In articol:
- Cum s-a petrecut catastrofa feroviară de la Ciurea din 13 ianuarie 1917
- Cele mai mari catastrofe feroviare din lume
Catastrofa feroviară de la Ciurea. „Catastrofa de la Ciurea”, pentru că așa i-a rămas numele în istorie nu a fost elucidată nici în anul 2023, când se împlinesc 106 ani de la tragicul eveniment.
Cum s-a petrecut catastrofa feroviară de la Ciurea din 13 ianuarie 1917
Contraofensiva armatelor Puterilor Centrale începută în septembrie 1916 și ocuparea ulterioară a Bucureștiului au făcut ca din luna octombrie să fie posibil exodul unei mari părți a populației spre Moldova. Refugierea Guvernului și a Casei Regale la Iași au dus la retragerea populației civile spre Moldova, numărul evacuaților ridicându-se la aproape un milion și jumătate de oameni, populația Vechiului Regat era de aproape opt milioane.
Un convoi militar (trenul de etapă E-1) format dintr-o garnitură de 26 de vagoane a plecat din orașul Galați, după ce Brăila a fost ocupată de trupele germane, și a mers spre Iași.
Aproape de gara Ciurea, trenul a urcat o pantă și, în momentul când a coborât, frânele sale au cedat. În tren existau frâne manuale, dar pentru că era aglomerat mecanicii nu au putut ajunge la ele.
Citește și: Focuri de armă în Olt: trei tineri au furat componente metalice din zona unui parc petrolier
Trenul a intrat în gară cu o viteză foarte mare. Pe linia 1 erau în staționare vagoanele cu păcură. A fost activat macazul pentru ca trenul să intre spre dreapta pe linia 2 şi să fie evitată coliziunea. Viteza şi unghiul foarte mare de cotire au făcut ca doar locomotiva și încă un vagon să treacă pe linia 2. Celelalte vagoane au deraiat, mai puţin două vagoane care au rămas pe linie.
Cel puţin unul dintre vagoane s-a ciocnit de cisternele pline de combustibil. S-a declanșat o explozie și a urmat un incendiu uriaș.
Sute de cadavre au fost găsite printre metalele contorsionate ale garniturii. Victimele au fost puse în apropierea gării şi s-a cerut de nenumărate ori ca oamenii să ajute la descoperirea identității victimelor. Puține victime din tragedia de la Ciurea au fost identificate. La aproximativ 500 de metri de gara Ciurea, a fost săpată o groapă comună imensă pentru adăpostirea trupurilor tuturor acelor victime care nu au putut fi identificate.
Citește și: O femeie de 73 de ani a fost lovită de tren, după ce a forțat trecerea, chiar dacă locomotiva se apropia
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro
Guvernul de atunci a interzis presei să răspândească și să publice detalii despre catastrofa de la Ciurea. Persoanele erau deja demoralizate de mersul nesatisfăcător al războiului și o asemenea știre ar fi afectat mai mult ca sigur stările de spirit ale cetățenilor. Nu se știe de ce ulterior nu a fost făcută nicio o anchetă oficială despre evenimentelor din gara Ciurea.
Cele mai mari catastrofe feroviare din lume
Iată cele mai mari catastrofe feroviare din lume din perioada 1830-1930, potrivit Historia.ro.
- Ciurea, România, 13 ianuarie 1917, deraiere şi coliziune trenuri în gară:600-1000 de morţi
- Saint Michel de Maurienne, Franţa, 12 decembrie 1917, deraiere:540 morţi
- El Virillo, Costa Rica, 14 martie 1926, deraiere de pe un pod:248 morţi
- Gretna Green, Scoţia, 22 mai 1915, coliziune trenuri:227 morţi
- Beloeil, Canada, 29 iunie, 1864, deraiere de pe un pod:99 morţi
- New York, SUA, 1 noiembrie 1918, deraiere de pe linie:93 morţi
- Ashtabula, Ohio, SUA, 29 decembrie 1876, pod prăbuşit:92 morţi
- Niigata, Japonia, 3 februarie, 1922, avalanşă:87 morţi
- Hammond, Indiana, SUA, 22 iunie 1918, coliziune trenuri:86 morţi
- Chatsworth, Illinois, SUA, 11 august 1887, prăbuşire pod:84 morţi.
Citește și: Mașină spulberată de tren, în Timiș