Iosif Kalauz (Kanal D & Radio Impuls): „În acest moment, dacă nu ești pe Instagram, nu exiști”
Iosif Kalauz, Strategy and Research Director Kanal D & Radio Impuls Coordinator, a acordat un interviu pentru forbes.ro.
Kanal D este perceputa ca fiind cea mai inovativa, indrazneata televiziune din Romania. Este statia TV care a rupt barierele clasice ale televiziunii. In 2008-2009 nimeni nu ar fi crezut ca ar putea exista o alta statie TV care sa fie in grafice alaturi de liderii vremii – Pro si Antena1.
Acum însă lucrurile s-au schimbat, iar la aceasta schimbare a participat foarte apasat și Kanal D, e drept, cu investitii majore, cu un mare efort si cu o echipa foarte dedicata. Doar asa am reusit sa facem publicul sa iasa din aceasta inertie de a accesa doar anumite canale si sa incerce noul. Astfel s-a redesenat totul, tot conceptul s-a mutat de la brand la continut. Azi nu conteaza asa de mult cine difuzeaza, ci mai degraba ce anume. Continutul devine relevanta alegerii. Asa a reusit Kanal D sa ajunga in 2018 a doua televiziune la nivel national (intervalul 20:00-24:00), prin continut relevant.
In prezent, pe parcursul unui an, Kanal D este vizitat de 17,5 milioane de telespectatori (reach 000 in 2018, national), fata de 17,8 milioane – ProTV sau 17,7 milioane – Antena 1. Dupa cum vedeti diferentele sunt mici, diferenta consta in minutele medii pe care fiecare privitor le „investeste” intr-o televiziune. Telespectatorii fac aceasta „investitie” in continut, indiferent ca vorbim de „Exatlon”, Stiri, „Bravo, ai stil!” sau „Puterea Dragostei”, iar exemplele pot continua.Citeste si: VIDEO| Invitat special la Radio Impuls
Citeste si: Din 28 octombrie, Radio Impuls le va da românilor ”Scularea!” în fiecare dimineață
Citeste si: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi- catena.ro
Daca la TV lucrurile pot fi conturate ușor, avand un istoric ca și sursă de dezbatere, la Radio Impuls lucrurile sunt abia la inceput. De la inceputul lunii martie, Radio Impuls a intrat in portofoliul Dogan Media International, iar din luna august suntem posesorii tuturor celor 10 licente de emisie. Radio-ul a fost un pas natural in dezvoltarea noastra, parte din demersul nostru de consolidare a grupului ce ofera o experienta media completa: TV, radio, digital. Mai mult decat atat, ca volum de business, Radio-ul, in general, este pana in acest moment cel mai putin afectat de evolutia digitala. Chiar daca asistam si aici la tendinte de a trece de la radio-ul liniar la cel digital, pe telefon sau internet, nu vorbim nici pe departe de mutatii cum au fost cele inregistrate in cazul presei, de exemplu.
De aceea, premisele ne arata ca, aplicand reteta corecta putem ajunge sus, asa cum am demonstrat-o deja prin Kanal D.După cum spuneam mai sus, suntem abia la început. Rezultatele sunt limitate la cateva exemple si nu pot fi cuantificate doar in audienta. Exemplele sunt sustinute de piese rulate doar pe Radio Impuls. Un astfel de exemplu este piesa „Dai Duma”, care a avut vizibilitate doar pe Impuls, dar care a ajuns pe locul 3 la nivel national sau locul 1 pe Cluj Shazam. Avand doar 10 frecvente in mediul urban, audientele nu sunt comparabile cu ale altor retele cu peste 50 de frecvente. Dar in orasele in care avem frecvente suntem o voce veritabila, fapt confirmat de studiile noastre interne.
In primul rand, trebuie spus ca acest tandem Kanal D – Radio Impuls va explora ambele sensuri. Am inregistrat deja un transfer al audientei de radio în televiziune. În Transilvania, Kanal D înregistreaza creșteri spectaculoase de audienta de cand Radio Impuls este în grup. Am susținut și vom susține în continuare comunicarea de brand a radio-ului pe TV. Am fost prezenti și vom folosi cross-uri complementare ale prezentatorilor emisiunilor Radio Impuls pe ambele suporturi, TV si Radio. Dinamica si transferul de continut dintre cele doua medii nu sunt facile, deoarece fiecare mediu are un public specific. Mizam pe complementaritatea de suport a continuturilor similare.
Radio Impuls in acest moment este pozitionat ca fiind un radio ce difuzeaza hituri contemporane. Este un CHR (Contemporary Hit Radio), prin tonul radio-ului, al animatorilor, prin jingle-uri, prin muzica difuzata. Pe acest gen de radio nu prea regasesti genul business, asta pentru ca publicul care asculta un astfel de radio nu cauta astfel de continut.
Un public in cautare de informatie de business ar accesa mai degraba un radio din categoria Adult sau Alternative Radio. Desigur, tangential am abordat si vom mai accesa subiecte de business, dar in maniera specifica unui CHR, joviala, tinereasca, fresh, dinamica.
Cariera mea a avut un curs natural. Am studiat sociologia si psihologia si am inceput ca si cercetator. Am peste 20 ani experienta in business-ul de media, lucrand in agentie de media si in televiziune.
Sunt in echipa Kanal D de 12 ani si reprezint statia TV in consiliul de administratie ARMA (Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor), sunt membru si in comitetul tehnic ARMA. Am participat la comisiile a 4 licitatii pentru masurarea audientei TV, am auditat sistemul de monitorizare TV, am scris o carte, in stransa legatura cu domeniul in care activez, “Vizionarea TV si dinamica sociala”.
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro
Insa cea mai mare responsabilitate este incheierea doctoratului in sociologie, iar apoi increderea acordata de ARMA si CNA de a-i reprezenta ca si purtator de cuvant in COMPAR.
De-a lungul carierei mele am avut o sumedenie de provocari; de la integrari in sisteme, cum ar fi cele financiare, bugetare, pana la gasirea unor modele de analiza strategice, de evaluare metodologica a diverselor entitati de business. Gestionarea si integrarea in cadrul Dogan Media a radio-ului reprezinta una dintre cele mai importante provocari ale carierei mele.
Am deschis recent un nou sediu in Cluj, foarte modern, va invitam cand ajungeti in Cluj pe la noi. Apoi, in aceasta toamna, ne dorim sa deschidem un al doilea studio in Bucuresti, care va avea rol de studio tandem pentru accesarea vedetelor, care sunt mai mult prezente in capitala. Mai avem cateva surprize, dar le vom anunta la momentul potrivit.
Ne dorim ca Radio Impuls sa devina un reper important pentru consumatorii de radio, sa ne dezvoltam organic si sa castigam, prin continut relevant, un public tot mai mare. Astfel de rezultate vor atrage dupa sine audienta si, implicit, rezultate financiare.
Da, trendurile internationale sunt importante. Ele dau pulsul media si in Romania. In TV folosim formate internationale adaptate. Ori aici este cheia – sa gasesti modalitatea de productie adaptata la contextul din Romania, indiferent ca vorbim de radio sau TV. Dincolo de reteta secreta adaptata, care definitiveaza trendurile, aceasta este sustinuta de instrumente care se reinventeaza de la an la an. Acum 5 ani vorbeam de YouTube, acum 3 ani de Facebook; in acest moment, daca nu esti pe Instagram, nu existi.
Cu siguranta, dar aceasta crestere trebuie facuta organic. In acest moment dimensiunea retelei, dincolo de limitarile masuratorii audientelor, ne permite sa avem o comunicare cu aproximativ 50% din populatia urbana.
Da, cu siguranta. YouTube a devenit un instrument de transpunere a radio-ului in video. Daca pana nu demult ascultai o piesa live si era suficient, acum prin YouTube interactiunea cu artistii tai preferati este mult mai personala. Le urmaresti performanta, cu toate gesturile, elementele de atmosfera, nu doar la concert, ci ori de cate ori doresti, inregistrata intr-un mediu profesional, la radio. YouTube-ul a facut trecerea radio-ului de la un mediu audio la cel audio-vizual. Este necesar si vom fi si acolo, intr-un timp foarte scurt. Echipamentele sunt pregatite deja. Mai e nevoie doar de 3, 2, 1. ON AIR!
Sursa: forbes.ro