Noi precizări de la Guvern pe tema facturilor la energie. Ce trebuie să faci ca să plătești mai puțin
Premierul Nicolae Ciucă a anunţat luni că s-a ajuns la un acord, astfel încât să existe o plafonare a preţurilor la energie şi gaz, de la 1 februarie. Marți au continuat, la Guvern, consultările cu furnizorii din energie după ce tot mai mulți români au reclamat facturile uriașe la energie și gaze naturale. În unele situații, sumele pe care oamenii trebuie să le scoată din buzunar sunt chiar de 6 ori mai mari decât în mod normal. Vestea bună este că pPeste 2 milioane de facturi greșite au fost deja recalculate.
Author: Sorin Negru marți 18 ianuarie 2022 , 14:16
Premierul Ciucă a avut marți o întâlnire de lucru cu reprezentanții producătorilor și furnizorilor din domeniul energiei, potrivit unui comunicat al Guvernului. Executivul pregătește un pachet nou de măsuri pentru protejarea cetățenilor, sprijinirea mediului de afaceri și menținerea locurilor de muncă, în contextul crizei energetice.
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a precizat că Ordonanţa de Urgenţă privind scăderea plafoanelor la energie şi gaz şi creşterea limitei de consum va fi aprobată săptămâna viitoare.
Plafonarea prețului la energie pentru consumatorii finali
Premierul Ciucă a prezentat soluțiile aflate în prezent în lucru la nivelul Guvernului: plafonarea prețului la energie pentru consumatorii finali casnici și industriali, pentru întreprinderile mici și mijlocii, în paralel cu creșterea plafonului de consum până la care se aplică această facilitate.
O altă măsură avută în vedere de Guvern se referă la aplicarea unui sistem de reducere a facturii la energie pentru universități și alte instituții de învățământ, spitale, instituții de cultură și religioase, furnizori de servicii sociale, instituții publice, ONG-uri.
Aceste măsuri vor fi incluse într-un act normativ ce va fi supus, în perioada imediat următoare, analizei și aprobării Guvernului, se precizează în comunicatul de presă.
Nicolae Ciucă, către furnizori: Refaceți facturile!
“Am văzut familii cu venituri mici, instituții, reprezentanți ai cultelor, centre sociale cu facturi foarte mari. Statul are responsabilitatea de a proteja oamenii și de a interveni în acest sens.
Vă cer să remediați problemele și cei care au avut de suferit în noiembrie, decembrie și ianuarie să aibă facturile recalculate, iar greșelile remediate. Refaceți facturile și asigurați oamenii că nu vor plăti în plus pentru greșeli de facturare”, a afirmat premierul Nicolae-Ionel Ciucă.
Măsurile Guvernului vor reglementa situația astfel încât oamenii să nu fie debranșați pentru facturile calculate greșit și nici să fie obligați să plătească penalități, a precizat premierul României.
Peste două milioane de facturi au fost deja recalculate
În cadrul discuțiilor, au fost prezentate în detaliu modalitățile în care se aplică schemele de compensare și plafonare aflate acum în vigoare pentru facturile la energie, precum și soluțiile de corectare a facturilor emise eronat pentru consumatorii casnici.
Potrivit analizei prezentate de președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, peste două milioane de facturi pentru furnizarea energiei electrice au fost deja recalculate, fiind preluate peste 450 de sesizări de emitere neconformă, în urma controalelor efectuate fiind date amenzi în valoare de peste 600.000
lei.
Alte 101 controale sunt încă în derulare, urmând a se face verificări la toți operatorii economici furnizori de energie electrică și gaze.
Toate detaliile despre noile tarife maximale care vor fi aplicate după plafonarea prețurilor la energie electrică și gaze aici
Mesajul transmis de furnizorii de curent și gaze
Furnizorii de energie electrică și gaze naturale au agreat noile măsuri anunțate de Guvern pentru compensarea și plafonarea prețurilor, se mai spune în comunicatul Executivului.
Ei s-au angajat să depună eforturi susținute pentru a evita, pe viitor, repetarea problemelor legate de emiterea de facturi eronate. Totodată, furnizorii și-au asumat responsabilitatea de a storna și de a reface facturile emise eronat până acum, urmând ca cele deja achitate să se deducă din următoarea factură.
La consultările de la Palatul Victoria au mai participat, din partea Guvernului, ministrul Energiei, Virgil Popescu, secretarul general al Guvernului, Marian Neacșu, șeful Cancelariei Prim-Ministrului, Mircea Abrudean, secretarul de stat în Ministerul Finanțelor, Daniela Pescaru, reprezentanți ai Cancelariei Prim-Ministrului.
Cine a participat la discuțiile de la Guvernul României
Potrivit Guvernului, la discuții au participat membri ai Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE)- Eric Stab, președintele ACUE, Chairman & CEO ENGIE România și director executiv ENGIE pentru Europa de Est, Carlo Pignoloni, CEO & Country Manager Enel România, Volker Raffel, CEO E.ON România, membru Board Federația ACUE, Corina Popescu, CEO Electrica S.A., vicepreședinte Euroelectric, membru Board Federația ACUE, Ondřej Šafář, CEO CEZ România, vicepreședinte Federația ACUE, Daniela Dărăban, director executiv Federația ACUE.
De asemenea, au mai participat Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte A.N.R.E., Mihai Culeafă, președinte ANPC, Bogdan Nicolae Badea, președinte Hidroelectrica, Aristotel Marius Jude, membru executiv Romgaz, Cosmin Ghiță, director general Nuclearelectrica, Daniel Burlan, președinte Complexul Energetic Oltenia, Gabriel Andronache, președinte Transelectrica, Ion Sterian, director general Transgaz, Niculae Havrileț, director general Distribuție Energie Electrică România, reprezentanți ai Consiliului Concurenței.
Sfaturi de la ANRE: unde să reclami facturile uriașe
Agenția Națională a Reglementării din Energie (ANRE) oferă câteva sfaturi menite să vină în ajutorul românilor care primesc facturi uriașe la energie. Primul pas în acest sens este cel în care clienții au nelămuriri asupra facturării energiei electrice și a gazelor naturale.
Aceștia sunt sfătuiți să se adreseze furnizorului care a emis factura pentru a cere clarificări. În situația în care furnizorul refuză să aducă clarificări, clientul poate apela la ajutorul celor de la ANRE, dar și la instanțele de judecată.
"În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituţii care au atribuţii în acest sens, chiar şi instanţei de judecată”, spun reprezentanţii ANRE.
În comunicatul de la ARNE se mai precizează că: clientul poate să încheie un contract cu furnizorul pentru citirea lunară a indexului.
Reprezentanții ANRE le recomandă clienților să verfice dacă factura a fost emisă conform indexului pe care l-au trimis, să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condiţiilor contractuale, în special modificarea preţurilor/tarifelor.