In cadrul analizei, autoritatea de concurenta a remarcat faptul ca pretul la care se aplica reducerea (pretul de referinta, care apare 'taiat'), afisat de comerciantii online, este mai mare decat nivelul prevazut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate, a informat joi Consiliul Concurentei.
Conform legislatiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intentioneaza sa faca o reducere de pret trebuie sa o raporteze la un pret de referinta, respectiv la cel mai mic pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in ultimele 30 de zile.
Mai mult, Consiliul Concurentei a constatat ca in cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate de Black Friday 2017, pretul taiat a fost mai mare chiar decat pretul maxim practicat in ultimele 30 de zile. Acest fapt indica o crestere/mentinere artificiala a pretului de referinta de Black Friday, arata institutia.
Citeste si: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii- catena.ro
Citeste si: Un băiat de 18 ani riscă 20 de ani de închisoare după o vacanță cu familia în Dubai. De ce este acuzat- antena3.ro
Citeste si: Un bărbat din Ploiești a sunat la 112 pentru că doi vecini nu răspundeau la ușă. Polițiștii au făcut o descoperire năucitoare- wowbiz.ro
Din datele analizate de autoritatea de concurenta, exista un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de preturi. in aceste conditii, mecanismele de manifestare a concurentei prin pret in cadrul promotiilor sunt distorsionate, perceptia clientilor cu privire la pretul real (pretul de referinta) fiind deformate.
"Aceasta practica, de a creste sau de a mentine artificial pretul de referinta in cadrul promotiilor (exmplu Black Friday), creeaza consumatorilor impresia ca beneficiaza de o reducere mai mare decat este in realitate. De fapt, consumatorii platesc un pret apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o incalcare a legislatiei in domeniu", a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Ancheta sectoriala a reliefat faptul ca, in general, mai mult de jumatate din volumul vanzarilor principalilor retaileri sunt la preturi promotionale.
Astfel, o mare parte din produsele comercializate de toate platformele online importante si care au fost monitorizate au avut preturi reduse durate lungi de timp.
"Astfel, preturile practicate de comerciantii online cu ocazia campaniei Black Friday sunt comparabile cu cele din cadrul altor campanii. Ca urmare, Black Friday se individualizeaza mai degraba ca o campanie de volum, decat de reducere a preturilor", spun oficialii autoritatii de concurenta.
Din datele analizate, reiese faptul ca sursa principala a reducerilor de preturi consta in negocierea unor discount-uri importante cu furnizorii. Acest lucru adanceste si mai mult barierele existente intre retailerii mari si cei cu o pozitie de piata nesemnificativa.