Se schimbă codul rutier. Șoferii agresivi în trafic vor fi sancționați dur
Vedem în fiecare zi tot mai multe exemple de agresivitate în trafic în România, iar polițiștii de la Rutieră nu mai sunt dispuși să tolereze aceste comportamente care duc de multe ori la accidente grave. A fost publicat în transparență decizională un proiect de schimbare a Codului Rutier care prevede sancționarea șoferilor agresivi.
Author: Razvan Ilie duminică 21 noiembrie 2021 , 09:47
Pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne se află un proiect de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea legislației privind circulația pe drumurile publice. În cadrul acestui proiect, inițiatorii definesc ”comportamentul agresiv” prin introducerea mai multor situații întâlnite frecvent deja pe străzile României.
Una dintre modificările propuse de Ministerul de Interne se referă la Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea 1, nr. 670 din 3 august 2006, potrivit Wall-Street.ro.
După articolul 54 din legea menționată, proiectul propune introducerea unui nou articol prin care se interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.
Comportamentul agresiv în trafic, sancționat în premieră
Un ”comportament agresiv” în trafic se va sancționa cu amenda și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile.
Manevrele considerate ca fiind subiectul unui comportament agresiv în trafic sunt variate, printre ele polițiștii rutieri menționând circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, de natură a intimida un alt șofer sau folosirea repetată a semnalelor sonore sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care
circulă în fața sa să elibereze banda de circulație.
Care sunt manevrele considerate agresive în noua lege
a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens; b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor; c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare; d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia; e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație; f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu drumul numai una dintre roți; g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la circulație care circulă în spatele acestuia; h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia; i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.
Amenzi de 2.900 lei pentru șoferii care nu opresc la trecerea la nivel cu calea ferată
De asemenea, un nou alineat se adaugă și la articolul 102, ce prevede amenzi între 1.300 de lei și 2.900
de lei, potrivit proiectului de lege prezentat de Wall-Street.ro:
Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru operioada de 120 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a următoarelor fapte:
a) depășirea cu mai mult de 70 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
b) neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune; c) efectuarea, de către conducătorul de autovehicul, pe autostradă, a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, a circulației în sens contrar sensului de circulație, a circulației sau traversării de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile.”