România a semnat un contract de un miliard de dolari pentru achiziționarea a 54 de obuziere autopropulsate K9 (SPH) și a 36 de vehicule de realimentare cu muniție K10 (ARV). 

România devine a 10-a țară care operează K9 SPH de calibru 155 mm/52. Dintre statele membre NATO, România este a șasea țară utilizatoare de K9, după Turcia, Polonia, Norvegia, Finlanda și Estonia. După Norvegia și Australia, România va fi, de asemenea, al treilea operator global al K10, care permite o capacitate de reaprovizionare complet automatizată pentru a maximiza eficiența forțelor de artilerie.

Despre obuzierul autopropulsat K9

Sistemul K9 SPH a fost dezvoltat în 1999 în cooperare cu Agenția sud-coreeană pentru Dezvoltarea Apărării. Supranumit "Tunetul", sistemul de artilerie pe șenile K9 poate furniza efecte consistente, precise și rapide la distanțe de peste 40 de kilometri. K9 are 47 de tone și este optimizat pentru capacitatea "Shoot and Scoot" de a trage mai multe obuze și de a se deplasa imediat într-o altă locație pentru a evita contraatacul.

În urma modificărilor aduse versiunii K9A1, sistemul de artilerie este modernizat cu un sistem complet automat de manipulare a muniției. Noua generație de artilerie cu încărcare automată va fi capabilă să tragă peste 10 cartușe pe minut, cu doar trei membri ai echipajului.

Citeste si: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii- catena.ro

Citeste si: „Blonda lui Putin” s-a supărat pe o ziaristă și a trimis securitatea la ea, după ce i-a pus o întrebare: Nu discut viața mea personală- antena3.ro

Citeste si: Un brașovean a adunat zeci de mașini scoase din uz pe un câmp. Ce au descoperit polițiștii că facea de fapt- wowbiz.ro

În 2022, a fost lansat Clubul utilizatorilor K9, pentru ca țările utilizatoare de K9 să facă schimb de experiență și de know-how în ceea ce privește operarea, întreținerea și instruirea sistemelor K9. Peste 1 800 de vehicule K9 sunt în serviciu în nouă țări (în curând 10 țări incluzând România), reprezentând aproximativ 50% din piața globală SPH.


Despre vehiculul de aprovizionare cu muniție K10 (K10 Ammunition Resupply Vehicle)

K10 este un vehicul automat de reaprovizionare a muniției bazat pe șasiul obuzierului K9, având în comun majoritatea componentelor și caracteristicilor pentru suportul logistic.

Vehiculul poate sprijini K9 prin transportul și reaprovizionarea a 104 proiectile de muniție de artilerie de 155 mm și 504 unități de încărcături în condiții de luptă. Vehiculul transferă muniția la o viteză maximă de 12 obuze/min, având nevoie de 37 de minute pentru a o încărca complet. Sistemul complet automatizat de realimentare cu muniție îi garantează eficiența în ceea ce privește sprijinul logistic și mișcările tactice în orice condiții severe ale câmpului de luptă.

Fiecare sistem obuzier cal. 155 mm de nivel Batalion va avea următoarea compunere:
1. Obuzier cal. 155 mm auto propulsat, pe șenile: 18 cpl;
2. Teavă cal. 155 mm, de rezervă: 9 buc;
3. Mașină specializată de transport și încărcat muniții: 12 cpl;
4. Post de observare de artilerie auto propulsat: 9 cpl;
5. Autostație meteorologică: 1 cpl;
6. Mijloc tehnic de evacuare a echipamentelor avariate (TEHE-VAC): 3 cpl;
7. Sistem de cercetare acustică: 3 cpl.

Citeste si: Veste excelentă pentru femeile din țara noastră! Cine poate ieși mai rapid la pensie- kfetele.ro

Citeste si: Mădălina Pamfile, încătușată și dusă la INML după ce a fost prinsă băută la volan- radioimpuls.ro

Citeste si: Femeie din Târgu Jiu, care abia se deplasează pe picioare cu un cadru, filmată în timp ce se urcă la volan și conduce- antena3.ro

Totodată, împreună cu Sistemul obuzier cal. 155 mm de nivel Batalion, furnizorul are obligația de a livra și următoarele tipuri de muniții, valoarea estimată a acestora fiind inclusă în valoarea estimată a procedurii de achiziție:
- Lovitură 155 mm cu proiectil exploziv
- Lovitură 155 mm cu proiectil fumigen
- Lovitură 155 mm cu proiectil de iluminare
- Lovitură 155 mn cu proiectil inert (pentru instruire).

Conform contractului, Hanwha va livra vehiculele în etape pe parcursul următorilor cinci ani, prima livrare urmând să aibă loc până la începutul anului 2027. Majoritatea vehiculelor vor fi fabricate în România, cu o implicare extinsă a furnizorilor locali.


Abonează-te pe


Partenerii nostri
Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si