EXCLUSIV: Copiii, eroi în cărțile pe care le citesc/ Ioan Șerbu: ” O poveste personalizată te face să te simți foarte special”
Ioan Șerbu a creat o adevărată „fabrică” de cărţi personalizate pentru copii, pentru a-i face pe aceștia să se simtă ca niște eroi în propria lor viață.
Un român inventiv a creat o adevărată „fabrică” de cărți pentru copii, din dorința de a le oferi acestora încredere în ei și pentru a-i face să se simtă speciali. Mai exact, ideea i-a venit după ce a devenit tătic și se afla tot mai des în postura de a inventa povești pentru fetele lui, deoarece avea un număr limitat de cărți.
Cum a pornit ideea acestei afaceri inedite?
Ioan Șerbu a explicat în exclusivitate pentru stirilekanald.ro despre ideea acestei afaceri, dar și cât de profitabilă a devenit în timp.
”Ideea cărților personalizate a apărut după nașterea fetelor noastre, dar nu de la ele.
De la ele a apărut provocarea poveștilor, fiindcă aveam un număr limitat de cărți pentru vârsta lor și trebuia să spunem în fiecare seară o poveste, am început să le modificăm pe măsură ce reveneam la ele, să le reinventăm ca să menținem treaz interesul copiilor pentru cărți și lectură. Și tocmai în mijlocul acestor exerciții creative cu poveștile am descoperit cărțile personalizate și ideea mi s-a părut genială. Mi-am amintit, copil fiind, că de câte ori îmi vedeam numele undeva, pe un zid, pe o firmă la stradă, într-o carte, chiar mi se părea că despre mine e vorba.
Ori o poveste personalizată- una de calitate, firește- de o unealtă foarte puternică: îți oferă recunoaștere și consistență, te face să te simți foarte special”, a spus autorul cărților.
”Probabil că din acest motiv am avut de câteva ori și clienți adulți, oameni în toată firea ce au simțit că soțului sau soției i-ar plăcea grozav de tare să-și joace propriul rol într-o poveste. Ideea,
așadar, ne-a prins. Am scris două povești, iar feedback-ul fetelor – de care depindea în mare măsură forma finală a textului – a fost extraordinar. Vreo două săptămâni ne-au cerut să li le citim încontinuu, de mai multe ori pe zi, pur și simplu nu mai voiau altceva, apoi le-au învățat pe de rost și au început să și le „citească" singure. Chiar și Ema, care avea pe atunci 2 ani, dădea paginile și recita cam jumătate de poveste și, chiar dacă înțelegeai cam un sfert din ce spune, știai că ține ritmul cum trebuie.
Și așa ne-am făcut curaj să pornim un business de la această idee”, a adăugat Ioan Șerbu.
Cărțile personalizate au ajuns în 11 țări
Cărțile se adresează copiilor cu vârsta de până la 12 ani, iar personajele din poveste capătă viață, seamănă cu copiii și le poartă numele, astfel încât totul să fie cât mai real cu putință. Deși la început cei doi soți au investit bani serioși în această afacere, pe parcurs, afacerea s-a dovedit a fi profitabilă.
”Am investit cca 30.000 de lei, avem o cifră de afaceri de cca 230.000 lei iar profituri aproximative de 25.000 lei. Am vândut până acum cărți în 11 țări, în cea mai mare parte în diaspora, în limba română și engleză”, a
explicat bărbatul.
Interesant este și mecanismul prin care o carte devine atât de specială. Părinții trebuie să completeze câmpurile de pe site-ul special creat, iar mai apoi, cartea se generează automat. Însă, în spatele acestor creații stă o întreagă echipă.
Cât costă o astfel de carte specială?
”Avem o serie de parteneri și colaboratori. În primul rând tipografia, un element central al business-ului, iar cea cu care colaborăm acum este serioasă și exigentă în privința produselor pe care le execută. Și, mai ales, livrează la timp, ceea ce e foarte important din moment ce cărțile noastre trebuie să ajungă la evenimente precum zile de naștere, botez, moț, ori de 1 Iunie, Crăciun, și așa mai departe. Or să găsești o tipografie care realizează cărți unicat în timp util la un cost rezonabil nu e tocmai ușor. Mai avem apoi ilustratori care se ocupă de partea de desen, ilustrație, design pentru fiecare carte în parte, o echipă mică de IT care are grijă de automatizările site-ului, colaboratori pe partea de marketing, SEO, curierat, și diverse alte servicii de care are nevoie businessul ca să existe. Așadar, pentru tot ceea ce, din motive logistice sau de expertiză nu putem executa noi, am găsit colaboratori”, a povestit Ioan Șerbu.
Prețul unei astfel de cărți începe de la 39 de lei și poate ajunge până la 119 lei.
”O carte costă între 39-119 lei, în funcție de gradul de personalizare, de mărimea cărții și de tipul coperților. Așadar prețul, pentru același produs, este personalizabil în funcție de ce tip de produs își doresc părinții. Planurile noastre au în vedere completarea listei de titluri existente, momentan avem 6 cărți, cu unele noi, atât pentru copii cât și pentru adulți, traducerea tuturor cărților în engleză și germană pentru piața europeană, cât și scrierea și publicarea de cărți tradiționale pentru copii, nepersonalizate”, mai spune autorul cărților pentru copii.
Potrivit unui studiu Eurostat, românii citesc mai puțin de 5 minute pe zi, iar 35% dintre cetățeni recunosc că nu au citit niciodată vreo carte. Unul dintre motive ar fi legat de apariția tehnologiei, care influențează această activitate, spun sociologii. Mai mult, specialiștii spun că e nevoie doar de 6 minute de lectură pe zi pentru a vedea schimbări radicale la nivelul creierului sau pentru a reduce nivelul stresului cu 68 %.