EXCLUSIV: Elevul care a înjunghiat-o pe profesoara de japoneză vrea din nou la școală/ Iulian Radu: ”Este vorba despre un pericol real, nu este o poveste”
Elevul care a înjunghiat-o în luna aprilie pe profesoara de japoneză din București a cerut judecătorilor permisiunea de a merge din nou la școală, în locul arestului la domiciliu. Psihologul Iulian Radu a vorbit despre decizia tribunalului.
Author: Stefania Pavel miercuri 06 septembrie 2023 , 12:31
Adolescentul de 16 ani de la Colegiul Ion Creangă din București care și-a lovit în zona gâtului profesoara de japoneză pe 5 aprilie, în jurul orei 12.30 vrea să reia din nou cursurile. Astfel, elevul, care a fost trimis în judecată pentru tentativă la omor, port ilegal de obiecte periculoase și tulburarea liniștii publice a cerut înlocuirea arestului la domiciliu cu măsura controlului judiciar sau să i se dea voie să părăsească domiciliul pentru a merge din nou la cursuri, după deschiderea școlilor, scrie Libertatea.
Avocatul a cerut înlocuirea arestului la domiciliu cu controlul judiciar sau să îi fie modificat arestul la domiciliu iar tribunalul i-a permis tânărului doar părăsirea domiciliului pentru ședințele de psihoterapie, asta deoarece băiatul prezintă în acest moment un pericol social.
„Respinge ca neîntemeiată cererea inculpatului de părăsire a domiciliului în vederea prezentării la cursurile de învățământ”, se menționează în soluția tribunalului.
În rechizitoriu, procurorii au notat faptă premeditată de adolescent. În timp ce profesoara anunțase un test și împărțea foile, elevul s-a ridicat din bancă și a lovit-o cu un cuțit în gât. Șocant este faptul că el s-a interesat de dinainte ce pedeapsă ar primi dacă ar recurge la acest gest, și chiar într-o discuție cu colegii el i-a întrebat: „Ar merită să o omor?”.
Chiar și după fapta sa care i-a lăsat pe toți încremeniți, elevul s-a așezat în bancă ca și cum nu făcuse nimic. Ulterior, profesoara a fost dusă la spital, iar băiatul a fost reținut de polițiști și a fost arestat pentru două luni.
”Școala trebuie să ia o atitudine fermă”
Întrebat de anchetatori care a fost motivul pentru care a atacat-o pe profesoară, elevul le-a răspuns: „așa am simțit că trebuie să fac”.
Iulian Radu, psiholog si psihoterapeut a vorbit în exclusivitate pentru stirilekanald.ro despre acest caz și dacă elevul ar trebui să își reia din nou cursurile la școală după ce a făcut fapta teribilă.
”În momentul acesta lucrurile stau în felul următor, este vorba despre un pericol real, nu este o poveste.
Acest tânăr reprezintă un pericol din punctul meu de vedere, aici școala este cea care trebuie să ia o atitudine fermă și până nu se pronunță instanța despre faptă, nu ar trebui să-i permită accesul în primul rând la cursuri, nu numai la cursul de japoneză și la niciun fel de curs pentru că nu știm cum poate reacționa. Acesta este un comportament antisocial și comportamentul antisocial apare din ce este pe tabloul clinic la psihopatie și este un comportament profund antisocial.
Nu este că a dat cu piciorul în uși, că a urlat, că a înjurat...”, a explicat Iulian Radu.
”Cadrele didactice s-ar simți în pericol, doar și pentru că au empatizat cu profesoara”
”Este arestat la domiciliu, bun, dar tot reprezintă un pericol. Deci școala în mod normal nu ar trebui să-i permită. Acest adolescent care aproape va deveni adult chiar este un pericol.
Școala trebuie să-și protejeze și cadrele didactice, dar și elevii. Nu știi cum poate reacționa, nu știi dacă i s-a făcut o evaluare psihiatrică pentru că la un astfel de comportament trebuie făcută o astfel de evaluare psihiatrică la modul cel mai serios. În primul rând nu știu cum s-ar simți profesoara, doi, oricare dintre cadrele didactice s-ar simți în pericol, doar și pentru că au empatizat cu profesoara, dar s-ar crea și o stare de tensiune inutilă. Evident acest tânăr poate studia acasă dacă vrea să-și continue studiile, cel puțin în momentul acesta, evident pe normele și codul școlar, există un regulament care clar este încălcat. Dacă o să recidiveze, mai ales dacă regretă, dar și regretul poate fi formal, nu te poți baza pe un regret”, a mai precizat psihologul.
Elevul ar fi avut înainte de fapta șocantă un comportament normal, învăța bine și era cuminte, potrivit spuselor apropiaților.
” Poate că el era așa, învăța bine dar comportamentul tot este de pe partea de antisocială. Hai să spunem că are o problemă psihică, la fel el reprezintă un pericol, nu contează că este un elev bun. Ne gândim ce s-a întâmplat în Statele Unite cu atacurile respective în care cei care au efectuat atacul asupra colegilor, asupra profesorilor nu era neapărat niște elevi problemă și erau niște elevi foarte frustrați care au acumulat de-a lungul timpului o zonă de violență foarte mare și au manifestat-o ca atare. Regretabil după, evident că nu i-a oprit nimeni”, a spus Iulian Radu.
Federaţia Sindicatelor din Educaţie "Spiru Haret" solicită Guvernului să înăsprească legislaţia și să sporească măsurile de prevenire a actelor de violenţă în școli. În anul școlar 2021-2022 au fost raportate aproape 10.000 de acte de violență în unitățile de învățământ, cele mai multe atacuri la persoană și atentate la securitatea școlii, potrivit Ministerului Educației.