Guvernul acordă în acest an un ajutor de 1400 de lei, în două tranșe de câte 700 de lei, pentru decontarea datoriilor la plata facturilor de energie și gaze.
Ajutorul se adresează românilor vulnerabili. Vezi mai jos care sunt categoriile eligibile.
Citește și: VIDEO- Zahărul și energia electrică s-au scumpit cel mai mult în anul 2022. INS a anunțat rata anuală a inflației
Banii se acordă per loc de consum, iar în gospodăriile cu mai mulți locuitori, venitul pe membru de familie trebuie să fie sub 2.000 lei.
Probleme la acordarea ajutorului pe energie
Problemele care pot să apară sunt menționate chiar în nota de fundamentare a proiectului de Ordonanță de urgență aflat miercuri pe agenda de la Palatul Victoria, iar soluțiile propuse de Guvern sunt declarații pe propria răspundere date de potențialii beneficiari și colectarea acestora de către Poșta Română.
Citește și: Anunț de la Guvern despre ajutoarele sociale. Unii românii primesc 10.000 de lei pentru nevoile imediate
Sprijinul acordat doar unor beneficiari eligibili se acordă numai pentru achitarea datoriilor curente şi/sau restante faţă de furnizorii de energie, printr-un mecanism specific prevăzut de Ordonanță.
Ajutorul de la Guvern, sub forma unui card de energie
Ajutorul are forma unui card care se aduce de către Poșta Română la domiciliul beneficiarului.
Prin acest card se pot plăti facturi de energie, precum electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Citeste si: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12- catena.ro
Citeste si: Un băiat de 18 ani riscă 20 de ani de închisoare după o vacanță cu familia în Dubai. De ce este acuzat- antena3.ro
Citeste si: Un bărbat din Ploiești a sunat la 112 pentru că doi vecini nu răspundeau la ușă. Polițiștii au făcut o descoperire năucitoare- wowbiz.ro
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial).
Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare.
Ce poți plăti cu cardul de energie
Facturile care se pot plăti cu cardul de energie suntcele de electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei.
Plățile se fac prin mandat poștal. Sumele alocate celor două tranșe nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie.
Ajutorul nu se consideră venit, transmite executivul, și nu afectează venitul minim garantat, alocația pentru susținerea familiei sau statutul consumatorului vulnerabil de energie.
Cine beneficiază de cardul de energie
- Pensionari cu vârsta minimă 60 ani (inclusiv) cu venit până la 2.000 lei
- Pensionari din invaliditate (indiferent de vârstă) cu venit până la 2.000 lei
- Persoanele cu handicap grav, accentuat sau mediu (indiferent de vârstă) cu venit până la 2.000
lei
- Familiile cu alocație de susținere
- Familiile sau persoanele care beneficiază de ajutor social
Cardul se aduce de către Poșta Română, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire.
Ce se întâmplă dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari
Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată.
Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeași adresă de domiciliu.
Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia).
Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000-60.000 lei.
Citeste si: Veste bună pentru gospodine și pensionare! Statul oferă bani pentru repartitoare. Cine va putea beneficia de un voucher de 750 de lei- kfetele.ro
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro
Citeste si: Imagini fără precedent cu suprafața Soarelui, la cea mai înaltă rezoluție de până acum: „Arată în detaliu frumusețea câmpului magnetic”- antena3.ro
Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepsește cu amendă contravențională între 4.500-6.000 lei.
Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează.
Cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la 31 decembrie 2023 inclusiv.
Toate cardurile își încetează valabilitatea la 1 ianuarie 2024, indiferent de sumele rămase neutilizate.
Acte necesare pentru plată
- Cardul de energie (primit prin Poșta Română)
- Actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire și actul de identitate al împuternicitului)
- Factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înștiințare de plată din partea furnizorului SAU certificat de validare a datoriei din partea asociației de proprietari/locatari, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat de termoficare)
- Dacă beneficiarul are alt domiciliu decât cel scris pe cardul de energie: contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat+ declarație pe proprie răspundere a beneficiarului, că utilizează ajutorul pentru domiciliul la care locuiește.
Cum se face plata
Plata se face la orice subunitate a Poștei Române SAU la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari).
Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s-a efectuat plata.
Cum vrea Guvernul să rezolve problemele
- „Pentru identificarea beneficiarilor eligibili este necesară cooperarea dintre diverse instituții, în principal prin interogarea bazelor de date existente la nivelul instituțiilor implicate, operaționalizarea unui sistem informatic de gestionare a acestor date și extragerea informațiilor necesare pentru identificarea corectă a beneficiarilor eligibili.
- Având în vedere că sprijinul acordat categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie este suportat parțial din fonduri externe nerambursabile, se impune prelucrarea cu acuratețe a informațiilor existente în bazele de date ale instituțiilor implicate, pentru asigurarea unor piste de audit adecvate și corelarea/ confruntarea acestora cu situația reală din teritoriu/ loc de consum/ gospodărie.
- Urmare a simulărilor efectuate prin cooperarea instituțiilor implicate, s-a constatat că în foarte multe situații nu se pot identifica coabitanții pentru un loc de consum și este astfel necesar să se identifice persoanele în cauză în baza unor declarații pe propria răspundere date de către beneficiarul de sprijin.
- Problemele de identificare exactă a adresei beneficiarilor se datorează în principal inexistentei cartografierii exacte a rețelei de străzi, îndeosebi în mediul rural, unde sunt sate întregi în care străzile nu au nume. Și în mediul urban se pot găsi străzi fără nume, străzi cu același nume în același oraș.
- Poșta Română poate asigura tipărirea, distribuirea, preluarea, scanarea și transmiterea informațiilor conținute în declarațiile pe propria răspundere, în condițiile în care beneficiarii de sprijin se regăsesc pe întreg teritoriul României, în mediu rural și urban.", se arată în nota de fundamentare.