Minunea a tinut o luna! Timbrul de mediu, eliminat pe 1 februarie, renaste sub o forma noua. Ministrul Mediului spune ca, va fi o taxa europeana! Ce variante sunt vehiculate
Timbrul de mediu a murit, traiasca... timbrul de mediu. E clar ca nu se va numi tot asa, insa ideea principala este aceeasi: vom scoate alti bani din buzunare!
DANIEL CONSTANTIN, MINISTRUL MEDIULUI
" O sa prezentam, probabil saptamana viitoare, un sistem modern, european, pe care l-am gandit, astfel incat sa fie toata lumea multumita si sa ne atingem obiectivele de mediu!"
Incercarea este una dificila. De un deceniu, autoritatile se chinuie sa gaseasca formula corecta pentru o astfel de taxa.
ADRIAN CUCULIS, AVOCAT: Practic, in 10 ani nu am fost in stare sa instituim o taxa care sa respecte principiul poluatorul plateste.
Variantele deja discutate pana acum sunt fie o supraacciza de 5 eurocenti fiecare litru de carburant sau un impozit in functie de nivelul de poluare al masinii. Iar asta inseamna ca fiecare proprietar va plati!
-Nu cred ca litrul de carburant ar fi o idee buna. Un impozit, da. Ar trebui sa vedem si exemplul Angliei care de anul asta daca nu ma insel o sa introduca un impozit special pe masinile vechi!
TEXT NOU:
O alta varianta luata in calcul de Ministerul Mediului este o taxa platita sub forma de vigneta. In functie de nivelul de poluare platesti o anumita suma de bani, iar drept dovada primesti un sticker colorat pe care il lipesti pe parbriz.
In zona centrala a marilor orase, ar urma sa aiba acces doar anumite tipuri de autoturisme, mai putin poluante.
Pana acum nu s-a stabilit clar daca impozitul se va plati o singura data sau esalonat, pe o perioada mai lunga! Unele proiecte prevad impartirea impozitului in 12 rate, anuale!
-Corect, va fi o taxa in plus, dar banuiesc ca vor sa reduca si din aglomeratia de aici.
Am asteptat 3 ore pana sa depun actele!
Timbrul de mediu a cunoscut diferite forme si denumiri din 2007 si pana acum.
Fiecare varianta a fost declarata ilegala de Curtea Europeana de Justitie. De ce? Sa luam drept studiu de caz parcarea din fata Ministerului Mediului. Gasim aici o masina electrica, plus alte modele romanesti dar si din afara tarii. Fiecare polueaza diferit! Iar normele europene spun ca si impozitul ar trebui diferentiat!
ADRIAN CUCULIS, AVOCAT: Iata ca nici acest principiu, poluatorul plateste, nu a fost respectat. Acea discriminare a continuat sa persiste de pe taxa de poluare, inclusiv pe timbrul de mediu!
Teoretic, scopul taxei este sa opreasca inamtricularea unor masini foarte vechi. Iar banii ar trebui folositi pentru proiecte de mediu.
-Sincer, sunt prea multe masini in Bucuresti si ar fi nevoie de taxe care sa reduca numarul de masini!
Autoritatile au uitat, la fiecare schimbare a taxei, un principiu important.
ADRIAN CUCULIS, AVOCAT: Curtea de Justitie a spus intodeauna, inca din 2013, ca este important ca statul roman sa restituie toate taxele incasate!
Cei care au achitat timbrul sub diferitele lui denumiri pot da statul in judecata. Recuperarea banilor pe cale administrativa nu mai este posibila!