VIDEO - EXCLUSIV: Subiecte Bacalaureat 2023 la Limba Română/ Dana Pîrvan: ”Subiectele au fost ușoare și frumoase, adecvate oricărui profil”
Absolvenții de liceu au început proba scrisă la Limba și literatura română din cadrul examenului de Bacalaureat 2023. Profesoara de limba și literatura română, Dana Pîrvan a vorbit în exclusivitate pentru stirilekanald.ro despre subiectele primite de elevi.
Bacalaureat 2023 a început luni, 26 iunie, cu proba scrisă la Limba și literatura română, anunță ministerul Educației. Conform calendarului, marți, urmează proba obligatorie a profilului, iar miercuri, 28 iunie, se va desfășura proba la alegere a profilului și specializării.
Ce subiecte au primit absolvenții de liceu
Profesoara de limba și literatura română, Dana Pîrvan a vorbit în exclusivitate pentru stirilekanald.ro
despre subiectele primite azi de absolvenții de liceu, dar și despre nivelul lor de dificultate.
”Sunt mulți ani de când subiectele la limba și literatura română din cadrul examenului de Bacalaureat nu mai pot numite ”dificile”, căci se poate lua foarte ușor o notă bună doar pentru elaborarea răspunsurilor la întrebări ce vizează lectura unui text la prima vedere și pentru scrierea unui text argumentativ în care să se exprime opinia despre situații de
viață concrete”, a spus Dana Pîrvan.
” Cel mai greu subiect îl constituie în fiecare an comentariul unei opere literare aparținând unui autor canonic, de fapt elaborarea unui eseu structurat despre o operă la alegere, aparținând unor scriitori din programă. Să ne aducem aminte că au fost perioade în care examenul de bacalaureat presupune doar scrierea a două comentarii la anumite opere, fără libertatea de a face vreo alegere. Nici anul acesta subiectele nu au făcut excepție, ba chiar au fost ușoare și frumoase, adecvate oricărui profil”,
a adăugat profesoara.
Elevii, bucuroși că au avut de redactat un eseu pe baza unui text narativ
La Subiectul III, absolvenții de liceu au avut de redactat un eseu de 400 de cuvinte în care să prezinte particularitățile unui text narativ de Liviu Rebreanu sau Camil Petrescu.
” Cred că elevii s-au bucurat că au primit un eseu pe baza unui text narativ aparținând lui Liviu Rebreanu sau lui Camil Petrescu. Pe de o parte, pentru că, în general elevii preferă proza, interpretarea poeziilor fiind mai dificilă și mai greu de abordat în cel puțin 400 de cuvinte. Pe de altă parte, pentru că au avut de ales între doi scriitori. Din păcate, unii vor scrie doar rezumat, iar alții nu vor scrie nimic, în virtutea ideii că pot lua 7 fără să știe niciun comentariu”,
a explicat Dana Pîrvan.
” În cadrul textului argumentativ, elevilor li s-a cerut să argumenteze dacă oamenii trebuie sau nu să-și exprime recunoștința față de școlile în care au fost formați, raportându-se la informațiile din fragmentul dat și la experiența personală și culturală. Cred că acest subiect are un grad scăzut de abstractizare, raportarea la situații de viață concrete fiind evidentă, un alt avantaj pentru elevi. Doar că pare puțin ironic subiectul, având în vedere situația generală din învățământ.
Probabil că mulți au ales să nu-și exprime cu adevărat părerile. Important aici era ca elevii să cunoască structura textului argumentativ și să-și formuleze în mod coerent argumentele, utilizând conectorii potriviți”, a povestit profesoara, doctor în filologie al Universității din București.
Totodată, la Subiectul II, elevii au primit poezia lui Alexandru Vlahuță.
”La Subiectul II, poezia lui Alexandru Vlahuță a fost generoasă în mijloace artistice, iar temele și ideile poetice era lesne de identificat. Însă și pentru rezolvarea acestui subiect era nevoie de exercițiu, de atenție în cei patru ani de liceu, de capacitatea de a formula idei în termeni adecvați. Așadar, subiectele au fost ușoare și au creat premisele unor note mari, dar asta nu este o garanție, căci lipsa interesului elevilor de liceu față de acest examen va atârna greu, ca în fiecare an ”, a mai spus Dana Pîrvan.