EXCLUSIV: Subiectele la Evaluarea Națională 2023 la Limba și literatura română/ Vali Neagu: ”Textele-suport sunt interesante și prezintă simplitatea copilăriei”
Astăzi, 19 iunie, elevii claselor a VIII-a au susținut prima probă de la Evaluarea Națională 2023, și anume cea la Limba și literatura română. Cei mai mulți copii au ieșit din săli cu zâmbetul pe buze.
Subiectele primite de elevi la proba scrisă de la Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2023 au avut două texte suport, primul din Ioan Slavici – „Limir-împărat” și al doilea din Octavian Paler – „Deșertul pentru totdeauna”. Pe baza acestor texte, elevii au avut de rezolvat mai multe cerințe. La subiectul al II-lea, elevii au avut o compunere, de minimum 150 de cuvinte, în care să o caracterizeze pe Lia, personajul din textul lui Ioan Slavici.
Varianta extrasă a fost cea cu numărul 4, potrivit Edupedu.
”Mulți elevi ar trebui să obțină peste 5”
Subiectele au fost sub formă de broșură cu 10 pagini, ultimele două fiind pagini goale, pentru rezolvarea cerințelor. Broșurile au fost împărțite după ora 9:00, iar proba a durat până la ora 11:00. Cei cu cerințe speciale au putut însă lucra până la ora 12:00.
Vali Neagu, profesoară de Limba și Literatura Română la Școala Gimnazială nr. 1 din Curcani și la Școala Evrika a vorbit în exclusivitate pentru stirilekanald.ro despre dificultatea subiectelor, dar și despre ce ar trebui să se schimbe la Evaluarea Națională.
” Subiectele de anul acesta de la Evaluarea Națională au o dificultate medie. Textele-suport sunt interesate și prezintă simplitatea copilăriei. Ambele sunt texte literare, în primul text- un fragment dintr-un basm cult- Lia, este personajul principal și este o fată crescută de mama ei, este foarte harnică, dar foarte săracă. Aceasta pleacă în lume să-și caute norocul. În cel de-al doilea fragment este prezentat un episod din copilăria lui Octavian Paler, petrecută în satul Lisa, unde parcă timpul stătea în loc, iar fericirea însemna lucruri simple ce au rămas în sufletul și mintea actorului”,
a spus Vali Neagu.
”La Subiectul I, partea A, exercițiile țin de înțelegerea celor două texte-suport și nu sunt dificile. Acestea necesită doar atenție în citirea celor două fragmente pentru a identifica tema, personajele și întâmplările. La exercițiul 6 elevii au avut de identificat în primul fragment, două figuri diferite, ceea ce nu ar trebui să îi pună în dificultate, deoarece figurile de stil sunt lucrate încă din clasa a V-a. Putem vorbi la partea A de un grad mai ridicat de dificultate la exercițiile 7, 8 și 9.
După cum știm, în România foarte puțini copii citesc, iar acest exercițiu le putea crea probleme celor care nu fac acest lucru. La subiectul I, partea B au avut exerciții de fonetică și vocabular, de asemenea accesibile”, a mai adăugat profesoara.
La cea de-a doua parte, elevii au avut de caracterizat personajul principal din fragment.
” Consider că acest exercițiu nu ar trebui să ridice probleme, deoarece fragmentul ales conține foarte multe trăsături, în special morale, iar elevii puteau identifica ușor mijloacele de caracterizare directe, cât și indirecte. Foarte important este ca elevii să aibă un vocabular adecvat tipului de compunere dat. Având în vedere dificultatea medie a cerințelor, textele-suport bine alese, mulți elevi ar trebui să obțină note peste 5 la această probă”, a
precizat Vali Neagu.
Totodată, profesoara de Limba și literatura română a făcut precizări în ceea ce privește schimbarea subiectelor de la Evaluarea Națională.
”Cred că Evaluarea Națională ar trebui să se schimbe, în general, nu la limba română. Subiectele de acum sunt în regulă, doar că noi nu evaluăm competențe. Cred că elevul ar trebui să aibă un portofoliu, iar evaluarea să fie în genul celor de la clasa a VI-a, să cuprindă mai multe materii și o limbă străină”, a explicat cadrul didactic.