Soferii de taxi din Capitala refuza sa porneasca aerul conditionat. Motivul
Cine a spus că e insuportabilă căldura de la amiază pe stradă probabil că nu a avut ocazia să meargă cu un taxi, zilele acestea. Încercarea de a găsi un şofer dispus să pornească aerul condiţionat e misiune imposibilă.
Pe la ora de amiaza Capitala fierbe in suc propriu. Autobuzele sunt saune ambulante, iar metroul tot nu ajunge in Drumul Taberei. Asa ca vrem sa aflam cat de greu este sa gasim un sofer de taxi care sa ne duca la destinatie intr-o atmosfera… racoroasa.
"Cate grade sunt, va arata? Nu, nu arata, dar au spus ca or sa fie 33 la Bucuresti, maxima. Acum banuiesc ca sunt vreo 30 de grade."
Instinctul sau caldura din masina, mai degraba, nu il tradeaza pe taximetrist. Ii da dreptate si o aplicatie de meteo instalata pe telefonul mobil.
"Uite, maxima de 34."
Omul nu pare foarte afectat, dar in spate e deja insuportabil. Deschidem la maxim ambele geamuri, doar-doar om da de-o briza de aer.
Cum speranta se naruie imediat, ne luam inima-n dinti si intrebam de aerul conditionat…
"Aer, aveti? Sau nu merge? Nu merge aerul.
Dar eu nu cred ca face fata aerul. Nu, sunt multumit, dar anul trecut am zacut 2 saptamani de la aerul conditionat."
Asadar, aflam o prima explicatie. Evident, nu este singurul motiv, dar la mijloc cad, inevitabil, clientii.
"Aerul este exact ca iarna, trebuie sa stai cu el mereu pornit, merge masina incontinuu, cand stationez trebuie sa mearga, altfel… Pai, si nu se plang clientii? Pai, cer pe aplicatie cu aer si prin statie, dar…"
Dar trebuie sa isi puna pofta-n cui.
La fel cum am facut-o si noi. Si nu doar o data…
"Dom'le, murim de cald. Da."
Ar fi de ras daca nu ar fi de plans, tinand cont ca afirmatia a fost facuta chiar de catre soferul taximetrului. E tanar si spune ca s-a apucat de meserie acum doar 2 luni. Colegii l-ar fi "sabotat" spune el, cand vine vorba de instalatia de aer conditionat.
"Cate grade… Crezi ca arata asta? E cheala. Nici aer? Nu v-au dat aer astia? Are aerul pus de ei, dar are 300 de grame de freon, ca i l-au scos de acum cateva zile baietii aia si am vazut si consuma benzina degeaba, gaz."
Aha, deci, inevitabil, ajungem la capitolul cel mai sensibil pentru orice taximetrist: consumul.
"Ieri chiar am vrut, de curiozitate, sa vad cat consuma cu aer, am bagat de 50 de lei si, in mod normal, fac 200-250 de kilometri.
Am inchis toate geamurile si cat credeti ca am mers? Fix 90 de kilometri."
Si macar de-ar fi fost un consum care sa merite…
"Deci, cu geamurile inchise, cu aerul dat pe 3, ca daca il dadeam pe 4 nu mai plecam de la semafor, si transpiram, curgea apa, asa, pe mine."
La fel cum a curs si pe noi in cei 5 kilometri cat am parcurs cu masina.
Ce-I drept, am putea spune ca suntem norocosi ca macar am ajuns la destinatie, la ce "captura" au facut in zori politistii de la rutiera.
"Va rog, astept documentele. Deci chiar n-am niciun act la mine, serios n-am. Niciun document, nimic, nimic? Am fost la spalat masina si am luat mapa cu toate… Extraordinar, ca sa vedeti…"
Cand vine vorba de explicatii si motive probabil ca doar pescarii ii depasesc pe soferii de taxi.
Acest domn, de exemplu, nu doar ca si-a "uitat" actele, nici cu data nasterii nu prea se descurca.
"Data nasterii. Stati sa sun sa-mi aduca actele. Da-mi data nasterii, te rog. Stati putin, sa sun, sa… Da, mai, omule, data nasterii." "Hai, bre, lasa-ma, stau acum sa ma fac de ras? Bai, baiatule, deja vezi ca schimbam atitudinea"
Nu tarziu politistii inteleg de unde atata suparare pe individ.
"Veniti, fratilor, incoace, ca nu e Tudorache, e Florea Daniel dumnealui."
Si nu doar cu numele e o problema…
"Ce problema ai cu permisul? Ce problema, de ce? Pai, scrie "cu restrictii, suspendat". E la politie."
Cu un zambet ironic, soferul recunoaste ca tocmai a comis o infractiune, conducand cu permisul suspendat din cauza punctelor de penalizare. Nu a fost singurul in aceasta situatie, politistii deschizand 2 dosare penale pentru conducere cu permisul suspendat. Alti 15 taximetristi au ramas fara numerele de la masini, pentru grave defectiuni tehnice.