Ce trebuie să știi atunci când te apuci de schimbat anvelopele de vară cu cele de iarnă. Puțini șoferi știu lucrurile astea
Ne aflăm în sezonul în care toată lumea aleargă de la o vulcanizare la alta pentru a-și schimba anvelopele de vară, cu cele de iarnă. Vulcanizările încep să se aglomereze pe zi ce trece, iar unii șoferi și le schimbă chiar personal în fața casei sau a blocului. Iată ce trebuie să știe fiecare șofer atunci când vine momentul marii schimbări.
Fiecare șofer are propriile sfaturi pentru cei care schimbă roțile de vară cu cele de iarnă. Totuși, dacă unele sunt extrem de cunoscute în folclorul auto, altele sunt mai puțin folosite, iar la altele puțini s-au gândit vreodată.
Printre cele mai evidente am trecut deja într-un articol anterior, dar reamintim că, probabil, cea mai gravă greșeală la schimbarea roților de iarnă este să poziționezi greșit cricul – reparațiile la caroserie pot fi foarte costisitoare.
Mulți șoferi apucă roata cu o mână de sus și alta de jos la demontarea acesteia de pe mașină.
În special în cazul mașinilor cu roți mari (cum sunt SUV-urile), acest lucru poate cauza răniri dacăî roata va cădea peste mâna de jos. Corect, poziționează mâinile ca pe volan: la orele 9 și 3 (sau 9 și un sfert). Dacă ai nevoie de forță mai mare pentru a face roata să cadă aplică-i un șoc scurt cu piciorul.
Roțile cu anvelope uzate sau cu probleme, trebuie puse pe față
Prea puțini intuiesc asta și cei mai mulți montează, dimpotrivă, roțile mai bune pe față.
Stabilitatea mașinii în viraje este mai importantă decât tracțiunea, așa că cele mai bune anvelope merg pe roțile din spate. În caz contrar ai șanse mari să ajungi într-un șanț la prima curbă pe carosabil alunecos sau, și mai rău, într-o mașină de pe contrasens. Pentru o uzură uniformă, roțile trebuie rotite periodic fașă-spate.
Depozitează roțile în condiții optime pentru a le păstra intacte
Roțile trebuie depozitate într-un loc întunecos, uscat și rece.
O pivniță este perfectă pentru asta. Roțile complete stau cel mai bine pe orizontală, una peste cealaltă, preferabil folosind un stand special. Dacă le depozitezi „în picioare”, va trebui să le rotești periodic pentru a nu se aplatiza în zona de contact cu solul (valabil și pentru mașinile care stau mult nemișcate).
Roțile dezechilibrate sunt mai zgomotoase și induc vibrații în direcție și componentele trenului de rulare. În timp, acestea se vor uza și mașina va avea nevoie de reparații costisitoare. Echilibrează roțile la un atelier de vulcanizare. Dacă echilibrarea nu rezolvă problema vibrațiilor, este posibil să ai anvelope aplatizate.