VIDEO | Tăvălugul scumpirilor la alimente se resimte tot mai tare în buzunarele românilor
Fermierii spun că explozia prețurilor nu se produce din cauza lor, ci din cauza intermediarilor și a hypermaketurilor care au adaosuri comerciale exagerate.
Drumul de la producător la magazin înseamnă o creștere a prețului de 4-5 ori, iar de suferit au tot... consumatorii.
Între un leu și 50 de bani și 2 lei costă litrul de lapte vândut de producător la poarta fermei. În schimb, la raft vedem că prețul este și de 4-5 ori mai mare.
Dorin Cojocaru, președinte Patronatul Laptelui: „Undeva o marjă de 35-40 la sută este la un miel blând care suge de la două oi proaste, adică la comerciant. Cine sunt aceste oi proaste? Furnizorul: fermier, procesator care vinde cu un preț mic către hypermarket. A doua oaie proastă e consumatorul care plătește preț mare la raft.”
Citeste si: Rețetă clasică de Pască fără aluat: Este perfectă pentru masa din Duminica Paștelui
Fermierii spun că problema vine de la intermediari, care vor să cumpere la preț mic și să vândă cât mai scump.
Vlad Muscă, fermier: „Eu dau laptele cu 1,4 lei. Pe raft este 7 lei. Cum să supraviețuim noi, oameni buni, cu 1,4 lei în situația în care motorina s-a dus la 9 lei, când îngrășământul s-a dus de la 900 de lei, în toamna lui 2020, iar ieri am sunat și mi-a spus că este 5.000 de lei.”
Citeste si: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12- catena.ro
„Tot noi avem de suferit că plătim mai mult. Inelele astea intermediare totdeauna măresc orice preț, la orice categorie de produse.”
Citeste si: Roșii cumpărate cu 10 lei, vândute cu 50
Cât despre legume și fructe, nici aici lucrurile nu stau mai bine, mai ales că de multe ori, pe lanțul comercial intervin și samsarii. Marin Dumbravă are în solarul lui din comuna Joița, județul Giurgiu, trufandale de primăvară. Spune că este la limita supraviețurii, după ce costurile de producșie aproape s-au triplat.
Marin Dumbravă, fermier: „Ridichiile aceste apot pleca în această perioadă la 2.5 lei legătura, 3 lei la mine în cultură ecologică și la 1 leu in cultura convențională. Consuamtorul final le ia la 2-3 lei î cultura convențională, în supermarket le ia la cultură ecologică cu 4-5 lei.”
Marin Dumbravă, fermier: „Supermarketul era interesat să aibă preț de achiziție cât mai mic ca să-și pună doar și să aibă vânzări mai mari. Nu era rentabil pentru că e cheltuială mare cu sistem logistic, etichetare, ambalare.”
Și prețul salatei se triplează pe drum.
Materialul complet îl puteți urmări în cadrul jurnalului Știrile Kanal D de la ora 19:00.