EXCLUSIV - Scrisoarea unei mămici la început de an școlar: ”Sistemul de învățământ nu mai e centrat pe elev”/ ”Predarea se face pe repede înainte”/ ”Ce oferă școală în afară de cei 4 pereți ai sălii de clasă?”
Semra, o mămică din Constanța, membră a grupului ”Părinții elevilor din România”, a acceptat să vorbească deschis despre problemele cu care se confruntă, an de an, atunci când vine vorba despre sistemul de învățământ. Fetița ei este clasa a IV-a. Redăm mai jos integral mesajul mămicii.
Author: Razvan Boboc luni 25 septembrie 2023 , 11:26
Învățământul românesc în 2023 nu se află deloc unde ar trebui să fie. Avem cadre didactice care își iau titularizarea cu note foarte mici, avem oameni de slabă calitate atât profesional cât și moral care ocupă locuri/ funcții pentru care nu îi recomandă nimic. Avem secretare de școli care nu știu să scrie la mășina de scris/tastatură mai repede decât merge melcul. Avem școli fără săli de clasă sau cu prea mulți elevi înscriși pentru câte locuri disponibile sunt.
”Avem cadre didactice care își iau titularizarea cu note foarte mici”
Avem foste școli devenite centre și comisii- unde o armată de oameni freacă manganu' și avem foste școli care au fost închise pe motiv că nu sunt elevi să învețe în ele și au fost lăsate în paragină.
Avem uniforme impuse cu peste 10 ani în urmă, în baza a nu știu ce proces verbal semnat de părinți ai căror copii nu mai sunt demult în școală, regulamente neactualizate și proceduri despre care se discută, dar, când sunt cerute pentru informare,
lipsesc cu desăvârșire.
Avem elevi slabi, buni, excepționali care sunt tratați toți la nivelul celui mai slab, nu avem performanță decât sporadic pentru că sistemul e din ce în ce mai aglomerat de orice altceva decât ce trebuie.
Orientarea actului educațional spre elev lipsește cu desăvârșire.
”Predarea se face pe repede înainte”
Avem din ce în ce mai multe noțiuni predate în discordanță cu capacitatea de abstractizare a diferitelor categorii de vârstă, programe stufoase cu de toate (eu încă mă întreb când voi fi nevoită să rezolv o determinantă, sau o integrală în viața reală!).
Predarea se face pe repede înainte, etapa de fixare a noțiunilor lipsește cu desăvârșire sau e văzută cumva tacit de sistem ca fiind treaba părinților (unii se pricep, alții nu, unii au timp, alții nu)/ meditatorilor privați.
Sistemul nu mai are autoritate pentru că s-a vândut pe bani pentru a mulțumi pe x sau y, care au fost dispuși să plătească în loc să se mulțumească cu un 7 pentru odrasla lor. Este un sistem compromis, șantajabil, perimat și prost gândit. Se vrea ca școala să ofere oportunități egale, dar se uită esențialul, pentru a oferi trebui să ai ce!
”Ce oferă școală în afară de cei 4 pereți ai sălii de clasă?”
"Copiii cu dizabilități au dreptul să învețe în scolile normale"! Pe bune? Un copil cu tetrapareză spastică, ce nu stă în fund, nu vorbește, nu își poate susține capul...cu CES, cum îl ții 4 ore într-o bancă? Un copil cu parapareză, în scaun cu rotile, cum îl urci într-o sală de clasă de la etajul 3 când nu ai ascensor și nici rampă specială? Un copil cu autism, când ai 30 de elevi în clasă, cum îl stimulezi să fie atent, iar tu, profesor,
ești singurul adult din sală?
S-a gândit cineva să construiască întâi școli adaptate nevoilor actuale? S-a gândit cineva la depolitizarea sistemului?
Ce oferă școală în afară de cei 4 pereți ai sălii de clasă, atâta vreme cât părinții mai mult sau mai puțin legal sunt cei care aduc fondurile pentru markere, hârtie igienică, imprimante, dotări? Apoi sistemul se revoltă că părinții au prea mare influență asupra lor și că le suprimă autoritatea! Păi sistemul le-a dat autoritate părinților acceptând tacit "ajutorul" acestora, fiind la mâna acestora chiar!
”Cu ce mă confrunt eu, părinte singur și unic întreținător”
Cheltuieli exagerate pe ce înseamnă începerea anului școlar: uniformă, manuale( cele date de școală sunt rupte și mâzgălite, deci trebuie să cumpăr unele utilizabile), auxiliare și caiete de lucru..culegeri etc. pentru că, oricum ar fi, niciun cadru didactic nu folosește manualele date de școală (nici nu înțeleg rostul lor în acest moment!), uneori începutul anului școlar vine cu mutare în altă sală de clasă: zugrăveala, perdele noi, draperii, etc.
”Cheltuielile sunt covârșitoare”
Cheltuielile sunt covârșitoare, am o fetiță de 10 ani, face sport de performanță care înseamnă la fel cheltuieli doar din partea părinților, nu avem cluburi prea multe unde nu se achită taxă, unde primesc echipamente sau unde li se asigură transport, cazare, masă la diferitele deplasări pentru competiții, plus echipamentele specifice.
Relația părinte-elev-profesor e aproape inexistentă. O ședință pe an, la început pentru semnarea hârtiilor legate de regulamentul de ordine interioară al școlii și cam atât.
”Sistemul de învățământ nu mai e centrat pe elev, ci pe nevoile școlii”
Principala problema a sistemului de învățământ: aș vrea să pot rezuma totul la unul singur...hmmmm, sistemul de învățământ nu mai e centrat pe elev, ci pe nevoile școlii și ce pot face părinții să le susțină, deci ceea ce trebuia să fie interesul suprem al ambelor părți, elevul, lipsește din ecuație.