In articol:
- Care este prețul carburanților în Europa
- De ce au ajuns benzina și motorina să coste 9 lei în România
Preț carburanți Europa. În România, prețul benzinei este cu 15,6% mai mic decât media europeană, iar benzina este de 12,3%, spune Libertatea, potrivit ultimului raport al Comisiei Europene.
Care este prețul carburanților în Europa
Cele mai mici prețuri se găsesc în Ungaria, unde prețul carburanților a fost plafonat de către Guvern, în Bulgaria care în mod normal avea prețuri mai mici decât cele din România și în Polonia, arată datele furnizate de Comisia Europeană .
În Ungaria, un litru de benzină ajunge la 1,23 euro, iar în România la 1,72 euro. Un litru de benzină în Bulgaria este de aproximativ 1,66 euro, în timp ce în Polonia ajunge la 1,71 euro pe litru.
În Ungaria motorina ajunge la 1,46 euro/litru, în timp ce în România este de 1,82 euro. Un litru de motorină ajunge în Polonia la 1,61 euro.
Grecia depășește Franța, Germania, Spania și Italia când vine vorba de prețul carburanților. În Grecia un litru de benzină este de 2,40 euro, iar motorina 2,03 euro. În Franța benzina este 2,13 euro pe litru, motorina 2,06 euro pe litru.
În Germania un litru de benzină costă 2,00 euro, iar unul de motorină 2,04 euro.
În Italia prețurile sunt ceva mai mici: un litru de benzină costă 2,01 euro pe litru, în timp ce motorina este 1,93 euro pe litru.
Cele mai mici prețuri la carburanți în Uniunea Europeană sunt în Malta. Aici benzina ajunge la 1,34 euro pe litru, iar motorina la 1,21 euro.
Cea mai scumpă benzină se găsește în Danemarca unde un litru costă 2,49 euro, iar cea mai scumpă motorină se găsește în Suedia: 2,48 euro/litru.
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro
De ce au ajuns benzina și motorina să coste 9 lei în România
O analiză a arătat că față de aceeași perioadă a anului 2021 preţul la pompă este mai mare cu 63%,iar această creştere are la bază mai multe motive: creşterea cotaţiilor ţiţeiului, deprecierea leului în raport cu dolarul, creşterea costurilor de transport maritim al ţiţeiului în Marea Neagră (cu peste 500%), precum și creşterea costurilor cu asigurările pentru navele care circulă în Marea Neagră.
Costurile de rafinare s-au majorat cu 30%, cele de furnizare cu 100%, acciza a urcat cu 3%, iar cota de TVA de la stat a urcat cu 63%.
Citeste si: Pasagerii din Deltă vor trebui să plătească de patru ori mai mult pentru transportul peste Dunăre