ICCJ şi Avocatul Poporului sesizează Curtea Constituţională în legătură impozitarea pensiilor speciale
ICCJ şi Avocatul Poporului sesizează Curtea Constituţională în legătură impozitarea pensiilor speciale. ICCJ reproşează că sunt nesocotite decizii succesive ale Curţi în domeniu, că nu a fost consultat CSM şi consideră că sunt încălcate mai multe principii printre care cel al impunerii fiscale juste şi echitabile, al independenţei judecătorilor.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis joi sesizarea Curţii Constituţionale a României pentru controlul constituţionalităţii legii referitoare la impozitarea suplimentară pensiilor speciale atât în ceea cepriveşte actul normativ în întregime, cât şi unele dispoziţii specifice ale acestuia, ”reţinându-se vicii de neconstituţionalitate de natură extrinsecă şi intrinsecă”.
Astfel, Secţiile Unite au reţinut că se impune sesizarea Curţii Constituţionale, în esenţă, pentru următoarele motive:-
- sunt încălcate dispoziţiile art. 1 alin. (5) şi ale art. 73 alin. (3) lit. l) din Constituţie, întrucât, printr-o lege adoptată după procedura prevăzută pentru legile ordinare se modifică implicit dispoziţiile unei legi organice, respectiv Legea nr.303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, cu modificările şi completările ulterioare, fiind totodată nesocotite decizii succesive ale Curţii Constituţionale în acest domeniu, ultima fiind decizia nr.153/2020;
ICCJ şi Avocatul Poporului sesizează Curtea Constituţională în legătură impozitarea pensiilor speciale
- sunt încălcate dispoziţiile art. 75 alin. (1) cu referire la art. 73 alin. (3) lit. l) din Constituţie (n.r. referitor la reglermrntarea pein lege organică a organizării şi funcţionării Consiliului Superior al Magistraturii, a instanţelor judecătoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de Conturi;, legea în cauză fiind supusă dezbaterii şi adoptării Senatului, ca primă Cameră sesizată, iar Camera Deputaţilor a fost Cameră decizională, contrar normelor constituţionale invocate, care stabilesc o altă procedură în privinţa reglementărilor referitoare la statutul judecătorilor şi al procurorilor;
- sunt încălcate dispoziţiile art. 134 alin. (4) din Constituţie (N.r.- Consiliul Superior al Magistraturii îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin legea sa organică, în realizarea rolului său de garant al independenţei justiţiei), legea fiind adoptată cu încălcarea exigenţelor legale şi constituţionale referitoare la solicitarea avizului Consiliului Superior al Magistraturii.
- este încălcat principiul statului de drept, statuat de art. 1 alin. (3) din Constituţie, în componenta sa referitoare la principiul impunerii fiscale juste şi echitabile prevăzut de art. 56 alin. (2) din Constituţie, precum şi încălcarea principiului egalităţii statuat de art.
16 din Constituţie şi art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale;
- instituirea taxei contravine principiului independenţei judecătorilor, consacrat de art. 124 alin. (3) din Constituţie;
- instituirea taxei are un caracter nejustificat prin raportare la dispoziţiile art. 53 alin. (2) din Constituţie (n.r.- Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure aşezarea justă a sarcinilor fiscale) şi încalcă principiul proporţionalităţii şi supremaţiei legii; având în vedere caracterul nejustificat al măsurii,
- instituirea taxei suplimentare este de natură să încalce şi dispoziţiile art. 44 din Constituţie (n.r.
- referitor la dreptul de proprietate privată), precum şi pe cele ale art. 1 din Protocolul nr. 1 la CEDO.
În ceea ce priveşte sesizarea depusă de Avocatul Poporului, Renate Weber a explicat pentru Hotnews că Renate că principalele două motive pale sesizării vizează încălcarea articolelor 16 (n.r.- privind egalitatea în drepturi) şi 56 (n.r.- Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure aşezarea justă a sarcinilor fiscale) din Constituţie.