Noile avioane SMURD cu plămân artificial și „super-incubator”, zac nefolosite într-un hangar
Noile avioane SMURD București achiziționate din fonduri europene pentru pacienții în stare critică au fost uitate într-un hangar, în timp ce sistemul medical este pus la pământ. Cât au costat aeronavele și cât de utile sunt?
Author: Stefania Pavel sâmbătă 28 octombrie 2023 , 13:39
La data de 31 august, pe Aeroportul Băneasa din București a fost făcută recepția a două aeronave moderne SMURD București pentru transportul pacienților aflați în stare foarte gravă. În acea zi a fost prezentat doar unul dintre cele două avioanele Bombardier Learjet 75 deşi, potrivit contractului din SEAP, ambele trebuiau predate în timp util.
Ce dotări au cele două achiziții?
Noile achiziții sunt ca o gură de aer proaspăt pentru România, având în vedere sistemul sanitar șubred din țara noastră.
Despre ambulanțele aeriene a vorbit și Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), care a spus că sunt dotate cu un incubator pentru transportul bebelușilor și cu un plămân artificial.
„Cele două avioane cu dotare pentru transportul pacienților critici (2 pacienți simultan/ avion) dețin o dotare medicala foarte avansată ce include și un aparat ECMO (plămân artificial) pe fiecare avion. Fiecare dintre cele două avioane mai are în dotare și câte un incubator pentru bebeluși aflați în stare critică cu dotarea aferenta necesara îngrijirii nounăscuților grav bolnavi“,
a transmis Raed Arafat pe pagina sa de Facebook în decembrie 2021.
Până în acest moment, cele două aeronave nu au fost folosite, ba mai mult de atât ele ar fi fost fost și trimite la reparații, lucru confirmat de firma din Statele Unite ale Americii care a câștigat contractul pentru furnizarea avioanelor.
De ce nu au fost puse în folosință cele două avioane?
Potrivit Buletin de București, firma ar fi trimis și o scrisoare în care explică cum noile achiziții ar fi fost lăsate de izbeliște pe piste, motiv pentru care s-ar fi degradat.
„ Ca urmare a vizitei pe care a efectuat-o în data de 27.09.2023 la hangarul nr. 2 din Bulevardul Ficusului nr. 44, București, locul în care se află depozitate cele două avioane și echipamentele medicale ale acestora, echipa de specialiști SPECTRUM AEROMED, furnizor ai echipamentelor medicale, ne-au atenționat asupra faptului că echipamentele furnizate se află în prezent într-o cameră de depozitare cu mult praf iar pe cele doua aeronave este de asemenea depus praf.
Condițiile existente sunt necorespunzătoare pentru depozitarea echipamentelor medicale sensibile la praf, se pot produce defecțiuni prin pătrunderea prafului în interiorul lor ”.
Bogdan Oprița, șeful UPU SMURD București a emis în cele din urmă o explicație pentru cele întâmplate, spunând pentru sursa citată că mai întâi piloții trebuie să fie antrenați pentru astfel de misiuni speciale.
„Nu, avioanele nu au fost implicate în misiuni pentru că urmează o perioadă de pregătire a piloților ca să facă trecerea pe acest tip de avion, din câte știu eu.
Eu știu că urmează să înceapă și au 80 de zboruri de anduranță, adică zboruri tehnice“, a spus medicul.
Până în acest moment nu se știe exact când cele două avioane vor putea fi folosite. Pe data 12 septembrie procurorii Parchetului European au făcut descinderi la Inspectoratul General al Aviației din Ministerul de Interne. Pe lista urmăriților penal se numără și generalul Cătălin Paul Dache.