Peste 4.500 de cazuri de abuz asupra copiilor, semnalate in 2016 la Telefonul Copilului. In peste 70% dintre ele, agresorii au fost chiar parintii
Peste 4.500 de cazuri de abuz asupra copiilor au fost semnalate anul trecut la Telefonul Copilului, cu peste 45% mai multe fata de 2015. Agresiunea fizica a fost forma de abuz in cele mai multe cazuri, fiind semnalate 1.877 de cazuri, cu 46,75% mai multe fata de 2015. Numarul celor care au sunat la Telefonul Copilului a crescut anul trecut cu 33%, fiind inregistrate aproape 90.000 de apeluri.
Potrivit bilantului Asociatiei Telefonul Copilului, in 2016 au fost inregistrate, la 116111- Telefonul Copilului, 88.986 de apeluri, in crestere cu 33,71% fata de 2015. Dintre acestea, 10.356 au reprezentat cazuri care au necesitat interventie si monitorizare de lunga durata a specialistilor.
Cele mai multe cazuri de abuz, respectiv 65,71%, au fost in familie, 17,39% s-au petrecut in familie extinsa, in asistenta maternala sau in centrul de plasament, 11,05% in spatiul public si 5,85% in mediul scolar.
Parintii au fost agresorii copiilor in 72,96% dintre cazuri, in 9,81% a fost un alt copil, dar au fost si cazuri in care agresorul a fost o alta ruda sau un alt adult.
Potrivit bilantului, sesizarile legate de bullying (insulte, jigniri, porecle, lovituri, intimidare, denigrare, insulte cu privire la statutul social) au crescut cu 25,41% fata de 2015, fiind inregistrate anul trecut 1.545 de cazuri.
Aceste cazuri au fost prezente in special in scoala sau in gradinita, unde au fost 81,96% dintre sesizari, dar si in mediul online sau in spatiul public (18,04%). Un alt copil a fost agresor in cele mai multe cazuri, dar si profesorii sau un alt adult. In 84,97% dintre situatii au fost copiii cei care au sesizat situatii de abuz de tip bullying, iar in 15,03% dintre cazuri- parinti sau alti adulti.
Cele mai multe probleme semnalate au fost legate de nevoia de exprimare a gândurilor, a temerilor si a sentimentelor legate de familie (39,40%), probleme specifice adolescentilor (32,88%), probleme in familie (19,29%) si depresii si tulburari de comportament (4,94%). Astfel, 72,85% dintre copii au cerut suport psiho-emotional, iar 27,15% dintre parinti sau alti adulti au solicitat consiliere psihologica pentru imbunatatirea relatiei copil- parinti.
Apelantii provin, in principal, din familii nucleare (84,17%), dar si din familii monoparentale (8,10%), familii extinse (5,03%), respectiv familii adoptatoare, alte familii care au primit copii in plasament, ori sunt copii ai caror parinti au decedat (2,70%).
Cele mai multe cazuri s-au inregistrat in Vrancea, Constanta, Teleorman, Vaslui, Neamt, Bucuresti (sector 5), Dâmbovita, Ilfov, Dolj, Olt, iar cele mai putine au fost sesizate in Covasna, Harghita, Salaj, Tulcea, Bihor, Satu Mare, Bistrita-Nasaud, Braila, Mehedinti si Arad.
“Numarul cazurilor de abuz inregistrate la Telefonul Copilului a crescut constant, iar acest lucru nu face decat sa oglindeasca problemele in continua crestere in societatea româneasca.
Faptul ca din ce in ce mai multe persoane au incredere sa apeleze 116 111 si sa raporteze abuzuri asupra copiilor este de bun augur si semnifica faptul ca mentalitatile s-au schimbat si ca nu mai traim aceeasi resemnare in fata suferintei, mai ales din partea copiilor. Totusi, luna aceasta se implinesc 10 ani de la aderarea României la Uniunea Europeana, moment in care constatam ca aderarea a condus mai mult la alinierea legislatiei nationale la cea europeana si mai putin, insa, la modalitati concrete de aplicare a acesteia.
Mai mult decât atât, la nivel social, abuzurile la adresa oricarei persoane, copil sau nu, ar trebui sa se loveasca de toleranta zero", a declarat Catalina Surcel, directorul executiv al Asociatiei Telefonul Copilului.
Asociatia Telefonul Copilului raspunde zilnic, intre orele 08.00 si 24.00, apelurilor copiilor si parintilor la 116 111, linia europeana de asistenta pentru copii, gestionata in România de organizatia nonguvernamentala.