EXCLUSIV - Care sunt motivele psihologice care stau în spatele cumpărăturilor excesive de Black Friday: ”Este cea mai importantă escrocherie acceptată la nivel internațional”
Black Friday, cel mai mare eveniment al reducerilor din România poate fi o adevărată capcană pentru cumpărători, potrivit psihologilor. Aceștia spun că inclusiv reclamele au fost gândite strategic.
Black Friday 2023 este unul dintre cele mai așteptate evenimente din țara noastră. În mod normal, reducerile încep pe data de 10 noiembrie, însă multe dintre magazine deja au furat startul, în încercarea de a atrage cât mai mulți clienți.
Reprezintă cumpărăturile excesive de Black Friday o problemă în România?
Cei mai mulți români au strâns bani tot anul pentru a-și putea cumpăra produsele mult dorite la prețuri mai mici.
Cu toate astea, numărul atacurilor cibernetice poate fi mult mai crescut de Black Friday, asta deoarece traficul este mult mai mare decât de obicei. De multe ori, ofertele pot fi doar o iluzie, dacă cumpărătorii nu urmăresc cu atenție istoricul prețului unui produs. La fel și reclamele pot fi doar un mod de manipulare. Psihologul Radu Leca a explicat în exclusivitate pentru stirilekanald.ro despre această tendință a cumpăratului compulsiv.
”Avem de-a face cu o noțiune permanentizată la nivel social, adică acoperirea sentimentului profund de vinovăție. Acest lucru apare atunci când oamenii se simt vinovați din varii motive, sau când viața lor este dezechilibrată, fie atunci când ei suferă de dependență ce nu le mai pot ține în vreun echilibru fragil. Atunci, ei nu fac altceva decât să cumpere compulsiv de Black Friday. Black Friday a devenit cel mai important etalon în industria comerțului retail din ultimii 10 ani.
De ce? Fiindcă oferă o senzație clară, în legătură cu apartenența ideii de mai multe lucruri cumpărate cu mai puțini bani. Și atunci, comercianții nu fac altceva decât să vândă toate elementele rămase de peste ani, nedate, ce nu au avut succes, reambalate într-o singură zi. Vă aduc aminte de celebrele figurine îmbrăcate în poleială de spiriduș ce în interior aveau iepurașii de Paște ”, a povestit Radu Leca.
De asemenea, elementul vizual poate atrage clienții ca un magnet, deoarece le întărește acea dorință de a cumpăra, chiar poate dacă nu au nevoie neapărată de produsul respectiv.
”Reclamele au fost gândite de psihologi, nu de ieri, de azi, și de peste 30 de ani. Psihologii au devenit cei mai importanți lideri în crearea de reclame, începând cu Statele Unite ale Americii și ajungând astăzi în întreaga lume.
Evident că reclamele anticipează procesul de cumpărare. Sunt trei elemente definitorii: puterea de cumpărare, dorința de cumpărare, și cel mai important, modalitatea de cumpărare a unor produse. Tot ce înseamnă element vizual promovează în exces un anumit produs pe care creierul îl învață în direcția ”Am nevoie de el!”. Evident, este doar o iluzie”, a spus psihologul.
Pot ofertele de Black Friday să ne producă o senzație de anxietate?
Desigur, odată cu Vinerea Neagră pot apărea și stresul și anxietatea. Reducerile și faptul că ne dorim atât de mult un produs ne poate crea un sentiment neplăcut de multe ori, fie că vrem să acceptăm sau nu.
”Shopping-ul online, cel retail și cel angro, toate cele trei tipuri de shopping pot genera stres și anxietate, iar ca sursă clară trebuie să punctăm numărul limitat de bani.
Cu cât subiectul are mai multe rate, dar își dorește să facă cumpărături și nu poate, cu atât mai mult el devine mai frustrat decât în mod uzual. Tot ceea ce înseamnă Black Friday reprezintă din punctul meu de vedere încă o escrocherie ce a fost acceptată la nivel internațional pentru deblocările masive de fonduri de la populație, către cele mai importante trusturi de țigări, alcool, pharma și haine. Black Friday reprezintă cea mai importantă escrocherie acceptată la nivel internațional în formulă piramidală”, a mai spus Radu Leca.