Primele semne că trebuie să schimbi distribuția la mașină. Simptomele diferă între cea pe lanț și cea pe curea
Motoarele recent introduse pe piață au început să distrugă mitul distribuției pe lanț, acela că nu se poate strica și că are o viață lungă până la 250. 000 km parcurși fără niciun fel de probleme. Mai nou, există propulsoare ce nu ating nici măcar 100.000 km cu distribuția pe lanț.
La un mers normal cu mașina, distribuția pe curea trebuie schimbată odată la 4 ani sau chiar mai devreme, daca ați parcurs 60.000 km, 90.000 km, 120.000 km. Această cifră depinde de motorizare. În cazul distribuției pe lanț, aceasta ar trebui schimbată odată la 250.000- 300.000 km.
Distribuția pe lanț, mai costisitoare decât cea pe curea
Multă lume știe faptul că un kit de distribuție pe lanț plus manoperă sunt de două sau chiar trei ori mai scumpe decât un kit de distribuție pe curea.
Având în vedere acest lucru, ar fi mai puțin costisitoare alegerea unui motor cu distribuție pe curea.
Simptomele unei distribuții uzate care necesită schimbarea acesteia
Zgomote: Primul semn că trebuie să schimbi distribuția, fie ea pe lanț sau pe curea, este acela că mașina devine mai leneșă și nu mai trage cum trăgea odată. După o perioadă de timp, aceasta începe să scoată zgomote, vor apărea și vibrațiile, iar acestea nu vor ceda din senin.
Motoarele cu distribuție pe curea, când aceasta este uzată, vor face un zgomot la relanti, pe care îl veți auzi dacă ridicați capota. Sunetul vine din partea dreapta si este similar cu cel făcut de cureaua de accesorii. Daca va întrebați cum vă dați seama ca zgomotul vine de la distribuție si nu de la cureaua de accesorii, atunci schimbați mai întâi cureaua de accesorii, iar daca zgomotul persista, înseamnă ca trebuie să schimbați și distribuția.
Motoarele cu distribuție pe lanț, când aceasta este uzata, nu fac zgomote ciudate la ralanti, doar atunci când le turați. In timpul mersului, atunci când schimbați vitezele sau faceți frână de motor se aude un sunet metalic in partea dreapta a motorului.
Sunt mai multe simptome in cazul distribuțiilor pe lanț: motorul consuma mai mult, tremura la relanti, iar atunci când faceți frână de motor sunetul metalic este și mai pronunțat. După câteva secunde de mers se aprinde ESP-ul si dacă aveți ghinion se poate opri si motorul, rămânând aprinși martorii EPC (Electronic Pedal Control/ Electronic Power Control), Engine (motor) si Baterie, care însă se sting după ce reporniți motorul.
Fumul de evacuare: dacă observați mai mult fum decât în mod obișnuit provenind de la evacuare (motor diesel), acesta poate fi un indiciu că reglajul avansului nu este corespunzător.
În funcție de sistemul și generația de injecție, acest reglaj are particularitățile sale și se verifică/ reglează la înlocuirea distribuției.
Oprirea bruscă din mers: acesta este cel mai rău scenariu care va provoca pagube importante motorului. Dacă mașina se oprește brusc, componentele afectate prin ruperea curelei vor fi: supape, culbutori, tacheți, arbore/i cu came, chiulasa, pistoane. Nu se aplică aceleași daune colaterale la toți producătorii auto.
Ulei ce se scurge în zona mecanismului de distribuție: pierderile de ulei în zona distribuției pot apărea în principal din îmbătrânirea/ defectarea a trei componente: garnitura capacului de arbore/i cu came, semeringul etanșare arbore cotit, semeringul de etanșare arbore/i cu came.
În cazurile automobilelor foarte vechi pot apărea pierderi de ulei prin garnitura de chiulasă.