România este pe penultimul loc în Uniunea Europeană la testele PISA 2022. Aproximativ jumătate dintre elevi nu înțeleg ce citesc
Elevii cu vârste de 15 ani din România se situează pe penultimul loc în Uniunea Europeană când vine vorba despre rezultatele la citire, matematică și științe potrivit rezultatelor de la testele PISA 2022.
Prin intermediul testelor PISA sunt evaluate competențele în mod standardizat. Pentru România, rezultatele sunt similare cu cele care s-au dat și în 2018 și în 2022: aproape jumătate dintre elevi (42%) nu înțeleg ceea ce citesc, doar jumătate (51%) fac conexiuni matematice și jumătate (56%) recunosc explicația corectă în ceea ce privesc fenomenele științifice familiare.
Testele Programme for International Student Assessment (PISA) sunt examene standardizate, care se dau în 81 de țări în același timp, la trei ani (mai puțin în 2021 când, când a fost pandemie și testele au fost amânate cu un an) la care participă elevi
cu vârste de 15 ani (în România, au fost 11 mii de elevi din clasele a VIII-a și a IX-a, din orașe și din sate).
La testele din anul 2022, ale cărui rezultate au fost publicate pe 5 decembrie 2023, România a obținut câte 428 de puncte la fiecare materie ale testelor: lectură, matematică și științe. Nu s-au înregistrat diferențe comparativ cu 2018, atunci când țara noastră luase 428 de puncte la citire, 430 la matematică și 428 la științe.
Testele PISA evidențiază problemele cu care se confruntă sistemul de învățământ
Puțin peste jumătate (51%) dintre cei care au luat parte la testare au atins nivelul 2 de competență la matematică.
Acest rezultat arată că numai jumătate dintre elevii din România sunt capabili să interpreteze și să recunoască, fără a primi instrucțiuni directe, cum o simplă poate fi reprezentată din punct de vedere matematic.
Un astfel de exemplu este compararea distanței totale pe două rute alternative sau chiar conversia prețurilor într-o altă monedă.
În alte țări, peste 85% dintre elevii din Singapore, Macao (China), Japonia, Hong Kong, Taiwan (China) și Estonia se situează la niveluri superioare (3 și 4).
La nivelurile de 5 și 6 ajung doar 3%-4% dintre elevii din România.
În Asia, șase țări și economii asiatice au obținut cele mai mari ponderi de elevi cu performanțe superioare: Singapore (41%), Taiwan ‒ China (32%), Macao ‒ China (29%), Hong Kong (27%), Japonia (23%) și Corea (23%).
În 16 din 81 de țări și economii care au luat parte la PISA 2022, procentul elevilor care au atins nivelul 5 sau chiar 6 de competență a trecut de pragul de 10%.