De câteva zile, presa românească are ganglionii inflamați de o replică, cel puțin absurdă în context, dată de președintele PSD Liviu Dragnea jurnalistului Alex Dima, care l-a interpelat pe culoarele Casei Poporului pe politician, cu o întrebare legată de fondurle europene, acesta din urmă ”invitându-l” pe reporter pentru un interviu ”la baie”.
Dincolo de absurdul situației, din care Liviu Dragnea pare a fi ieșit cu imaginea șifonată, la o analiză mai atentă a limbajului corporal și a comunicării nonverbale, lucrurile nu stau deloc așa.
Situația
Abordat pe culoarele Parlamentului, președintele PSD a refuzat inițial dialogul cu reporterul, reacția fiind una tipică de apărare. Lipsa contactului vizual pe care Dragnea, în mod deliberat, l-a evitat este una tipică de apărare. Dragnea a refuzat în mod constat să aibă contact vizual cu Alex Dima( fapt subliniat și de poziția cu partea dreaptă a corpului puțin expusă) considerând că nici spațiul și nici timpul nu sunt propice lămuririi, atunci și acolo, unui subiect atât de spinos ca accesarea fondurilor europene.
Întrebarea tendențioasă a lui Dima s-a lovit de refuzul președintelui PSD, care însă va accepta dialogul și inițierea contactului vizual, odată pus la adăpost în spatele unei uși, în ”bârlogul” sigur din punct de vedere simbolic asigurat de spațiu biroului.
Lipsa de siguranță a preșesintelui PSD și faptul că acesta se simte agresat este confirmată din punct de vedere al comunicării corporale de faptul că acesta nu numai că a refuzat orice fel de contact comunicațional cu Alex Dima, (expunerea minimă a corpului, privirea fixă înainte, bărbia ușor ridicată, ritmul alert de deplasare, etc) ci și de replica absurdă în
context ”Haideți la baie”. Subliminal, această invitație se traduce prin reproș pe care Dragnea i-l face reporterului pe care-l consideră lipsit de profesionalism, sintagma „ la baie” sugerând faptul că președintele Camerei Deputaţilor consideră, la nivel mental, că a fost invadat spațiul intim în mod neadecvat.
Mircea N. Stoian, concluzie şocantă în scandalul Dragnea-Alex Dima!"Actul a fost unul premeditat
Dragnea a reluat dialogul vizual cu Dima și a dat replica doar în momentul în care s-a simțit în siguranță.
”Așa se face un interviu?”, întrebarea retorică și reprezintă, în acest caz, cheia situației. Microsemnalele pe care Dragnea le transmite sunt inițial de apărare (pe tot drumul până la cabinet) și atac (odată pus în siguranță). Replica "haideți la baie" este menită nu numai să ridiculizeze lipsa de profesionalism a lui Alex Dima ci și să accenteze absurdul situației, fiind menită să-i provoace o stare de disconfort mental jurnalistului.
Alex Dima
Agresivitatea reporterului este dată de tentativele repetate de a-i ”lua fața” președintelui PSD, Dima încercând de mai multe ori să-i taie calea (timid și nefinalizat) lui Dragnea. Agresivitatea din ton și intrebările cu răspuns dedus dovedesc faptul că actul este unul premeditat și că intenția reporterului este, nu aceea de a afla părerea lui Dragnea despre subiectul în cauză, ci de a-l pune în dificultate și a-l ridiculiza.
Dialogul a devenit real doar din momentul în care Dargnea s-a aflat ” la adăpost” de „atacul” verbal al lui Dima.
Deși, aparent, Liviu Dragnea a avut o reacție deplasată, din punct de vedere al comunicării nonverbale acestă este rezultatul firesc al dorinței de apărare a spațiului mental simbolic, cel care a greșit abordarea fiind Alex Dima. În context, situația este una tipică de atac–apărare, având toate elementele constitutive ale unei reacții de contracarare, la nivel mental, a agresiunii.
Mircea N. Stoian
Mircea N. Stoian a lansat o carte despre comunicarea nonverbală
Mai multe amănunte despre comunicarea nonverbală și modul în care aceasta poate fi decriptată puteți afla din cartea ”Mintea nu are secrete”, scrisă de Mircea N Stoian, care poate fi comandată pe conturile de facebook Mircea N Stoian și Mircea N Stoian oficial precum și pe adresa de email [email protected]. Volumul are 364 de pagini, costă 45 de lei și este singura carte de acest gen scrisă în limba română, care acoperă aproape în totalitate subiectul comunicării nonverbale și limbajului corporal și este destinată atât publicului larg cât și specialiștilor în comunicare.