EXCLUSIV: Filmul greșelilor care au dus la tragedia de la 2 Mai/ Curelea Mihai: ”Ar fi cea mai bună soluție retragerea definitivă a permisului de conducere”
Poliția a invocat faptul că singurul agent care era instruit să folosească aparatul drog test s-ar fi aflat în concediu medical în momentul în care tânărul de 19 ani a fost oprit în trafic. Președintele Asociației de Luptă Antidrog a explicat în exclusivitate pentru stirilekanald.ro cum putea fi evitată o astfel de tragedie.
Tragedia provocată de șoferul drogat, Vlad Pascu, în vârstă de 19 ani în stațiunea constănțeană 2 Mai unde doi tineri au murit iar alți trei tineri, doi bărbaţi şi o femeie, cu vârste de 19 şi 20 de ani, au fost răniţi este pusă sub semnul întrebării. Ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a anunțat că a trimis Corpul de Control să ancheteze cazul, asta după ce s-ar fi făcut mai multe greșeli.
Inițial, tânărul de 19 ani a fost oprit în trafic cu câteva ore înainte de eveniment. În autoturismul său au fost găsite droguri, însă acesta a fost testat doar aparatul etilotest, cu rezultatul 0.0, dar și nu cu aparatul drugtest. După aproximativ o oră, mai exact la ora 04:30 Vlad Pascu a fost lăsat să plece de la Poliția Vama Veche, deși circula cu o mașină fără asigurare RCA.
În acest caz, tânărul trebuia să lase în acel loc mașina sau să cheme o autospecială care să o ridice și să o transporte într-un loc sigur până la emiterea unei asigurări obligatorii. La ora 05:25 a avut loc accidentul teribil.
Ce ar fi trebuit să facă polițiștii în momentul în care l-au oprit pe Vlad Pascu?
Președintele Asociației de Luptă Antidrog, Mihai Bogdan Curelea a vorbit în exclusivitate pentru stirilekanald.ro
despre firul întregul incident înfiorător, dar și despre cum putea fi evitată o astfel de nenorocire.
”Am urmărit și eu ce s-a întâmplat și conferințele de presă a domnului ministru și conferința de la Constanța.
Sincer nu am înțeles pentru că dânșii ar trebui să aibă acele teste și la cea mai mică suspiciune și mai ales că au găsit asupra tânărului în mașină astfel de substanțe trebuia să ridice un semn de întrebare în plus față de ceea ce constatase dânșii, și atunci puteau să găsească o soluție. Ceva s-a întâmplat, sincer, nu mă pot pronunța. Nu putem să facem acuzații gratuite, dar ar trebui să se facă o anchetă să vadă de ce nu s-au luat măsurile respective pentru că se putea evita această nenorocire”, a
spus Bogdan Curelea.
Singurul agent care era instruit să folosească aparatul drug test s-ar fi aflat în concediu medical, motiv pentru care deși în mașina tânărului s-au găsit o țigară de tip joint și patru pastile el nu a fost supus testării obligatorii și nu a fost nici condus la spital pentru probe.
Singurul drug test, închis în sertarul polițistului care se afla în concediu
”Polițistul era în concediu, era în concediu, dar cu siguranță și ceilalți colegi când participau la astfel de activități și acțiuni ar trebui să vadă cam cum funcționează. Deci, o singură persoană... deci nu înțeleg motivul de ce o singură persoană are acces. Se puteau face verificările rapide în sistem, vă dați seama că au așa ceva la îndemână, și deci se puteau face multe. Acum, știți cum e.
Deci fără anchetă foarte clară nu putem ști exact ce s-a întâmplat atunci când l-au oprit, poate există imagini de pe camerele de la polițiști, trebuiau să facă ceva. Acum, nu știu, ori slaba pregătire, ori au trecut cu vederea prea ușor, ori s-a întâmplat alt ceva. E foarte puțin probabil ca el să consume substanțe interzise în acel interval de timp. Ei până atunci nu observau absolut nimic în comportament? Ochii bulbucați și au mai fost sesizări”, precizează
Președintele Asociației de Luptă Antidrog.
”Deci o minimă de pregătire din partea dânșilor dacă aveau puteau să-și dea seama imediat. Dar dânșii care lucrează în domeniu ar trebui să fie mult mai bine pregătiți din punctul ăsta de vedere. Nu știu cine a fost la fața locului și cum au interpretat atunci în momentul respectiv situația, dar nu a fost deloc corect pentru că vedeți unde s-a ajuns. Puteau măcar dacă aveau suspiciuni și dacă verificau foarte bine și vedeau trecutul lui și vedeau ceea ce s-a găsit în mașină, puteau să le pună cap la cap și eventual să sune părintele băiatului, să poată să vină să-l ia și cred că se evita și nenorocirea respectivă. Indiferent dacă s-a intervenit, nu s-a intervenit cum sunt discuții prin mass-media că provine dintr-o familie foarte bună și putea să facă intervenții la alt nivel, sau să sune pe cineva. Aspectele acestea nu mai contează acum, contează că a distrus atâtea familii, vă dați seama că nu mai poate să-i întoarcă înapoi și cine a greșit cu siguranță trebuie să plătească pentru că nu pot fi lăsate lucrurile așa. Și chiar dacă eventual nu s-a greșit, atunci ministerul ar trebui să-și pună semne de întrebare și polițiștii să fie mult mai mult profesioniști, să fie mult mai multe aparate de test. Deci nu se poate să faci așa un test odată la trei luni, sau cinci luni. Acestea ar trebuie făcute zilnic”, a mai spus Bogdan Curelea.
Cu privire la acest aspect, șeful Poliției Constanța a declarat că a dispus cercetarea prealabilă a unui ofițer și a doi agenți de poliție pentru a stabili dacă există sau nu există vreo abatere din punct de vedere disciplinar.
”Poți să faci ce vrei, dar ai grijă de ceilalți, respectă-i”
„Nu există. Noi, din păcate, la momentul de față cumpărăm BMW-uri, elicoptere și alte asemenea aparaturi, în timp ce aparatura de bază, aceste dispozitive de testare pentru consumul de substanțe interzise, lipsesc cu desăvârșire, sunt foarte puține. Nimeni nu vorbește despre cifra neagră a acestor fapte. În afară de ceea ce au oprit polițiștii și au constatat, gândiți-vă câți alți șoferi nu sunt opriți de Poliție tocmai pentru faptul că nu avem suficiente astfel de dispozitive și nici de echipaje”, a declarat Președintele Sindicatului EUROPOL pentru Antena 3 CNN.
Există și o petiție în mediul online prin care se cere pierderea definitivă a dreptului de a mai avea permis și confiscarea mașinii pe loc a celor care sunt prinși la volan sub influența substanțelor interzise.
”Deci asta ar fi cea mai bună soluție, retragerea definitivă a permisului de conducere, fără să mai aibă dreptul, dar cu siguranță și medicii de familie, gândiți-vă că au pacienții și știu foarte bine fișele lor. Deci ar trebui să colaboreze fiecare instituție, fiecare doctor și cu cei de la rutieră și eventual cine posedă permis de conducere ar trebui foarte bine să predea de bună voie, să nu se mai ajungă la astfel de situații și eventual după ce urmează un tratament și dorește să se lase de așa ceva, după aceea să aibă aviz să poată să și-l ia înapoi. Dar vedeți că lucrurile acestea nu s-au făcut la noi? Corect așa ar fi, vrei să te droghezi, ești un teribilist și nu vrei să mai ți cont de absolut nimic, e corpul tău, poți să faci ce vrei, dar ai grijă de ceilalți și respectă-i și nu se mai ajunge la astfel de situații”, explică Președintele Asociației de Luptă Antidrog.
”Este foarte, foarte greu. Nu putem să aruncăm cu acuzații, poliția a fost de vină sau că poliția a luat șpagă. Nu știm. Trebuie făcută o anchetă la sânge, cineva să nu mai închidă ochii și să nu se mușamalizeze. Chiar dacă s-a întâmplat, să nu se mai întâmple cum a fost și cu cazul Colectiv și cu multe alte cazuri când au murit tot așa tineri, s-au făcut mediatizate câteva săptămâni și după aceea s-a uitat și de fapt tot nu s-a rezolvat nimic. Cu toții ne dorim să se schimbe ceva în bine și să nu se mai întâmple. Am încercat să arăt lucrul acesta de foarte mult timp, de foarte mulți ani și am vrut să fac chiar cu cei de la Poliția Rutieră un proiect de prevenire pentru că știam că se va ajunge aici. Și credeți-mă că nu o să fie singurul caz și dacă s-ar face teste zilnice în trafic și nu doar așa cum e acum pe litoral, vă spun că ar fi mult mai mulți. Cred că zilnic cel puțin 20,30 ar rămâne fără carnet, deci problema cea mai la îndemână ar fi ca Ministerul Sănătății și cu Ministerul de Interne să se pună la masa rotundă, să stabilească o lege și niște principii și doctorii de familie sau cei care merg la tratament sau au vreo intervenție se depistează cea mai mică suspiciune că ar consuma droguri, ar trebui să li se suspende dreptul până nu vin cu hârtie”, a conchis Mihai Bogdan Curelea.
Ce au spus părinții tânărului care a provocat tragedia de la 2 Mai?
Miruna și Mihai Pascu, părinții tânărului de 19 ani au reacționat printr-un comunicat la întreaga situație. Aceștia spun că nu vor să-l scutească pe fiul lor de pedepse, fiind perfect conștienți de tragedie.
„Nu există cuvinte prin care se ne exprimăm durerea și șocul provocate de această tragedie în care fiul nostru a fost implicat. Înțelegem pe deplin situația, suntem părinți și suntem conștienți că nimic nu poate înlocui un copil. Pierderea unui copil este cea mai mare tragedie pe care un om o poate încerca. Căutăm să găsim un echilibru și dorim să ne oferim sprijinul și susținerea pentru tratamentele medicale necesare pentru a veni în ajutorul familiilor greu încercate. Nu încercăm să-l absolvim pe fiul nostru de rigorile legii, suntem conștienți de implicațiile pe care le va avea această tragedie asupra vieții lui și nu încercam să-l ferim de răspunderea pentru faptele sale. Credem că este nevoie de comunicare, echilibru și de a găsi o soluție pentru a da prioritate urgențelor medicale prezente. Sufletul ne este pustiit, trăim o suferință fără margini și nu căutăm o cale "ușoară" pentru a ieși din ce avem de dus ca părinți. Dumnezeu să ne ajute să putem duce această imensă povară”, au transmis părinții lui Vlad Pascu.
Autoturismul pe care îl conducea adolescentul era o mașină de colecţie, decapotabiă, a cărui valoare de piaţă este estimată la 50.000 de euro și se afla pe numele tatălui său. Potrivit observatornews.ro, tânărul îşi luase permisul în urmă cu doar trei luni.
Pe numele lui Matei-Vlad Pascu, DIICOT a deschis un dosar penal pentru infracţiunea de deținere de droguri de risc, fără drept, în vederea consumului propriu, Libertatea. Pe 21 decembrie anul trecut, procurorii au emis o ordonanță de renunțare la urmărire penală pe motiv că era o cantitate mică de droguri de risc și că „suspectul a avut o atitudine sinceră, precum și existența unei disproporții vădite între cheltuielile pe care le-ar implica desfășurarea unui proces penal și gravitatea urmărilor produse sau care s-ar fi putut produce prin săvârșirea infracțiunii”.