Ministerul Sanatatii sesizeaza Parchetul pentru posibile fapte penale la Institutul "Ana Aslan"
Ministerul Sanatatii a decis sesizarea Parchetului de pe langa Judecatoria Sectorului 1 pentru posibile fapte de natura penala la Institutul National de Gerontologie si Geriatrie "Ana Aslan", in urma unui control efectuat de Corpul de control al ministrului Sanatatii.
Potrivit unui comunicat de presa al MS, Corpul de control a recomandat revocarea din functie a directorului medical al institutului, scrie Agerpres.
"In privinta achizitiei de reactivi pentru laborator, exista suspiciunea de fraudare a procedurilor de achizitie publica. Corpul de control a identificat posibilitatea ca unele caiete de sarcini sa fi fost intocmite astfel incat la procedura de achizitie sa participe o singura firma. Raportul considera ca astfel s-a limitat accesul altor competitori. Acordul cadru impunea folosirea unui singur furnizor, desi legea permite derularea de achizitii pe loturi, care ar fi avut efect reducerea semnificativa a costurilor.
Astfel, in 2014, reactivii au fost achizitionati de la un singur furnizor, la o valoare de 7.685.512 lei. Cand achizitia a fost realizata pe loturi (in anul 2016), valoarea de achizitie a reactivilor a fost de aproape patru ori mai mica, de doar 1.976.458 lei. Raportul recomanda verificarea pe mai multi ani a acestor practici", se arata in comunicatul de presa.
in raportul Corpului de control se mentioneaza ca in laboratorul de analize medicale al institutului, in perioada mai 2014 — august 2016, au fost efectuate analize pentru diverse persoane neasigurate, posibil rude ale salariatilor, in valoare
estimata totala de 102.742 lei.
O alta situatie descoperita este cea a unor sporuri "platite ilegal", mai arata MS.
"De exemplu, postul de sef laborator analize medicale este ocupat din luna iulie 2009 cu delegatie de sase luni (reinnoita periodic) de un medic primar in anatomie patologica. Desi nu mai lucreaza in serviciul anatomie patologica, persoanei respective i-a fost pastrat sporul de 50% din salariul de baza in loc sa fie schimbat in cel de 15%, conform prevederilor legale.
Mai mult, numirea aceasta a fost facuta ilegal pentru ca specialitatea de anatomie patologica nu este compatibila, conform legii, cu functia de sef de laborator analize medicale. Raportul impune realizarea unui control intern si recuperarea sumelor din 2009 pana la momentul controlului", se mai mentioneaza raportul.
Echipa de control a constatat probleme si in privinta medicamentelor, adauga MS.
"(..) Au fost constatate neconcordante intre cantitatile scoase din farmacie sau policlinica si foile de observatie ale pacientilor.
Exista suspiciunea ca aceste medicamente nu au fost prescrise pacientilor, dar decontate. Desi cantitatile nu sunt mari, situatia nu este acceptabila", sustine sursa citata.
Conform raportului, s-a constatat ca au fost prescrise medicamente Gerovital in ambulatoriul de specialitate al spitalului, desi acest lucru nu este permis.
"in ambulatoriu exista aparatura pentru cazuri de urgenta, dar Gerovitalul nu face parte din medicatia de urgenta.
in ambulatoriu se efectueaza doar consultatii sau analize de laborator. O explicatie venita din partea spitalului este faptul ca ar fi in derulare un proiect de cercetare inceput in anii '60. insa nu au fost furnizate echipei de control documente privind derularea unor studii clinice la spital si nici aprobarea pentru derularea proiectului de cercetare mai sus amintit", afirma MS.
Exista si discrepante, se precizeaza in raportul Corpului de control, la cantitatile de medicamente raportate in bonurile de consum si foile de observatie ale pacientilor.
"Dintr-o cantitate de 20.000 de fiole de Gerovital achizitionate de spital, 1.430 nu se regasesc in foile de observatie. Avand in vedere neregulile constatate, Corpul de control a solicitat managerului ca in prima sedinta de Comitet Director sa analizeze activitatea desfasurata la institut de catre doamna farmacist sef", potrivit comunicatului de presa.
Corpul de control al ministrului Sanatatii a mai constatat ca au fost incheiate contracte fara respectarea legii pentru inchirierea de spatii catre mai multe societati comerciale.
"Astfel, au fost semnate cinci contracte cu mai multe firme, chiar daca Legea 95/2006 prevede ca un spatiu poate fi inchiriat de spitale numai catre alti furnizori de servicii medicale. De asemenea, nu exista acordul Ministerului Sanatatii pentru inchirierea acestor spatii conform prevederilor HG nr. 517 din 1991. Raportul Corpului de Control impune rezilierea contractelor, in conditiile legii", se afirma in comunicat.
Corpul de control a verificat si achizitia de servicii de curatenie si a constatat ca un contract atribuit prin licitatie publica deschisa in 2012 catre o firma a fost realizat in baza caietului de sarcini in care este prevazuta o suprafata totala pentru curatenie, igienizare, dezinfectare etc de 95.700 de metri patrati.
"Cu toate acestea, anexele caietului de sarcini indica o suprafata de 119.165 metri patrati", se evidentiaza in document, fiind recomandata inaintarea situatiei catre institutii competente pentru a analiza care sunt suprafetele pentru care nu s-a prestat in fapt niciun serviciu de curatenie, dar pentru care s-au facturat servicii cu prejudicierea bugetului spitalului.
Alte neconcordante au fost constatate de Corpul de control la facturarea serviciilor prestate peste valoarea contractata de spital cu casa de asigurari.
"Concret, in situatiile financiare pe anul 2014, conducerea spitalului nu a inregistrat in bugetul de venituri si cheltuieli servicii prestate peste plafonul contractat cu Casa de Asigurari a Municipiului Bucuresti, in valoare de 72.000 de lei. Totusi, conducerea spitalului a incercat sa recupereze aceste servicii de la Casa facturand insa o suma mai mare, de peste 74.000 de lei, CASMB a refuzat sa achite contravaloarea. Raportul impune includerea acestor servicii in buget si facturarea lor corespunzatoare catre CASMB in vederea recuperarii fondurilor", sustine aceeasi sursa.
MS precizeaza ca joi ministrul Sanatatii a reconfirmat-o in functia de manager pe dr. Silvi Ifrim, ale carei sesizari au dus la desfasurarea actiunilor de control.
"In privinta achizitiei de reactivi pentru laborator, exista suspiciunea de fraudare a procedurilor de achizitie publica. Corpul de control a identificat posibilitatea ca unele caiete de sarcini sa fi fost intocmite astfel incat la procedura de achizitie sa participe o singura firma. Raportul considera ca astfel s-a limitat accesul altor competitori. Acordul cadru impunea folosirea unui singur furnizor, desi legea permite derularea de achizitii pe loturi, care ar fi avut efect reducerea semnificativa a costurilor. Astfel, in 2014, reactivii au fost achizitionati de la un singur furnizor, la o valoare de 7.685.512 lei. Cand achizitia a fost realizata pe loturi (in anul 2016), valoarea de achizitie a reactivilor a fost de aproape patru ori mai mica, de doar 1.976.458 lei. Raportul recomanda verificarea pe mai multi ani a acestor practici", se arata in comunicatul de presa.
in raportul Corpului de control se mentioneaza ca in laboratorul de analize medicale al institutului, in perioada mai 2014 — august 2016, au fost efectuate analize pentru diverse persoane neasigurate, posibil rude ale salariatilor, in valoare estimata totala de 102.742 lei.
O alta situatie descoperita este cea a unor sporuri "platite ilegal", mai arata MS.
"De exemplu, postul de sef laborator analize medicale este ocupat din luna iulie 2009 cu delegatie de sase luni (reinnoita periodic) de un medic primar in anatomie patologica. Desi nu mai lucreaza in serviciul anatomie patologica, persoanei respective i-a fost pastrat sporul de 50% din salariul de baza in loc sa fie schimbat in cel de 15%, conform prevederilor legale. Mai mult, numirea aceasta a fost facuta ilegal pentru ca specialitatea de anatomie patologica nu este compatibila, conform legii, cu functia de sef de laborator analize medicale. Raportul impune realizarea unui control intern si recuperarea sumelor din 2009 pana la momentul controlului", se mai mentioneaza raportul.
Echipa de control a constatat probleme si in privinta medicamentelor, adauga MS.
"(..) Au fost constatate neconcordante intre cantitatile scoase din farmacie sau policlinica si foile de observatie ale pacientilor. Exista suspiciunea ca aceste medicamente nu au fost prescrise pacientilor, dar decontate. Desi cantitatile nu sunt mari, situatia nu este acceptabila", sustine sursa citata.
Citeste si: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi- catena.ro
Citeste si: Rezultate parțiale. Se numără ultimele voturi. Elena Lasconi l-a depășit pe Marcel Ciolacu și a trecut pe locul 2- antena3.ro
Citeste si: REZULTATE EXIT-POLL-URI la alegerile prezidențiale 2024- primul tur. Marcel Ciolacu și Elena Lasconi, în turul doi- wowbiz.ro
Conform raportului, s-a constatat ca au fost prescrise medicamente Gerovital in ambulatoriul de specialitate al spitalului, desi acest lucru nu este permis.
"in ambulatoriu exista aparatura pentru cazuri de urgenta, dar Gerovitalul nu face parte din medicatia de urgenta. in ambulatoriu se efectueaza doar consultatii sau analize de laborator. O explicatie venita din partea spitalului este faptul ca ar fi in derulare un proiect de cercetare inceput in anii '60. insa nu au fost furnizate echipei de control documente privind derularea unor studii clinice la spital si nici aprobarea pentru derularea proiectului de cercetare mai sus amintit", afirma MS.
Exista si discrepante, se precizeaza in raportul Corpului de control, la cantitatile de medicamente raportate in bonurile de consum si foile de observatie ale pacientilor.
"Dintr-o cantitate de 20.000 de fiole de Gerovital achizitionate de spital, 1.430 nu se regasesc in foile de observatie. Avand in vedere neregulile constatate, Corpul de control a solicitat managerului ca in prima sedinta de Comitet Director sa analizeze activitatea desfasurata la institut de catre doamna farmacist sef", potrivit comunicatului de presa.
Corpul de control al ministrului Sanatatii a mai constatat ca au fost incheiate contracte fara respectarea legii pentru inchirierea de spatii catre mai multe societati comerciale.
"Astfel, au fost semnate cinci contracte cu mai multe firme, chiar daca Legea 95/2006 prevede ca un spatiu poate fi inchiriat de spitale numai catre alti furnizori de servicii medicale. De asemenea, nu exista acordul Ministerului Sanatatii pentru inchirierea acestor spatii conform prevederilor HG nr. 517 din 1991. Raportul Corpului de Control impune rezilierea contractelor, in conditiile legii", se afirma in comunicat.
Corpul de control a verificat si achizitia de servicii de curatenie si a constatat ca un contract atribuit prin licitatie publica deschisa in 2012 catre o firma a fost realizat in baza caietului de sarcini in care este prevazuta o suprafata totala pentru curatenie, igienizare, dezinfectare etc de 95.700 de metri patrati.
"Cu toate acestea, anexele caietului de sarcini indica o suprafata de 119.165 metri patrati", se evidentiaza in document, fiind recomandata inaintarea situatiei catre institutii competente pentru a analiza care sunt suprafetele pentru care nu s-a prestat in fapt niciun serviciu de curatenie, dar pentru care s-au facturat servicii cu prejudicierea bugetului spitalului.
Citeste si: Pensionarele vor primi 375 de lei, pe lângă pensie, în luna decembrie. Cine beneficiază de această sumă?- kfetele.ro
Citeste si: Horoscop 26 noiembrie 2024: Vești îngrijorătoare pentru nativii Săgetător. Planurile Balanțelor sunt răstălmăcite și puse la încercare- radioimpuls.ro
Citeste si: Rezultat exit poll alegerile prezidenţiale 2024: Marcel Ciolacu intră în turul doi cu Elena Lasconi. Călin Georgescu, marea surpriză- antena3.ro
Alte neconcordante au fost constatate de Corpul de control la facturarea serviciilor prestate peste valoarea contractata de spital cu casa de asigurari.
"Concret, in situatiile financiare pe anul 2014, conducerea spitalului nu a inregistrat in bugetul de venituri si cheltuieli servicii prestate peste plafonul contractat cu Casa de Asigurari a Municipiului Bucuresti, in valoare de 72.000 de lei. Totusi, conducerea spitalului a incercat sa recupereze aceste servicii de la Casa facturand insa o suma mai mare, de peste 74.000 de lei, CASMB a refuzat sa achite contravaloarea. Raportul impune includerea acestor servicii in buget si facturarea lor corespunzatoare catre CASMB in vederea recuperarii fondurilor", sustine aceeasi sursa.
MS precizeaza ca joi ministrul Sanatatii a reconfirmat-o in functia de manager pe dr. Silvi Ifrim, ale carei sesizari au dus la desfasurarea actiunilor de control.