Ce trebuie să știe toți românii despre cardul de sănătate. Ordinul publicat în Monitorul Oficial aduce o schimbare importantă
Adeverința care substitutie cardul de sănătate va fi valabilă până la emiterea unui nou card, conform unui ordin al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Printr-un Ordin semnat de președintele CNAS și publicat în Monitorul Oficial, se introduce o nouă reglementare privind prelungirea valabilității adeverinței înlocuitoare a Cardului Național de Asigurări de Sănătate până la emiterea cardului duplicat.
Persoanele asigurate cu vârsta de peste 18 ani dețin card naţional de sănătate. Sistemul informatic care gestionează cardurile de sănătate va fi actualizat în 2025, iar CNAS ne promite că nu vor mai fi probleme cu blocarea acestuia.
Persoanele asigurate care nu au avut niciodată card naţional de sănătate eliberat pot beneficia de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale fără să trebuiască să prezinte furnizorului o adeverinţă în locul cardului.
Ce conține cardul de sănătate
Cardul naţional de sănătate primit de asigurat conţine doar datele de identificare ale asiguratului. Pe card şi în memoria electronică a cardului sunt imprimate următoarele informaţii:
Numele şi prenumele asiguratului
Codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate
Numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate (CID)
Data naşterii
Termenul de valabilitate al cardului (5 ani)
Modificare de ultimă oră în privința cardului de sănătate
Până în prezent, durata valabilităţii adeverinţei era de 60 de zile, fiind astfel necesară emiterea periodică a unei noi adeverinţe, până la emiterea noului card.
Durata până la emiterea cardului duplicat poate depăşi însă două luni, iar asiguraţii erau puşi în situaţia neplăcută de a face drumuri repetate la casele de asigurări de sănătate.
"Măsura prelungirii duratei de valabilitate a adeverinţei de înlocuire a cardului naţional duplicat implicit debirocratizează şi fluidizează activitatea caselor de asigurări de sănătate şi diminuează cozile de la ghişee", a afirmat Valeria Herdea, preşedintele CNAS, citată într-un comunicat al instuției.
Potrivit ordinului, cererea de emitere a cardului duplicat va fi completată și semnată de titular, de reprezentatul legal sau de împuternicitul acestuia.
Cererea se poate trimite și prin poștă sau prin e-mail, dacă este însoțită de copia actului de identitate şi, după caz, de alte acte doveditoare, precum şi de dovada plăţii contravalorii cardului duplicat.
În plus, persoanele pot primi adeverința care ține loc de card de sănătate prin mijloace de comunicare la distanţă, transmite CNAS.
Prelungirea valabilității cardului de sănătate după pandemie
A fost prelungită și valabilitatea cardurilor de sănătate, acesta ar fi trebuit să aibă o valabilitate de 5 ani, dar a fost prelungită la 7 ani ulterior, în 2018.
Totodată, pandemia de Covid 19 a determinat Guvernul să prelungească valabilitatea acestora cu încă 7 ani, în vara lui 2020, pentru că multe dintre ele ar fi expirat în 2021.