Martorii de bord: ce inseamna fiecare indicator in parte si ce trebuie sa faci cand se aprind
Ti s-a aprins un martor in bordul masinii si nu stii ce inseamna si ce trebuie sa faci? In primul rand, tine cont de culoare. Daca martorul este verde, atunci totul e OK. Galben inseamna ca trebuie sa fii precaut si sa verifici cat mai repede problema, iar rosu iti spune ca e neaparat sa opresti, sa verifici si apoi sa ceri ajutorul cuiva specializat daca nu reusesti tu sa-i dai de cap.
Martorii de culoare rosie
Indica o problema care necesita atentie imediata. Altfel, exista riscul unor daune materiale sau corporale.
Daca esti in mers, parcheaza de indata ce poti, opreste motorul si remediaza problema.
Sistemul de franare
Acest martor se va aprinde daca exista o problema la sistemul de franare. Poate semnala o defectiune la pedala de frana, un nivel scazut al uleiului sau maneta de frana de mana trasa.
Probleme la racire
Indica o supraincalzire a temperaturii motorului. Opreste motorul si solutioneaza problema inainte de a porni din nou. Este posibil ca masina ta sa piarda lichid de racire. Nu mai porni motorul pana cand nu rezolvi problema.
Ulei motor
Becul de la ulei iti poate indica una dintre urmatoarele: o temperatura prea ridicata a uleiului, un nivel scazut al uleiului sau o presiune prea scazuta.
Ultimele doua vrei sa le eviti cu orice pret. Nu de alta, dar costurile unei reparatii sunt foarte ridicate. Opreste motorul de indata ce vezi martorul de ulei aprins si rezolva problema.
Airbag
Arata fie ca airbag-ul este oprit, fie ca nu functioneaza. (la masinile din grupul VAG: Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, acest martor are culoare galbena). Daca sistemul de airbag-uri nu functioneaza corespunzator exista riscul ca in caz de accident, airbag-urile sa nu se deschida.
De asemenea, se poate intampla si ca acestea sa se deschida accidental, fara ca masina sa fie implicata intr-un accident. (vezi o teapa cu o masina vanduta fara airbag)
Avertizare baterie
Ar trebui sa vezi acest martor doar cand pornesti masina, pret de cateva secunde. Daca ramane aprins si dupa, inseamna ca ai o problema ori cu bateria, care nu se incarca corespunzator ori cu alternatorul sau vreun cablu de legatura.
Capota deschisa
Se aprinde atunci cand capota masinii este deschisa sau nu a fost inchisa corespunzator.
Opreste masina, rezolva problema si drum bun:)
Martorii de culoare galbena
Acesti martori indica o defectiune care trebuie investigata. Unele defectiuni trec de la sine sau pot fi reparate de tine, pentru altele insa va trebuie sa mergi la service.
Check engine
Martorul check engine aprinsa indica o problema la motor. Poate fi de la: sonda lambda, capacul de la combustibil, convertorul catalitic, bujii sau alte componente de la motor.
Daca nu rezolvi problema, poti avea de-a face cu:
- cresterea consumului
- cresterea nivelului de emisii
- evaporarea combustibilului
- cresterea temperaturii motorului
- daune la alte componenete
EPC (Electronic Power Control)
Indica de obicei o problema la sistemul de acceleratie al masinii. Daca masina este echipata cu ESP, se poate ca acesta sa fie dezactivat automat, moment in care se va aprinde si martorul ESP.
In acelasi timp, este posibil ca pedala de acceleratie sa fie limitata. EPC-ul semnaleaza si probleme ce tin de sistemul de iluminat, cum ar fi faruri sau stopuri arse.
Control tractiune
Acest martor se va activa in momentul in care sistemul de control al tractiunii este dezactivat sau atunci cand se ruleaza pe suprafete precum zapada, nisip etc.
De obicei, pe suprafete unde rotile au probleme de aderenta, martorul se aprinde intermitent pentru a te informa ca exista probleme de tractiune. Daca insa, martorul ramane aprins, inseamna ca fie este dezactivat, fie are o defectiune si va trebui sa mergi la service.
Bujii/ Avertizare preincalzire (doar la diesel)
Poate indica o posibila problema la bujii. S-ar putea sa intampini probleme la pornirea motorului.
Completare utilizatori (Laur Stefan, John Maximilian, Petre Iancau): La modelele Skoda/Volkswagen, diesel, martorul de bujii incandescente se va aprinde si atunci cand:
- contactul pedalei de frana este defect, atentionandu-va ca nu se aprind lampile de frana;
- exista o problema cu senzorii de evacuare;
- exista o problema cu senzorul de presiune si temperatura. Galeria admisie.
ABS
Daca ti se aprinde acest martor, trebuie sa mergi neaparat la service. O defectiune la sistemul ABS nu inseamna ca nu mai ai frane, ci doar ca la franari bruste poti pierde mai usor controlul masinii, neavand acest sistem ajutator.
Cel mai probabil defectiunea este una electronica ce tine de senzorii sistemului si va fi reparata la service.