegerile din 9 iunie, poți vota cu un act de identitate valid, emis de statul român, respectiv:
cartea de identitate; cartea de identitate provizorie; buletinul de identitate ori paşaportul diplomatic; paşaportul diplomatic electronic; paşaportul de serviciu; paşaportul de serviciu electronic; carnetul de serviciu militar (în cazul elevilor din şcolile militare).
Mare atenție, însă! În țară nu se poate vota cu pașaportul simplu turistic, ci doar cu cartea de identitate sau alt document echivalent.
În cazul secțiilor de votare din diaspora, la intrarea în secția de votare, alegătorul trebuie să prezinte actul de identitate unuia dintre membrii-operatori ai biroului electoral al secției de votare.
Acesta va scana actul de identitate în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal.
CINE POATE VOTA ÎN STRĂINĂTATE? ➢ Cetățenii români care au vârsta de 18 ani, împliniți până în ziua alegerilor inclusiv, care fac dovada că dețin un act de identitate valabil emis de statul român (art. 5 alin. (5) și art. 6 alin. (2) din Legea nr. 33/2007 și art. 12 alin. 5 din OUG nr. 21/2024); ➢ Cetățenii cu drept de vot din alte state membre ale Uniunii Europene care s-au înscris în listele speciale pentru a vota membrii din România în Parlamentul European;
ACTELE ÎN BAZA CĂRORA SE POATE VOTA LA SECȚIILE ORGANIZATE ÎN STRĂINĂTATE ➢ cartea de identitate ➢ cartea electronică de identitate ➢ cartea de identitate provizorie ➢ buletinul de identitate ➢ paşaportul diplomatic ➢ paşaportul diplomatic electronic ➢ paşaportul de serviciu ➢ paşaportul de serviciu electronic ➢ paşaportul simplu ➢ paşaportul simplu electronic ➢ paşaportul simplu temporar ➢ carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor din şcolile militare
Cine nu poate vota la alegerile locale din 9 iunie 2024
BEC a transmis încă din luna aprilie că a adoptat o hotărâre care prevede că alegătorii cu domiciliul în străinătate, care şi-au stabilit reşedinţa în ţară începând cu data de 11 aprilie 2024, nu-şi pot exercita dreptul de vot la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din acest an.
„Alegătorul cu domiciliul în străinătate care şi-a stabilit reşedinţa în ţară anterior datei de 11 aprilie 2024 şi nu este înscris în lista electorală permanentă (…) şi care se prezintă la vot la secţia de votare la care este arondată strada unde îşi are reşedinţa, acesta îşi va putea exercita dreptul de vot la respectiva secţie de votare, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare”, transmite BEC într-un comunicat de presă citat de Agerpres.
Potrivit comunicatului BEC, „la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din 2024, alegătorul cu domiciliul în străinătate care și-a stabilit reședința în țară începând cu data de 11 aprilie 2024 nu își poate exercita dreptul la vot”.
Totodată, hotărârea adoptată de BEC mai prevede că „alegătorul cu domiciliul în ţară, care şi-a stabilit reşedinţa într-o altă unitate administrativ-teritorială din ţară anterior datei de 11 aprilie 2024 şi nu este înscris în lista electorală permanentă şi care se prezintă la vot la secţia de votare la care este arondată strada unde îşi are reşedinţa, îşi va putea exercita dreptul de vot la respectiva secţie de votare, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare”.
Potrivit hotărârii BEC, la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2024, alegătorul cu domiciliul în ţară care şi-a stabilit reşedinţa în ţară începând cu data de 11 aprilie 2024 îşi va putea exercita dreptul de vot doar în comuna, oraşul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritorială a municipiului în care îşi are domiciliul.
“Actul de identitate face dovada identităţii, a cetăţeniei române, a adresei de domiciliu şi, după caz, a adresei de reşedinţă. În plus, proba reşedinţei se poate face şi cu dovada de reşedinţă, care constă în menţiunea privind reşedinţa înscrisă pe un document care va însoţi cartea de identitate simplă, cartea electronică de identitate şi cartea de identitate provizorie”, mai stipulează hotărârea BEC.