Călătoria cu mocănița a dus pe mulți dintre călători cu gândul la copilărie. Aceasta te face să te simți din nou copil și îți oferă o multitudine de peisaje. Iată care sunt mocănițele care mai funcționează în prezent în România!
I se spune „Semmeringul bănățean” și are o lungime totală de 34 de kilometri. Pe acest traseu circulă o locomotivă diesel căreia i se atașează două vagoane de clasa a-II-a, necompartimentate, cu bănci din lemn și construite în 1914.
Drumul ține două ore, unul pe care mai circulă și o drezină care împinge un vagon de marfă descoperit. Pe această platformă sunt și scaune.
Mocănița Sibiu Agnita de pe Valea Hartibaciului
Oamenii descriu trenul ca fiind asemenea unui pictor printre dealurile Transilvaniei și oferă minuni pe drumul străbătut.
Printre ele sunt și numeroase biserici fortificate săsești. De asemenea, este prezentă o rezervație naturală Natura 2000, în care sunt prezente fauna sălbatică și flora deosebită.
Mocănița Covasna Comandău, județul Covasna
Mocănița de aici poate să circule pe numai 7 kilometri. Acest lucru se datorează efortului voluntarilor.
Mocănița Huțulca Moldovița, județul Suceava
Linia a fost folosită până de curând strict pentru transport lemnos.
Iniţial, traseul Mocăniţei avea 23,9 kilometri, de la Moldoviţa la Rososa.
Acum are doar 11,5 kilometri, dar este un punct de atracție pentru toți cei care vizitează Suceava.
Mocănița de la Sovata, județul Mureș
Aceasta face parte din lotul de 10 locomotive construite în anul 1949, la fabrica Chrzanow Polonia, din care două au ajuns în România, fiind conservate până în anul 2011, în depoul Sibiu.
Mocănița de pe Valea Arieșului, Apuseni
Calea ferată îngustă de aici traversa o parte din Munţii Apuseni pe Valea Arieşului, în lungime de 94 de kilometri, între oraşele Turda şi Abrud. Acest lucru s-a întâmplat pentru 86 de ani. Aceasta a fost o cale principală de cale de transport pentru marfă şi călători în zonă.
Mocănița de la Brad, din țara moților, a fost construită în 1907. Era atunci folosită pentru transportul de cărbune, dar și pentru cel al ortacilor către Uzina Electrică din Gura Barza.
Din 2001, trenulețul cu aburi este folosit strict pentru turiști între Brad și Crișcior. De asemenea, reprezintă singura mocăniță funcțională din Hunedoara.