In articol:
- Ce se menționează în plângerea penală împotriva lui Sorin Cîmpeanu
- Ce măsuri prevede Liga Studenților din Iași entru ameliorarea situației
Liga Studenților (LS IAȘI) a întocmit o plângere penală pe care a depus-o la DNA împotriva lui Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, pe care îl acuză de abuz în serviciu, sub pretextul „presiunile exercitate asupra universităților în vederea revenirii intempestive la activitatea didactică în format fizic (on-site), cu încălcarea normelor legale în vigoare și a predictibilității organizării activității academice, fără a
„Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a afirmat săptămâna trecută că nu mai există bază legală pentru continuarea activității didactice în format on-line sau hibrid și că este necesară revenirea imediată la cursuri în format fizic.
Studenții din Iași sunt de părere că „miza haosului” creat de ministrul Educației este „găsirea unui pretext pentru înaintarea pe repede-înainte a unui nou proiect de lege a educației, bazat pe proiectul România Educată, și motivat de aparenta lipsă de soluții și instituții
Conform reprezentanților studenților, realitatea juridică este că pentru anul universitar în curs (2021-2022) universitățile, în baza autonomiei universitare, pot alege dacă desfășoară cursurile on-line, fizic sau hibrid. Starea de alertă declarată și prelungită prin hotărâri de guvern și restricțiile au încetat, dar prevederile Legii 55/2020 rămân în vigoare, iar art.
Ce se menționează în plângerea penală împotriva lui Sorin Cîmpeanu
„Rolul normei este să ofere stabilitate, în special pentru studenți, care sunt beneficiarii actului educațional, fiind bazată pe principiul securității raporturilor juridice, care în materie de educație se regăsește atât în prevederile art.
Condițiile generale de desfășurare a activității didactice se stabilesc cu cel puțin 3 luni înainte de începutul anului universitar, cele contractuale la începutul anului universitar, iar cele specifice fiecărei discipline la începutul semestrului. Orice modificare poate fi făcută doar cu acordul expres al studenților, prin aceasta înțelegându-se toți studenții nu doar reprezentanții lor aleși. Haosul actual este similar cu cel de la începutul anului universitar, când anumite universități și-au îndemnat studenții să se cazeze și să își caute chirie, ca ulterior să li se transmită că nu mai este nevoie să rămână în centrul universitar, activitatea didactică desfășurându-se online.
Citeste si: Războiul din Ucraina ar provoca poluarea aerului din România, după ce valorile toxice au crescut
Acum, studenții au fost chemați brusc, de pe o săptămână pe alta, să revină fizic la ore, deși mulți nu dispun de cazare, iar efectele măsurilor luate de guvern în perioada stării de alertă a afectat situația socio-economică a multor familii care acum nu își mai permit plata unei chirii într-un centru universitar. Din păcate, revenirea intempestivă la cursuri în format fizic convine multor rectori, aceștia văzând în ea o oportunitate de refacere financiară a universităților prin încasarea de taxe de cazare și taxe de restanțe sau de refacere a activității didactice”, precizează studenții din Iași, conform Mediafax.
Ce măsuri prevede Liga Studenților din Iași entru ameliorarea situației
Pentru ameliorarea situației, Liga Studenților propune Ministerului Educației și instituțiilor de învățământ superior adoptarea următoarelor măsuri, până la finalul anului universitar 2021-2022 (30 septembrie 2022):
1. Revenirea imediată la organizarea activității de cazare din căminele universităților cu ocuparea spațiilor de cazare la capacitatea de dinainte de starea de urgență (martie 2020). Totodată, studenților care doresc să accepte un coleg în plus în cameră, pe bază de pat pliabil, să li se permită acest lucru.
2. Acordarea din fondurile proprii ale universităților a unei subvenții de cazare pe baza contractului de locațiune (închiriere), cel puțin egală cu media tarifelor de cazare practicată de către fiecare universitate în parte, pentru studenții care nu sunt cazați în căminele universității și care sunt constrânși de situație să stea în chirie. Legea Educației Naționale nr. 1/2011 permite acordarea unor astfel de subvenții, prin art. 204 alin. (15). Din punct de vedere moral, subvenția aceasta ar echivala cu plata unor daune-interese pentru schimbarea neașteptată de situație în fața căreia au fost puși studenții.
3. Adoptarea unei perioade de tranziție de cel puțin o lună (ideal până la Paștile Ortodox- 24 aprilie), în care să se permită participarea în format hibrid la activitatea didactică (transmiterea on-line a cursurilor și seminarelor desfășurate fizic, similar cu modul în care s-a procedat în învățământul preuniversitar în cazul elevilor care au intrat în izolare sau carantină). De asemenea, grupele de studenți pot fi reorganizate în grupe cu activitate fizică (on-site) și grupe cu activitate didactică on-line.
4. Introducerea prin ordin de ministru a unei amnistii generale în ceea ce privește absențele și a taxelor pentru restanțe sau refacerea activității didactice pentru studenții care nu au cazare în centrul universitar în care studiază, pentru a nu le periclita situația academică și a le bloca accesul în sesiunea de examene. Trecerea peste noapte la activitatea didactică on-site, din păcate, le-a dat multor profesori oportunitatea de a abuza de catalog, notându-i ca absenți pe cei care nu s-au mutat înapoi din localitatea de domiciliu în cea de studiu. Prin acumularea de absențe în această perioadă, studenții riscă să rămână cu restanțe și să fie obligați să refacă activitatea didactică în anul următor, pierzând timp și bani prin taxe de refacere și restanțe, situație care va duce la creșterea cazurilor de abandon universitar.
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro
5. În ceea ce privește programele de master, se impune desfășurarea activității didactice în format exclusiv on-line sau hibrid (cu transmiterea live a activității și posibilitatea de participare on-line), în special pentru masteratele cu durată de un an. Studenții care s-au înmatriculat la aceste programe au făcut-o cu garanția că pe toată durata programului orele de vor desfășura on-line, aceștia rămânând în localitatea de domiciliu. De asemenea, orarul programelor de masterat ar trebui să fie modificat și adaptat la cerințele studenților, orele fiind comasate fie seara, fie la finalul săptămânii, pentru a facilita participarea la activitatea didactică a studenților care lucrează.
6. Recunoașterea prin ordin de ministru a dreptului absolut de participare în fomat on-line/ hibrid la activitatea didactică pentru studenții care sunt angajați sau realizează venituri din activități independente (contracte de drepturi de autor, prestări servicii etc.), indiferent de ciclul de studii.
7. Consultarea directă a tuturor studenților, nu doar a organizațiilor studențești sau a reprezentanților aleși ai studenților care, în anumite situații, pot „dilua” nemulțumirile generale ale studenților în fața conducerii universităților.