Cum s-a petrecut catastrofa feroviară de la Ciurea. În teribilul accident din 13 ianuarie 1917, au pierit peste 1000 oameni
Catastrofa feroviară de la Ciurea. Cea mai mare tragedie feroviară care a avut loc în România și a treia la nivel mondial s-a petrecut la Ciurea în județul Iași. Peste 1000 de oameni au murit în 1917 la Ciurea.
Catastrofa feroviară de la Ciurea. „Catastrofa de la Ciurea”, pentru că așa i-a rămas numele în istorie nu a fost elucidată nici în anul 2023, când se împlinesc 106 ani de la tragicul eveniment. În acea vreme, autoritățile au luat decizia de a nu spune despre accident pentru a nu demoraliza si mai mult populația, care se retrăgea din calea ocupației germane din sudul țării.
Cum s-a petrecut catastrofa feroviară de la Ciurea din 13 ianuarie 1917
Contraofensiva armatelor Puterilor Centrale începută în septembrie 1916 și ocuparea ulterioară a Bucureștiului au făcut ca din luna octombrie să fie posibil exodul unei mari părți a populației spre Moldova. Refugierea Guvernului și a Casei Regale la Iași au dus la retragerea populației civile spre Moldova, numărul evacuaților ridicându-se la aproape un milion și jumătate de oameni, populația Vechiului Regat era de aproape opt milioane.
Un convoi militar (trenul de etapă E-1) format dintr-o garnitură de 26 de vagoane a plecat din orașul Galați, după ce Brăila a fost ocupată de trupele germane, și a mers spre Iași. Vagoanele trenului erau neîncăpătoare pentru numărul mare de soldați, români și ruși și de civili refugiați din teritoriile ocupate de armatele lui von Mackensen, potrivit estimărilor ulterioare aproximativ 1.000 de persoane călătoreau se aflau în acest tren militar.
Multe persoane călătoreau pe acoperișurile vagoanelor, pe scări și între tampoanele de legătură.
Aproape de gara Ciurea, trenul a urcat o pantă și, în momentul când a coborât, frânele sale au cedat. În tren existau frâne manuale, dar pentru că era aglomerat mecanicii nu au putut ajunge la ele.
Trenul a intrat în gară cu o viteză foarte mare. Pe linia 1 erau în staționare vagoanele cu păcură. A fost activat macazul pentru ca trenul să intre spre dreapta pe linia 2 şi să fie evitată coliziunea. Viteza şi unghiul foarte mare de cotire au făcut ca doar locomotiva și încă un vagon să treacă pe linia 2.
Celelalte vagoane au deraiat, mai puţin două vagoane care au rămas pe linie.
Cel puţin unul dintre vagoane s-a ciocnit de cisternele pline de combustibil. S-a declanșat o explozie și a urmat un incendiu uriaș.
Sute de cadavre au fost găsite printre metalele contorsionate ale garniturii. Victimele au fost puse în apropierea gării şi s-a cerut de nenumărate ori ca oamenii să ajute la descoperirea identității victimelor.
Puține victime din tragedia de la Ciurea au fost identificate. La aproximativ 500 de metri de gara Ciurea, a fost săpată o groapă comună imensă pentru adăpostirea trupurilor tuturor acelor victime care nu au putut fi identificate.
Guvernul de atunci a interzis presei să răspândească și să publice detalii despre catastrofa de la Ciurea.
Persoanele erau deja demoralizate de mersul nesatisfăcător al războiului și o asemenea știre ar fi afectat mai mult ca sigur stările de spirit ale cetățenilor. Nu se știe de ce ulterior nu a fost făcută nicio o anchetă oficială despre evenimentelor din gara Ciurea.
Cele mai mari catastrofe feroviare din lume
Iată cele mai mari catastrofe feroviare din lume din perioada 1830-1930, potrivit Historia.ro.
Ciurea, România, 13 ianuarie 1917, deraiere şi coliziune trenuri în gară:600-1000 de morţi
Saint Michel de Maurienne, Franţa, 12 decembrie 1917, deraiere:540 morţi
El Virillo, Costa Rica, 14 martie 1926, deraiere de pe un pod:248 morţi
Gretna Green, Scoţia, 22 mai 1915, coliziune trenuri:227 morţi
Beloeil, Canada, 29 iunie, 1864, deraiere de pe un pod:99 morţi
New York, SUA, 1 noiembrie 1918, deraiere de pe linie:93 morţi
Ashtabula, Ohio, SUA, 29 decembrie 1876, pod prăbuşit:92 morţi