In articol:
- ”Ca să ai un învățământ de calitate, îți trebuie profesori motivați și cu salariile corespunzătoare”
- ”În ultimii ani, a crescut numărul de cadre didactice necalificate”
- Efectele pandemiei: A crescut violența. A scăzut atractivitatea școlii
- Liviu Pop, fost ministru al Educației: ”Suntem într-o nebuloasă totală”
- ”Suntem singurul sistem educațional din Europa care are profesori necalificați la catedră”
- Pop:”Regretul este că nu am reușit să finalizez standardizarea evaluării”
Ecaterina Andronescu a avut patru mandate, în patru Guverne. Fostul ministru al Educației atrage atenția asupra frecvenței cu care au fost schimbați miniștrii în ultimii 33 de ani, după Revoluție.
”Am avut aproape patru ani, în cele patru mandate. Ca urmare, nu am avut un mandat în care să beneficiez de un mandat întreg, să formez niște proiecte, să le pot corecta și să putem merge mai departe.
Este o mare greșeală frecvența cu care s-au schimbat miniștrii Educației, în ultimii 30 și ceva de ani, după 90. Cel mai lung mandat pe care l-am avut a fost cel din 2001-2003. Atunci am reușit să pornesc niște proiecte. Majoritatea au răms și sunt și astăzi valabile. Cum a fost repartizarea computerizată sau informatizarea învățământului. Am avut puțin mai mult timp atunci”, a declarat Andronescu.
”Ca să ai un învățământ de calitate, îți trebuie profesori motivați și cu salariile corespunzătoare”
Fostul ministru subliniază că sistemul educațional românesc este unul complex și are foarte multe probleme: ”Majoritatea sunt rezolvabile, după părerea mea. Profesorii sunt în prima linie a oricărui sistem de învățământ. Pregătirea lor profesională, motivarea în legătură cu performanța care este așteptată de la toți profesorii sunt lucruri foarte importante. Performanța depinde de profesor într-o oarecare măsură, dar nu numai de profesori.
Părinții sunt mai importanți decât profesorii, aș spune. Pentru că acasă se clădește fundația oricărei educații pentru oricare dintre noi. Modul în care familia reușește să își motiveze copilul pentru a face performanță în învățământ contează foarte mult.
Ca să ai un învățământ de calitate, îți trebuie profesori motivați și cu salariile corespunzătoare. Să reușești să atragi spre sistemul de învățământ pe cei mai performanți din fiecare generație. Atunci șansa creșterii sistemului de învățământ crește proporțional cu ponderea celor care au har pentru sistemul de învățământ și reușesc să rămână în sistem”.
”În ultimii ani, a crescut numărul de cadre didactice necalificate”
Întrebată dacă învățământul este un domeniu atractiv din punct de vedere profesional, Ecaterina Andronescu a răspuns: ”Foarte puțin. În fiecare toamnă, înainte de debutul unui nou an școlar, asistăm la încercarea inspectoratelor să acopere normele. În ultimii ani, a crescut numărul de necalificați. Suntem departe de a avea un sistem de învățământ atractiv.
Infrastructura școlară e importantă. Profesorul, ca să predea la nivelul la care sunt așteptările secolului XXI, ar trebui să aibă și o infrastructură adecvată. Să aibă instrumentele tehnologice necesare predării.
Îmi pare tare rău că actuala lege a învățământului nici măcar nu are un articol în care să spună că tehnologia este un instrument de învățare. Generația actuală s-a născut cu IT-ul în ADN”.
Efectele pandemiei: A crescut violența. A scăzut atractivitatea școlii
”Una dintre amărăciunile care s-au abătut asupra sistemului de învățământ a fost pandemia. Doi ani de zile, practic, copiii nu au socializat, au stat acasă. Asta se reflectă și în comportamentul lor în raport cu colegii. A crescut violența. A scăzut atractivitatea școlii. Toate lucrurile acestea reprezintă consecința unei perioade exagerat de mari fără școală. Sunt corectabile, nu sunt recuperabile toate aceste deficiențe. Din cei 2.800.000 de elevi din sistemul de învățământ preuniversitar, circa un milion, în cei doi ani de pandemie, nu a avut niciun contact cu școala. E greu să recuperezi o zi, aproape dificil să recuperezi o săptămână, dar să recuperezi doi ani este chiar imposibil. Această perioadă se va reflecta multă vreme de aici încolo”, a mai spus Ecaterina Andronescu.
Citește și: Mesaje de Ziua Educației 2023: Urări și felicitări pentru elevi
Liviu Pop, fost ministru al Educației: ”Suntem într-o nebuloasă totală”
Liviu Pop, fost ministru al Educației, spune că învățământul românesc din 2023 se află în ”cel mai mort punct”.
”Din punctul meu de vedere, este în cel mai slab punct pe care l-a avut vreodată educația din România, după evenimentele din 1989. Suntem într-o nebuloasă totală, cu o lege care a fost deja modificată de legiuitor, cu o debusolare totală în sistem, o dezorganizare totală. E cel mai mort punct al educației, dacă o pot numi așa.
Este o carență a legislației vizavi de obligativitatea învățământului și sancționarea acelor părinți ai căror copii nu ajung la școală în învățământul obligatoriu. În al doilea rând, este o salarizare foarte slabă, salariile profesorilor ar trebui să fie dublate. În al treilea rând, evaluarea nu este standardizată, fiecare profesor evaluează după propriile criterii. Discutăm și despre un învățământ care încă se mai face în trei schimburi în România și, din păcate, prin lege se spune că se va face și în următorii 7-8 ani de zile”, a declarat Liviu Pop.
”Suntem singurul sistem educațional din Europa care are profesori necalificați la catedră”
Fostul ministru a vorbit și de calitatea și pregătirea celor care ajung la catedre: ”Cel mai important aspect: nu a fost introdusă în Legea Educației obligativitatea ca toți profesorii să fie calificați. Suntem singurul sistem educațional din Europa care are profesori necalificați la catedră, în sistemul bugetar. E singura categorie bugetară unde avem personal necalificat. Echivalentul ar fi să avem medici care nu au specializare și fac operații sau să avem procurori care nu au studii de drept.
Noi, astăzi, în România, ca să salvăm sistemul de educație trebuie să ne centrăm învățământul pe profesor, pe colectivul de profesori care să facă, alături de psihologi, și consiliere, orientarea școlară a elevilor”.
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro
Pop:”Regretul este că nu am reușit să finalizez standardizarea evaluării”
Liviu Pop a vorbit și despre realizările pe domeniul educației din timpul mandatelor sale.
”Una dintre cele mai importante realizări ale mandatului meu a fost alocarea acelor aproape 50 de milioane de euro pe acel program CRED prin care s-au format 55.000 de profesori din învățământul gimnazial, pe noua programă școlară. Din păcate, nu au fost alocate resurse pentru formare profesorilor din învățământul liceal, pe noua programă.
Bugetul din 2018 pe care l-am lăsat la Educație, unul dintre cele mai mari bugete din ultimii zece ani.
Regretul este că nu am reușit să finalizez standardizarea evaluării. Am inițiat proiectul cu biblioteca școlară virtuală, cu catalogul electronic. Ajuta să dispară baronii manualelor. Părinții, profesorii și elevii puteau să vadă pe un soft modele de teste, modele de predare. Era de mare folos, mai ales în perioada pandemiei. Proiectul a rămas în fază de 90% să intre la finanțare. Nici astăzi nu este finanțat”.