HARTA: Oradea - investiție de 235 de milioane de euro pentru o nouă rețea de trenuri metropolitane
Primarul municipiului Oradea, Florin Birta, alături de Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, și Mircea Mălan, vicepreședintele administrației județene din Bihor, au prezentat un proiect amplu privind implementarea unei noi rețele de trenuri metropolitane, utilizând tram-train-uri ca alternativă inovatoare în transportul public.
Valoarea totală a proiectului se ridică la 235 de milioane de euro. Consiliul Local din Oradea a dat, de asemenea, aprobarea pentru studiile de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici aferenți sectoarelor care intră în competența administrației locale. Proiectul va implica construirea a 6 tronsoane, dintre care 4 vor fi gestionate de administrația locală din Oradea.
Aceste tronsoane vor include o rețea de linii feroviare electrificate, pe care vor circula 13 tram-train-uri.
Ilie Bolojan a subliniat obiectivele importante ale proiectului: "Pe de o parte, să avem un sistem integrat de transport metropolitan și feroviar, sens în care se va face racordul în trei puncte între liniile de tramvai și cele de cale ferată. De asemenea, urmărim transferul călătorilor dinspre rutier înspre feroviar. În felul acesta, oamenii vor ajunge la locurile de muncă mai ușor, mai confortabil, mai puțin poluant și stând mai puțin în trafic.
Un alt obiectiv este să avem un abonament unic în zona metropolitană. Trenurile vor avea o cadență de jumătate de oră la orele de vârf și de cel mult o oră în celelalte intervale orare", a declarat Ilie Bolojan.
Proiectul trenurilor metropolitane de la Oradea, unic în România
Mircea Mălan a evidențiat caracterul unic al proiectului, subliniind că aceste tipuri de trenuri nu se găsesc în nicio altă parte a țării. A adăugat că tram-trenurile reprezintă un vehicul intermediar între tren și tramvai.
Cele 13 tram-trenuri sunt concepute să aducă mobilitate pentru cei 30.000 de oameni care călătoresc zilnic din zona metropolitană spre municipiul Oradea, conform reprezentanților primăriei.
Proiectul este rezultatul unui parteneriat între Consiliul Județean Bihor, Primăria Oradea, Oradea Transport Local, Asociația Zona Metropolitană Oradea și Agenția de Dezvoltare Locală Oradea.
Stadiul proiectului a fost prezentat de Ilie Bolojan, care a explicat că au fost realizate 8 studii de fezabilitate în colaborare între Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea.
Acestea au acoperit aspecte precum liniile noi de cale ferată, racordurile între liniile de tramvai și cele de tren, electrificarea și reabilitarea liniilor de cale ferată abandonate, dar și achiziția a celor 13 tram-train-uri.
"Noi am parcurs până acum două etape importante pentru realizarea acestui proiect. Prima etapă importantă a fost să terminăm aceste documentații, cu toate avizele obținute. A doua etapă importantă a fost încheierea parteneriatului cu CFR, pentru că altfel nu am fi fost eligibili.
Următoarea etapă prevede integrarea acestui proiect și pregătirea aplicației de finanțare. Ne propunem ca, la începutul anului viitor, după depunerea proiectului și analizarea lui, să putem semna contractul de finanțare și să demarăm procedurile de licitație, atât pentru achiziția materialului rulant, cât și pentru realizarea acestei infrastructuri", a declarat Ilie Bolojan.
Florin Birta a subliniat importanța conectivității dintre orașul Oradea și județul Bihor pentru dezvoltarea continuă a regiunii, menționând proiectele existente precum conectivitatea aeriană, modernizarea aeroportului din Oradea și proiectele rutiere cruciale precum centurile Beiuș și Aleșd, parteneriatele pentru Inelul Metropolitan și Inelul de Nord al municipiului Oradea,
legătura cu autostrada A3 și proiectul iminent al drumului expres Oradea – Arad.
"Conectivitatea orașului Oradea și a județului Bihor este foarte importantă pentru ca municipiul nostru și județul să se dezvolte în continuare. Am început cu un parteneriat care privește conectivitatea aeriană și, după ce anul acesta Consiliul Județean va finaliza modernizarea aeroportului din Oradea, de anul viitor vom suplimenta cursele spre București și vom relua cursele internaționale, iar în acest sens, așa cum știți, am pornit procedura pentru selectarea unui operator. Apoi, conectivitatea rutieră care este la fel de importantă, aici menționez centurile Beiuș și Aleșd pe care CJ le face, centurile din ZMO, parteneriatul pentru Inelul Metropolitan și pentru Inelul de Nord al municipiului Oradea. Merită menționată, de asemenea, legătura cu autostrada A3 și, bineînțeles, proiectul care se apropie de implementare, drumul expres Oradea – Arad", a declarat Florin Birta.