EXCLUSIV: Anul școlar 2023-2024 între promisiuni și incertitudini. ”Profesorii de calitate creează școli de calitate, astfel că au nevoie de tot suportul posibil din partea societății”
Pe data de 11 septembrie milioane de elevi se întorc la școală, unii cu vise mărețe, în timp ce alții sunt complet derutați. Cu toate astea, profesorii sunt încrezători că noul an școlar vine cu schimbări importante.
Author: Stefania Pavel duminică 10 septembrie 2023 , 13:24
Aproximativ 2,7 milioane de elevi și preșcolari încep de luni, 11 septembrie, un nou an școlar, o adevărată provocare atât pentru copii cât și pentru dascăli. Desigur, cu această ocazie profesorii au dezvăluit problemele din sistemul educațional, în încercarea de a contura un mediu cât mai benefic pentru viitorul copiilor.
”Profesorii sunt deschiși la schimbare”
Andreea Constantinescu, profesor în învățământul Preșcolar la Școala Gimnazială "Grigore Moisil" Ploiești a vorbit în exclusivitate pentru stirilekanal.ro
despre schimbările care ar trebui să se producă în sistemul educațional, despre cooperarea dintre părinți și profesori, dar și despre o posibilă grevă a dascălilor la început de an școlar.
”Anul școlar, în România, începe de cele mai multe ori cu schimbări. Întotdeauna în spatele unei schimbări există o viziune, o concepție esențială despre viață, societate. Sunt schimbări pe care oamenii le doresc și pe care le așteaptă. Profesorii sunt deschiși la schimbare dacă în urma aplicării simt că li s-a consolidat speranța în viitor. Dacă ne uităm la sistemul de educație modern, din ziua de astăzi, observăm că avem de-a face cu cele mai complexe provocări și probleme la care ne putem gândi.
Treziți într-un asemenea context, mulți oameni se simt derutați”, a spus profesoara.
”Sistemul educațional trebuie să fie deschis către nevoile cetățenilor și ale pieței muncii din România, trebuie să se ia în considerare că multe dintre actualele locuri de muncă încep să dispară iar noile locuri de muncă pretind diferite competențe și aptitudini la un nivel înalt, iar dezvoltarea calității și a conținutului educației este crucială pentru progres și pentru crearea locurilor de muncă. O altă lacună a sistemului educațional este reprezentată de scăderea importanței valorilor morale.
Modelarea laturii morale este deosebit de importantă iar aceasta se realizează numai într-o comunitate sănătoasă. Tocmai în această direcție – cel puțin în ceea ce mă privește – cred că educația morală rămâne piatra de temelie a procesului didactic”, a precizat Andreea Constantinescu.
”Așteptăm schimbările de substanță, nu pe cele superficiale”
Întrebată dacă un nou protest la început de an școlar ar rezolva problemele din sistemul educațional din România, profesoara a spus că nu consideră că aceasta este rezolvarea, iar timpul le va rezolva pe toate.
”Consider că un nou protest la început de an școlar nu ar rezolva problemele din învățământ. Schimbările promise necesită timp deoarece implică o succesiune de evenimente organizaționale. Așteptăm schimbările de substanță, nu pe cele superficiale, deoarece cadrele didactice resimt nevoia schimbării. Aceste transformări sunt înțelese ca o necesitate de către cei care cunosc cel mai bine problemele reale ale școlii”, a
mai spus cadrul didactic.
” Greva profesorilor a fost un prilej de discuții în societate cu privire la salarii, la statutul profesorului și a sistemului de educație în România. Profesorii de calitate creează școli de calitate, astfel că au nevoie de tot suportul posibil din partea societății. Am speranța că promisiunile vor fi onorate, atât cele financiare, cât și cele ce țin de modernizarea infrastructurii educaționale.
Însă, în urma oricărei promisiuni există un munte înalt de escaladat înaintea îndeplinirii acesteia”, a mai adăugat Andreea Constantinescu.
”Cooperarea constructivă dintre părinți și profesori este extrem de importantă. Modul în care se realizează această relație poate fi un test atât pentru părinte cât și pe pentru copil. Părinții implicați sporesc performanța școlară în multe moduri, deoarece un copil este o parte integrantă a sistemului său familial. Desigur, cooperarea se poate confrunta și cu probleme de criză. Părinții pot fi în mijlocul unor probleme personale care pot avea influență atât asupra vieții copilului cât și a cooperării familie- școală. De aceea, este nevoie permanent de acțiune, de interacțiune, de adaptare, de schimbare și de disponibilitate către dialog între cele două părți, de transparență, de integrarea feedback-ului și să nu uităm că principala motivație pentru creșterea autonomiei profesorilor ar trebui să fie bazată pe factorul numit încredere”, a explicat profesoara.