Chip tuning: Cât de dăunător este de fapt pentru motorul mașinii să îi crești puterea
Există șoferi care apelează la varianta de tip chip tuning pentru a crește puterea motorului mașinii, iar alții apelează la metoda mai costisitoare de softare a motorului sau a cutiei de viteze. Mai jos ți-am explicat cât de dăunătoare poate fi operațiunea de chip tuning pentru motor.
Perspectiva de a avea o creștere de putere semnificativă printr-o operațiune relativ ieftină surâde. Alții, dimpotrivă, nu recomandă astfel de modificări ale parametrilor motorului, aducând ca exemplu numeroase cazuri în care motoarele au cedat prematur.
Pentru a afla de ce depinde o operațiune de tuning reușită, trebuie să analizăm toate aspectele acestei operațiuni.
Chip tuning: Cât de dăunător este pentru motorul mașinii?
Încă de la început trebuie spus că producătorul mașinii a calibrat deja motorul pentru un echilibru optim între performanțe, fiabilitate, consum și emisii, printre altele. Dacă puterea crește, acest lucru se face întotdeauna în detrimentul celorlalți factori.
Cauza: orice creștere de putere va duce la o creștere a încărcării motorului, cu consecințe ca uzură mai rapidă sau consum și emisii crescute. Nici măcar susținătorii chip tuningului nu pot nega acest lucru.
Rezultatul chip tuningului depinde în mare măsură de felul în care mașina este modificată.
Dacă apelați la o firmă specializată în tuning auto pentru a optimiza software-ul motorului, poți avea mai multă încredere că nu vor apărea probleme la motor decât în cazul în care modificarea se face de către „un băiat cu un laptop”. Asta deoarece o firmă de tuning respectabilă va face o evaluare a riscurilor și nu va accepta modificări care sunt periculoase. În multe cazuri, producătorii de componente pentru chip tuning (tuning-box) oferă o garanție pentru motor și grupul motopropulsor.
Nu strică să vă interesați.
Trebuie să țineți cont și de faptul că o mașină cu un motor mai puternic va fi condusă mai agresiv. Prin urmare sarcina motorului crește, la fel și uzura. Este important ca cel care conduce o mașină modificată să adopte un stil de conducere inteligent. Asta înseamnă fără accelerații violente atunci când motorul este rece, schimburi de ulei la termene corespunzătoare, intervale mai dese pentru revizii.
Dacă presiunea va crește aici prea mult, te poți aștepta să cedeze pompa de injecție. Pe de altă parte, există motoare care tolerează foarte bine chip tuningul, pentru că rezervele de putere pe care le-a prevăzut producătorul sunt deja considerabile. Un exemplu în acest sens este motorul Mercedes M 273 (55). Chiar dacă este vorba de un motor aspirat, puterea poate fi ușor crescută de la 388 CP la 430 CP.
Totuși, chiar dacă motorul tolerează perfect o operațiune de chip tuning, asta nu înseamnă că și celelalte componente pot face față creșterii de performanțe. Adesea, palele turbinei cedează, neputând face față turațiilor mari și debitului de aer suplimentar. De asemenea, injectoarele pot debita mai mult combustibil doar prin creșterea duratei de injecție, ceea ce poate duce la declanșarea în lanț a unor reacții nedorită – pistoane supraîncălzite, filtru de particule topit, catalizator distrus etc. În afară de aceste probleme, există și riscuri legate de ambreiajul subdimensionat sau distrugerea cutiei de viteze.